پذيرش قطعنامه ٥٩٨، مدبرانه و عاقلانه بود

مقام معظم رهبري صبح ديروز (دوشنبه) در ارتباط تصويري با مراسم تکريم و تجليل از پيشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت، با اشاره به پيروزي درخشان و واضح ملت ايران در دفاع مقدس گفتند: اين واقعيت، نتيجه‌ رهبري و فرماندهي شگفت‌انگيز امام خميني، حضور همه‌جانبه‌ قشرهاي مختلف مردم و اقدامات و ابتکارات عقلايي مدافعان اسلام و انقلاب در اين حماسه‌ تاريخي بود که بايد مراقب تلاش دشمنان در تحريف واقعيات اين قطعه از هويت برجسته‌ي ايرانيان باشيم. ميزان نوشت، حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با ابراز تاسف شديد از جان باختن روزانه حدود 150 نفر بر اثر کرونا، مردم را به رعايت کامل و مستمر دستورالعمل‌هاي بهداشتي فراخواندند. فرمانده کل قوا، تکريم و تجليل از پيشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس را وظيفه‌ حتميِ ملي و توصيه‌ مؤکد اسلام خواندند و افزودند: براي درک عظمت کار اين عزيزان و هم‌رزمان شهيدشان بايد عظمت ميدان دفاع مقدس و چرايي و چگونگي اين قطعه‌ مهم از تاريخ ايران را به‌خوبي درک و فهم کرد. ايشان صدام جاه‌طلب را تنها ابزاري در دست قدرت‌هاي بزرگ به‌ويژه آمريکا برشمردند و افزودند: طرف‌هاي اصلي نبرد با ملت ايران يعني «آمريکاي ضربه‌خورده از انقلاب اسلامي، قدرت‌هاي نگران از ظهور يک هويت جديد اسلامي-ايراني در منطقه، ناتو و کشورهاي اروپاي غربي و شرقي»، صدام را به حمله تحريک کردند تا نظام و انقلاب اسلامي را در هم بکوبند. حضرت آيت‌ا...خامنه‌اي با اشاره به انتشار اسناد توافق‌هاي آمريکا و صدام قبل از آغاز جنگ، افزودند: در طول سال‌هاي جنگ نيز کمک‌هاي نظامي، اطلاعاتي و مالي غرب و شرق به رژيم بعثي از طريق امارات، کويت، عربستان و ديگر مسيرها ادامه داشت. مقام معظم رهبري: علاوه بر تحريک دشمنان، اوضاع داخلي ايران را نيز در تشجيع صدام به حمله، موثر دانستند و افزودند: وضع نامناسب ارتش از لحاظ امکانات و فرماندهي در سال آغاز جنگ، نوپديد بودن سپاه و کمبود شديد امکانات دفاعي، واقعياتي بود که دشمن از آنها اطلاع داشت و همين مسائل نيز آن را به آغاز جنگ، بيشتر تحريک کرد. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي پس از تشريح چگونگي آغاز جنگ تحميلي هشت‌ساله به بررسي مستند عوامل و نکات مهم دفاع جانانه و پيروزمندانه‌ي ملت ايران در مقابل دشمنان پرداختند. ايشان در اين زمينه، رهبري و فرماندهي امام‌خميني (رحمه‌ا...) را از آغاز تا پايان دفاع مقدس بسيار حساس و شگفت‌انگيز برشمردند و افزودند: امام از همان آغاز، ابعاد و حجم واقعي کارزار را شناخت و با درايتي اعجاب‌انگيز اعلام کرد که اين جنگ، نبرد دو کشور همسايه نيست بلکه دشمنان انقلاب اسلامي و ملت ايران در پشت صدام درمقابل نظام اسلامي صف‌آرايي کرده‌اند. مقام معظم رهبري آوردن ملت به صحنه‌ دفاع‌مقدس را تشخيص حياتي امام راحل عظيم‌الشأن دانستند و افزودند: امام با درک عميق خود، مانند اصل انقلاب، ملت را به وسط ميدان کارزار همه‌جانبه آورد، چراکه فهميد صِرف حضور نيروهاي مسلح نمي‌تواند مساله را حل کند.
عقلاني‌ترين و مدبرانه‌ترين حرکت ملت ايران
ايشان، شخصيت‌ بي‌نظير، نفوذ معنوي، صداقت و معصوميت در بيان حقايق و واقعيات و نگاه تيزبين را از ديگر ويژگي‌هاي فرماندهي امام در هشت سال دفاع مقدس برشمردند و افزودند: امام با قاطعيتي فوق‌العاده و بي‌نظير، فرمان مي‌داد و کارها را به‌پيش مي‌برد، که تاکيد بر شکست حصر آبادان و آزادسازي خرمشهر و سوسنگرد از نمونه‌هاي اين قاطعيت عجيب است. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي موضع‌گيري‌هاي هوشمندانه به اقتضاي شرايط مختلف جنگ را از ديگر ويژگي‌هاي امام خواندند و با ذکر نمونه‌هايي افزودند: دادن روحيه به ملت و تحقير دشمن در هنگام لازم، جلوگيري از آفت مخرّب غرور در پيروزي‌ها و دلگرمي دادن و تفقد رزمندگان در مواقع مورد نياز، از جمله روش‌هايي بود که اين پدر مهربان و مدير معنوي، آگاه و مسلط بر ميدان، به‌کار مي‌گرفت و دفاع مقدس را هدايت مي‌کرد. مقام معظم رهبري با ابراز تاسف از غفلتي که در نوشته‌ها و مباحث مربوط به دفاع مقدس درباره‌ نقش امام‌خميني وجود دارد، افزودند: بايد در اين زمينه کار جدي و گسترده انجام شود. ايشان سپس با تاکيد بر مراقبت از تلاش دشمن براي تحريف واقعيات دفاع مقدس، به بيان نکاتي درباره‌ ابعاد شگرف و عظيم اين پديده پرداختند. «پيروزي درخشان و روشن ملت ايران در جنگ تحميلي» نخستين نکته‌اي بود که حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي به آن اشاره کردند و گفتند: هدف دشمن از به‌راه انداختن جنگ، ساقط کردن نظام اسلامي، سلطه‌ مجدد بر ايران و تجزيه‌ کشور بود اما يک وجب از خاک ايران را نتوانستند اشغال کنند و يک‌قدم هم نتوانستند جمهوري اسلامي و ملت ايران را به عقب برانند. ايشان با اشاره به شکست‌هاي مداوم ايران در جنگ‌هاي يکي دو قرن اخير در دوره‌ قاجار و در دوره‌ پهلوي و تحقير سران ايران در آن دوران، افزودند: ملت ايران در دفاع مقدس توانست در مقابل قدرت‌هاي شرق و غرب و کشورهاي وابسته به آنها بِايستد و با سربلندي پيروز شود و بر همين اساس، اين دفاع پيروزمندانه، بخشي از هويت ملي ايران است. مقام معظم رهبري در نکته‌ بعدي، دفاع مقدس را از ابتدا تا انتها يکي از «عقلاني‌ترين و مدبرانه‌ترين حرکات ملت ايران» برشمردند و گفتند: برخي‌ها تلاش دارند تا با استناد به خطايي که در يک جمعي صورت گرفته، دفاع مقدس را به بي‌تدبيري متهم کنند، درحالي‌که اين دفاع از همان شروع کار يعني همکاري ارتش و سپاه و انتخاب تاکتيک‌هاي مبتکرانه و شجاعانه و انجام اقدامات بزرگ و شگفت‌آور در عمليات‌ها تا پايان جنگ و قبول قطعنامه، همه مبتني بر عقلانيت و تدبير بود. «شکل گرفتن يک مدل جديد از حضور مردمي و بروز استعدادها در دفاع مقدس» سومين نکته‌اي بود که حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي به آن اشاره کردند و افزودند: اين مدل بي‌نظير و بي‌سابقه در جهان به‌گونه‌اي بود که هر فردي اعم از رزمنده‌ چهارده‌ساله تا پيرمرد هفتادساله يا دختر دانش‌آموز دبستاني و بانوان محترم در پشت جبهه يا پزشک و جراح و کشاورز و کارمند و دانشجو و شاعر و انواع قشرها و صنوف مختلف، هريک جايگاه خود را در اين شبکه‌ عظيم مردمي پيدا مي‌کردند و مشغول دفاع و خدمت مي‌شدند.
سرمايه‌هاي دوران دفاع مقدس


مقام معظم رهبري خاطرنشان کردند: در اين مدل گسترده‌ حضور مردمي، استعدادهاي مهمي ظهور مي‌يافت و به‌عنوان مثال يک جوان روستايي از کرمان تبديل به حاج قاسم سليماني شد، يا يک افسر جوان تبديل به فرمانده‌اي مجرب و توانا همچون شهيد صياد شيرازي و شهيد بابايي شد، و يا از يک روزنامه‌نگار داوطلب در کوران حوادث جبهه، نابغه‌ اطلاعاتي مثل شهيد باقري ساخته شد. ايشان تاکيد کردند: امروز هم اگر همت شود و نگاه صحيح به مسائل و مردم وجود داشته باشد، مي‌توان از اين مدل بي‌نظير استفاده کرد؛ البته بحث جنگ با بحث اقتصاد متفاوت است ولي صاحبان فکر مي‌توانند در بررسي‌ها و پژوهش‌هاي خود، اين مدل را به‌عنوان ابزار اقتدار ملي در نظر بگيرند. حضرت آيت‌‌ا... خامنه‌اي نقش‌آفريني مردم و گروه‌هاي مختلف در پشت جبهه را بخش ديگري از اين مدل عظيم مردمي دانستند و گفتند: کمک‌هاي مالي مردمي، آذوقه‌رساني به جبهه‌ها، رسيدگي به مجروحان، بدرقه و تشييع باشکوه شهيدان در شهرها، حمايت‌هاي فرهنگي تبليغاتي و مقابله با عمليات رواني دشمن، پذيرايي و اسکان جنگ‌زدگان در شهرها، و مقاومت مردم در شهرهايي که آماج حملات موشکي رژيم بعث بودند، نمونه‌هايي از اين نقش‌آفريني‌ها هستند...
ادامه صفحه 6