دلمان از دیدن « دل» به درد آمد

شادان کریمی‪-‬ چند وقتی است که چهارشنبه‌ها سریال «دل» منتشر می‌شود که انتقادات بی‌شماری هم به همراه داشته است. با این حال به دلیل حواشی به وجود آمده لازم دانستم مطالبی را در این خصوص ذکر کنم.
سریال «دل» پر از باگ‌های داستان نویسی و شخصیت‌سازی بود و به قدری داستان این سریال را کش داده بودند که اگر قسمت‌های زیادی از این سریال را نمی‌دیدید باز هم متوجه محتوای داستان می‌شدید و در اصل چیزی از دست نداده بودید. با این همه در برخی شخصیت پردازی‌ها به قدری اغراق صورت گرفته بود که به طور واضح به شعور مخاطب توهین می‌کرد. پدری که با صورت اصلاح شده مثل رستم از کما بیرون می‌آید و از همان ابتدای امر شروع به زد و خورد می‌کند و یا خواهری که شیطان صفتانه کمر به نابودی خواهر ناتنی‌اش بسته و مادری که به دلایل واهی چشمش را بر تجاوز به نادختری‌اش می‌بندد، همه و همه به قدری اغراق شده عنوان شده بود که شعور مخاطب را به بازی می‌گرفت و دلمان را به درد می‌آورد.
هر چه نگاه کنید هیچ نکته مثبتی و آموزنده‌ای در این سریال پیدا نمی‌کنید، اما تا چشم کار می‌کند خیانت است و عشق‌های مثلثی و انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی! و بعد هم بدون شک با خودکشی یا بستری شدن شخصیت منفی داستان ماجرا فیصله پیدا خواهد کرد و آرشی که در قسمت اول نامزش رستا را گم کرده بود در قسمت چهلم آن را پیدا خواهد کرد! سوال اینجاست چرا چنین سریال‌هایی مجوز می‌گیرند؟
روزهای اولی که این فیلم در شبکه سینمای خانگی پخش می‌شد به یاد داریم که لباس یکی از عروس‌هایی که مراسم عروسی‌اش را به هم زده بود آبی کرده بودند چون وزارت ارشاد گفته بود خوب نیست دو تا جشن عروسی در یک زمان به هم بخورد! جالب است که بین این همه باگ و صحنه‌های مسخره و آسیبی که خود سریال به بدنه جامعه وارد می‌کند، وزارت ارشاد یقه بهم خوردن عروسی را گرفته بود!


این فیلم با شخصیت پردازی‌های به شدت بد، موضوع
فرزند خواندگی را به کلی زیر سوال برد و سبب شد تا خیلی‌ها امروز حتی به این موضوع فکر نکنند که کودکی را به فرزندی قبول کنند! سوال من از کارگردان محترم این است که دقیقا چه چیزی را می‌خواستید به نمایش بگذارید که چنین افتضاحی را بالا آوردید و این گونه شعور مردم را به
بازی گرفتید؟