ارزهای صادراتی به ایران رسید

آرمان‌ملي- محمدسياح: توسعه تجارت ايران با جهان از جمله راه‌هاي کاهش فشارهاي اقتصادي و قرار دادن توليد در مسير حرکت و پويايي است. صادرات دروازه رسيدن به بازارهاي بالقوه‌اي است که در منطقه و خارج از آن منتظر محصولات با کيفيت ايران هستند. افراد زيادي در حوزه‌هاي مختلف براي رسيدن به بازارهاي ساير کشورها، تلاش کردند و هنوز هم برخي از کشورها مشتريان کالاهاي ايراني هستند. با اين حال تحريم‌ها مشکلات زيادي را سد راه توسعه اقتصادي و همچنين صادرات کرد. با اين وجود همچنان صادرات هرچند کمتر از سال‌هاي قبل ولي انجام ‌مي‌شود.
اقتصاد پويا نيازمند رشد توليد ملي است؛ اين مهم با همکاري سازمان‌ها و نهادهاي اقتصادي مسئول در حوزه تسهيل تجارت خارجي و تقويت صادرات قابل انجام است. يعني اگر صادرات قدرت بگيرد نياز به توليد کالا آن هم کالاي با کيفيت دارد و با توجه به توانايي توليدکنندگان داخلي مي‌توان با اين روش هم از اقتصاد نفتي خلاص شد و هم چرخه بخش مولد شروع به چرخيدن کند. مهدي فسنقري، مدير سامانه اعتبارسنجي وزارت صمت، با اشاره به اخبار منتشر شده از اتاق تهران مبني بر گرفته شدن صدور کارت‌هاي بازرگاني از اتاق بازرگاني و پس از آن انتشار خبر ديگري مبني بر بازگشت فرآيند صدور کارت بازرگاني به اتاق با اشاره به مکاتبه اخير دبير کل اتاق بازرگاني با معاون وزير صنعت گفت: «عطف به نامه دبيرکل اتاق بازرگاني تا تاريخ 25/6/99 از حدود 650 درخواست تاييد شده از سوي وزارت صمت تنها 48 مورد توسط اتاق تأييد و منجر به چاپ کارت شده است و مطرح شدن مواردي از اين دست تنها شانه خالي کردن از مسئوليت و تلاش براي انحراف افکار عمومي از سرعت پايين فرآيند بررسي درخواست‌ها در اتاق بازرگاني است و مطالبه جدي بازرگانان و وزارت صمت نيز تسريع در بررسي پرونده‌ها در اتاق بازرگاني جهت جلوگيري از ضرر و زيان بازرگانان است.» او افزود: «در فرآيند جديد نيز تنها ثبت درخواست‌هاي مرتبط با کارت بازرگاني بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سامانه جامع تجارت منتقل شده و متقاضيان به جاي جا‌به‌جايي بين درگاه‌هاي مختلف، تمام فرآيندهاي تجاري خود را ذيل سامانه جامع تجارت به‌عنوان پنجره واحد تجاري کشور انجام مي‌دهند که اين فرايند در تسهيل صدور مجوزها نيز بسيار موثر بوده است و هيچ‌گاه صدور کارت‌هاي بازرگاني از اتاق گرفته نشده و همچنان تاييدهاي کارشناسان اتاق بازرگاني و صدور کارت در سامانه اتاق بازرگاني انجام مي‌شود.» او افزود: «پيش از اين در صورتي که در خصوص هر يک از استعلام‌هاي مذکور نقصي وجود داشت از طريق دريافت يک تعهدنامه براي برطرف کردن آن فرآيند ثبت يا تمديد به مراحل بعد منتقل و عملا ادامه پيدا مي‌کرد. بررسي مصاديقي در خصوص تخلفاتي که با کارت‌هاي بازرگاني انجام شده قابل توجه است. چندي قبل در رسانه‌ها مطرح شد که به‌واسطه کارت بازرگاني متعلق به يک خانم مسن در يکي از روستاهاي کشور 700 خودروي لوکس(پورش) وارد شده که نکته جالب توجه اينکه اصلا اين فرد مدرک تحصيلي نداشت و درصورتي که استعلام‌هاي واقعي انجام مي‌شد اساسا اين فرد نمي‌توانست کارت بازرگاني دريافت کند.
بازگشت 5/1ميليارديورو ارز صادراتي
رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران نيز، گفت: سازمان توسعه تجارت ايران با تشکيل کارگروه اقدام ارزي و کميته پايش رفتار تجاري و با استفاده از ابزارهاي تشويقي خود و همچنين برگزاري جلسات متعدد با صادرکنندگان در تهران و مراکز استان‌ها بازگشت ارز حاصل از صادرات را تسريع کرده است.» حميد زادبوم به ايرنا افزود: تسريع در روند بازگشت ارز نتيجه سياست‌هاي کارشناسي سازمان توسعه تجارت ايران با همکاري سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و اتاق تعاون و اتاق اصناف است که در اين راستا اقدامات سازنده‌اي انجام داده اند که بر اساس نظر بيشتر صادرکنندگان در طول سال‌هاي اخير بي‌نظير بوده است. 21 هزار و 184 نفر در سال هاي 97 و 98 اقدام به صادرات کرده‌اند که از اين تعداد تا کنون حدود 10 درصد معادل دو هزار و 56 نفر تعهدات خود را ايفا کرده و رقمي بالغ بر 13 ميليارد يورو را به کشور بازگردانده‌اند.