سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد ثبت‌نام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت از اقدام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا خبر داد.
سیماسادات لاری در نشست خبری ویدئوکنفرانسی در استودیو سلامت وزارت بهداشت درباره اقدامات ایران برای خرید واکسن کووید-۱۹ و جزئیات آن، گفت: در کشور خودمان گروه هایی مشغولند و دارند کار انجام می‌دهند و وزیر بهداشت نیز شخصا این موضوع را رصد می‌کنند و موفقیت‌ها را خودشان اطلاع می‌دهند. در مجموع ایران نیز پا به پای دنیا در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کند.
به گزارش ایسنا، وی افزود: در عین حال منطقی نیز آن بود که ما هم سبد خود را برای خرید واکسن بگذاریم. در این زمینه مجمعی به نام کووکس فعال است که ۱۸۰ کشور در آن ثبت‌نام کرده‌اند و ۱۸ سازمان و شرکت در زمینه تولید واکسن در آن مشارکت دارند. ایران هم در لیست این ۱۸۰ کشور است.
ثبت‌نام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا


لاری ادامه داد: اما شرط این شرکت‌ها برای فروش واکسن آن بوده که کشور متقاضی ۱۵ درصد پیش پرداخت برای این واکسن داشته باشد و اگر موق هم نشدند، این پول به ما عودت نمی‌شود. در عین حال در آخرین جلسه ستاد ملی مقرر شد که این ۱۵ درصد پرداخت شود و فکر می‌کنم ۱۰ سپتامبر این مبلغ پرداخت شود. در مجموع ما نیز سبدمان را برای خرید واکسن کووید-۱۹ گذاشتیم و ثبت‌نام کردیم؛ واکسن آکسفورد، چند شرکت چینی و شرکت‌های مختلفی که معتبرند در این گروه قرار دارند. اما باز همه تخم‌مرغ ها را در یک سبد نگذاشتیم. همانطور که وزیر بهداشت گفتند، با یک فرد ایرانی‌الاصل در هند نیز برای خرید واکسن مذاکره کردیم.
لاری ادامه داد: البته استراتژی ما برای خرید بیشتر انتقال تکنولوژی است و به نوعی قرارداد می‌بندیم که بتوانیم انتقال این دانش تولید واکسن را داشته باشیم. البته برآوردها نشانگر این است که قطعا زودتر از شش ماه دسترسی به واکسن نخواهیم داشت و این واکسن هم شامل گروه‌های آسیب‌پذیر می‌شود. این موضوع در همه دنیا هست و باید همچنان پروتکل‫های بهداشتی را رعایت کنیم.
پاییزِ نگران‌کننده و خبرهای خوش نیمکره جنوبی زمین
وی افزود: امروزه همه دنیا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سمت بازگشایی‌ها پیشرفته‌اند. در شرایطی که در برخی مکان‌ها امکان موج سوم بیماری وجود دارد، درصد رعایت نکات بهداشتی کاهش پیدا کرده است. از قبل اعلام کرده‫ایم که پاییز می‌تواند فصل نگران‌کننده‌ای برای ما باشد. البته خبرهای خوشی از نیمکره جنوبی رسیده است که به علت رعایت نکات بهداشتی برای عدم ابتلا به کرونا تا حدود ۹۰ درصد ابتلا به آنفلوآنزا نیز کاهش یافته است، اما همچنان واکسن آنفلوآنزا با اولویت افراد آسیب‌پذیر باید در دسترس باشد. با عزم و اراده ملی می‌توانیم بیماری را مدیریت کنیم. در حال حاضر شاهد خستگی کادر درمان هستیم و می‌دانیم با بروز هر روند افزایشی در شیوع بیمار، هم میزان ابتلای کادر بهداشت و درمان و هم فشار کاری شان افزایش پیدا می‌کند.
افراد آسیب‌پذیر در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا
وی درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای تامین واکسن آنفلوآنزا گفت: در بهترین حالت واکسن آنفلوآنزا نیز ۳۰ تا ۶۰ درصد ایمنی‌زایی می‌کند. اولویت دریافت واکسن با افراد آسیب پذیر است. بر اساس جمله‌ای که سازمان بهداشت جهانی نقل می‌کند واکسن برای همه دنیا هست ولی نه برای همه مردم. بنابراین با کمک اصحاب رسانه و اطلاع‌رسانی‌های شما مردم باید بدانند که افراد آسیب‌پذ‌یر می‌توانند این واکسن را دریافت کنند تا آمار ابتلا به آنفلوآنزا و فوت بر اثر آن کاهش یابد.
۱.۵ میلیون دوز؛ واکسن آنفلوآنزا هلندی موجود در کشور
لاری افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بر این بود که ۲.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشتی قرار گیرد تا به شکل رایگان برای گروه هدف شناسایی شده توزیع شود. همچنین بنا داشتیم بیش از ۱۰ میلیون دوز نیز در اختیار داروخانه‌ها قرار دهیم. در حال حاضر ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشتی قرار گرفته است که این میزان نیز با اولویت خانم‌های باردار در مناطق روستایی تزریق خواهد شد.
لاری با اشاره به تحریم‌ها و مشکلات ارزی که سبب بروز مشکل در تامین واکسن آنفلوآنزا شد، گفت: نمی‌توانیم از این مشکلات غافل باشیم. هنوز تا هدف ۲.۵ میلیون دوز برای معاونت بهداشتی فاصله داریم. واکسن فعلی که در اختیار این معاونت قرار گرفته است هلندی بوده و پس از خانم‌های باردار اولویت بعدی با افراد مسن، کادر بهداشت و درمان با اولویت بندی مراکز پرخطر، مراکز وابسته به بهزیستی، نیروهای مسلح شاغل در مراکز بهداشتی و ... است.
تدبیر برای جلوگیری از کلاهبرداری در حوزه واکسن آنفلوآنزا
وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از بروز کلاهبردار‌ی‌ها در زمینه دریافت واکسن آنفلوآنزا گفت: هر شخصی که در معاونت بهداشتی مشمول دریافت واکسن آنفلوآنزا می‌شود باید کد ملی‌اش ثبت شده و در همان محل واکسن به او تزریق شود. در خصوص داروخانه‌ها نیز بر اساس سامانه‌ای که تعریف شده است، کد شناسایی باید در سامانه ثبت شود تا دست کلاهبرداران قطع شود. موضوعاتی مانند پیش فروش واکسن آنفلوآنزا به هیچ عنوان صحت ندارد.
پاساژها، نانوایی‌ها و فرودگاه‌ها؛ بدترین‌های رعایت پروتکل‌های بهداشتی
وی در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم اعمال محدودیت‌های بیشتر افزود: همه جهان اکنون به سمت بازگشایی‌ها حرکت می‌کنند. آنچه که مهم است رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. اعمال محدودیت‌های کرونایی باید در ستاد کرونا مورد تصمیم‌گیری واقع شود. آنچه که ما در وزارت بهداشت اعلام می‫کنیم این است که هر تجمعی می‌تواند آمار مبتلایان به کرونا را افزایش دهد، اما هر تصمیمی که در ستاد کرونا گرفته شود باید برای آن دستورالعمل بنویسیم و آن دستورالعمل خط قرمز ما باشد. در حال حاضر بدترین جاها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی پاساژها، نانوایی‌ها و فرودگاه‌ها هستند که سازمان‌ها و ادارات مربوطه باید این موضوع را جدی‌تر بگیرند و قانون نیز از این پروتکل‌ها حمایت کند. در حال حاضر ضمانت اجرایی برای متخلفان این پروتکل‌ها وجود ندارد. البته اگر استانی در وضعیت بسیار شدید بیماری قرار بگیرد باید محدودیت‌ها اعمال شود. به عنوان مثال اکنون در استان قم اعلام شده است که مدارس باید به شکل غیرحضوری فعال باشند.
درخواست بازگشت دورکاری در تهران
وی با بیان اینکه طی هفته گذشته با افزایش ۲۰ درصدی در بستری بیماران تهرانی مواجه بوده‌ایم، گفت: بیمارانی که مراجعه می‌کردند بدحال‌تر بودند؛ اما این باعث نمی‌شود که بگوییم شدت بیماری افزایش یافته؛ چون شاید این افراد دیرتر به مراکز درمانی مراجعه کرده باشند. در مورد تهران مهم‌ترین خواسته ما برگشتن دورکاری‌هاست. تهران برای ما بسیار مهم است.
لاری گفت: درمورد ظرفیت بستری نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد ضریب اشغال تخت-ها در حال حاضر وجود دارد و زمانی که تعداد بیماران افزایش یابد کمیته‌ای تشکیل شده و بلافاصله امکانات جدید برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر دغدغه زیادی برای بیماران تهرانی نداریم. طی دو ماه گذشته نیز ۱۰۰۰ تخت به مراکز درمانی استان اضافه شده است.
سایر اخبار این روزنامه
چالش قیمت‌گذاری دستوری برای تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ چیست؟ تلاش برای جلوگیری از لوکس‌شدن تخم‌مرغ! جلال خوش‫ چهره خشاب ترامپ؛ پر یا خالی؟ سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد ثبت‌نام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: امیدواریم هر شهر میزبان یکی از هنرهای تجسمی شود سخنگوی شورای نگهبان: صحت مرحله دوم انتخابات مجلس تایید شد «ابتکار» چالش‌های پیش ‌روی صاحبان کسب‌وکارها در دوران کرونا را بررسی کرد زنگ خطر برای صنوف پرخطر! رهبر انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس تبیین کردند ابعاد فرماندهی بی‌نظیر امام خمینی‫(ره) و دفاع عقلانی، ملت ایران مرگ قاضی و حاشیه‫های جدید، انتخابات آمریکا را تحت تاثیر قرار می‫دهد؟ دور و نزدیک انتخاب دوباره ترامپ رئیس سازمان انرژی اتمی:: برجام با خروج آمریکا در یک وضعیت شبه بن بست گرفتار شده است بیانیه ارتش به‌ مناسبت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس رئیس قوه قضائیه: بخشی از مشکلات ناشی از چشم دوختن به لبخند یا خشم خارجی‌ها است قانون، دروازه بهشت