«ابتکار» چالش‌های پیش ‌روی صاحبان کسب‌وکارها در دوران کرونا را بررسی کرد زنگ خطر برای صنوف پرخطر!

کیمیا نجفی
ویروس کرونا از اواخر سال گذشته وارد کشور شد و تاکنون با روند نگران‌کنندهای در حال گسترش است. با گسترش دامنه این بیماری، کسب و کارها دچار آسیب‌های فراوانی شدند، برخی از آنها با کاهش نیرو و هزینه‌ها همراه با محدودیت‌ها نفس‌های آخر خود را می‌کشند و این در حالی است که بسیاری از صاحبان مشاغل به اجبار روزگار را با خانه‌نشینی می‌گذرانند و به امید بازگشایی کسب‌وکار خود هستند. حال مهم‌ترین پرسش این است که صاحبان مشاغلی که این‌ روزها خانه‌نشین شده‌اند چه زمانی فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند؟
با شیوع کرونا در 2‌ ماه پایانی سال گذشته، بسیاری از واحدهای صنفی به اجبار کرکره‌ مغازه‌های‌شان را پایین کشیدند. درپی شیوع این ویروس از اسفندماه صنوف پرخطر تعطیل شدند، اما روند اینگونه ادامه پیدا نکرد و در خردادماه با آرام گرفتن تب و تاب ویروس کرونا، صنوف پرخطر بار دیگر اجازه فعالیت یافتند. این درحالی بود که اواخر تیرماه مجددا کشور با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا روبه‌رو شد و درپی اوج‌گیری دوباره این ویروس فعالیت برخی از صنوف پرخطر مانند آرایشگاه‌های زنانه، مجموعه‌های ورزشی، مجموعه‌های تفریحی، تالارهای پذیرایی و... به مدت یک هفته ممنوع شد. هرچند اصناف با تاکید بر زیان هنگفت برخی واحدهای صنفی، بر ضرورت بازگشایی صنوف پرخطر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید می‌کننداما این محدودیت‌ها تا کنون ادامه داشته است و آنطور که به نظر می‫رسد هنوز خبری از بازگشایی این کسب‌وکارها نیست. قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با ایسنا از برگزاری جلسه‌ ستاد ملی کرونا با موضوع بازگشایی صنوف تعطیل خبر داد و گفت: «ستاد ملی کرونا فعلا با بازگشایی صنوف پرخطر مخالفت کرده است و هیچ کدام باز نمی‌شود. تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، آرایشگاه‌های زنانه، استخرها و وزرشگاه‌ها از جمله صنوف پرخطر بوده و بیش از هشت ماه است از تعطیلی این صنوف می‌گذرد. در حال حاضر کرونا بیداد می‌کند و مردم آنطور که باید و شاید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و تعداد کشته‌ها هر روز بیشتر می‌شود. به زودی جلسه دیگری برای تکمیل و تشدید نظارت و کنترل اجرای پروتکل‌ها برگزار خواهد شد.»
وضعیت حساس پایتخت در روزهای کرونایی


به گفته رئیس اتاق اصناف تهران فعلا خبری از بازگشایی صنوف پرخطر نیست و در این میان باید دید که درصورت تدوام محدودیت‌ و ممنوعیت‌ها، کسب‌وکارها و همچنین نیروی کار با چه چالش‌های روبه‌رو می‌شوند؟ رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان و عضو هیئت‌مدیره اتاق اصناف ایران با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب‌وکارها به «ابتکار» گفت: شیوع ویروس کرونا به شدت بر کسب‌وکارها تاثیر گذاشت و میزان تاثیر آن در شهرها، متفاوت بود. در این میان برخی از صنوف به مرحله نابودی و ورشکستگی رسیدند.
وی افزود: کسب‌وکارهایی همانند تالارهای پذیرایی از ابتدا شیوع این ویروس درگیر ممنوعیت‌ها بودند و تا کنون نیز بازگشایی نشده‌اند. اکنون کشور در وضعیت هشدار قرار دارد و پایتخت نسبت به دیگر شهرها از محدودیت و حساسیت بیشتری برخوردار است. با تداوم چنین شرایطی کسب‌وکارها به سمت‌وسوی نامشخصی خواهند رفت و در این خصوص متولیان امر باید به دنبال چاره و طرحی برای عبور از این بحران باشند.
جهانگیری با اشاره به وضعیت صنوف در روزهای کرونایی ادامه داد: متاسفانه این‌ روزها شرایط بسیار نامناسب است، برخی از صنوف تعطیل شده‌اند و آن صنوفی هم که باز هستند شرایط قابل قبولی ندارند و تنها توانسته‌اند نیروی کار خود را حفظ کنند.
رئیس اتاق اصناف اصفهان در ادامه صحبت‌هایش به ورشکستگی کسب‌وکارها به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و در این خصوص گفت: اصناف قطعا شرایط دولت و اقتصاد را درک می‫کنند اما امیدوار هستیم در آینده‌ای نزدیک تمهیداتی برای صنوف اندیشیده شود. دولت باید به دنبال گشایشی در اقتصاد کلان کشور باشند و با برنامه‌ریزی راهی برای رونق کسب‌وکارها پیدا کنند. همانطور که اشاره کردم بسیاری از مشاغل از مرز شعار ورشکستگی گذشته‌اند و شرایط نامناسبی را به دلیل ویروس کرونا پشت سر می‌گذرانند، امیدوار هستیم شرایط تغییر یابد و هرچه زودتر شاهد رونق کسب‌وکارها باشیم.
وی به تفاوت میزان آسیب‌پذیری مشاغل در شهرهای مختلف اشاره کرد و گفت: آسیب‌پذیری مشاغل در شهرها متفاوت از یکدیگر بوده، قطعا صاحبان مشاغل پایتخت شاهد زیان بیشتری خواهند بود اما این به معنای تضمین مشاغل در شهرهای کوچک نیست، کافی است سری به تالارهای پذیرایی، مجموعه‌های ورزشی و تفریحی بزنیم آنگاه خواهیم دید که این صنوف شاهد زیان شدیدی شده‌اند و نیازمند کمک و ارائه راهکار از سوی متولیان امر هستند.
تا زمان ریشه‌کن شدن ویروس کرونا، باید نحوه زندگی کردن با آن را یاد بگیریم
عضو هیئت‌ مدیره اتاق اصناف ایران در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی با چه راهکاری می‌توان مانع از زیان بیشتر کسب‌وکارها شد، گفت: ما باید بپذیریم که این ویروس پایه‌های کشور را سست کرده و برای جلوگیری از زیان بیشتر باید در زمینه‌های فرهنگی آوزش‌های لازم را بدهیم. من معتقد کاسبان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ما باید بپذیرند که تا زمان ریشه‌کن شدن ویروس کرونا، نحوه زندگی کردن با آن را یاد بگیرند. جهانگیری اظهار کرد: قطعا اولویت اول سلامت جامعه است اما ما نمی‌توانیم اقتصاد را نادیده بگیریم. مسئله سلامت، اقتصاد و جامعه در کنار یکدیگر مهم هستند. برای عبور از بحران به وجود آمده باید نحوه ارائه خدمات، فعالیت‌ها و شیوه زندگی را تغییر دهیم.
وی با تاکید بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای آموزش تغییر سبک زندگی ادامه داد: ما با اقدامات فرهنگی می‫توانیم زیرساخت‌های لازم را برای آموزش فراهم کنیم. اگر هر فرد پروتکل‌های بهداشتی را به درستی رعایت کند، رفتار و رویکرد صحیح مقابله با این ویروس در سطح جامعه گسترش پیدا می‌کند.
رعایت نکات بهداشتی به صورت فردی، راهی برای تضمین سلامت محیط کار
جهانگیری در ادامه صحبت‌ها با اشاره به تاثیر رعایت نکات بهداشتی به صورت فردی بر تضمین سلامت محیط کار گفت: رعایت نکات مهم و بهداشتی به صورت فردی، سلامت در محیط کار را تضمین می‌کند. اما متاسفانه وجود کرونا و رعایت پروتکل‫های بهداشتی برای مردم خسته‌کننده شده و همین مسئله خطر این ویروس را برای معیشت افراد و محیط کار چند برابر کرده است. رئیس اتاق اصناف اصفهان همچنین در پایان به حساسیت شرایط ایران به نسبت کشورهای دیگر اشاره کرد و در این خصوص گفت: مسئولان و رسانه‌ها باید خطر کرونا برای سلامت جامعه و اقتصاد کشور را با آموزش‌های فرهنگی به مردم نشان دهند. متاسفانه ایران به نسبت کشورهای دیگر شرایط بدتری را پیش‌رو دارد چراکه مدت‌هاست که کشور با مسائلی همچون تحریم دست به گریبان بوده و اکنون کرونا نیز به مشکلات قبلی اضافه شده و اقتصاد ما را با چالش‌های بی‌شماری روبه‌رو کرده است. باید با تمهیداتی اقتصاد را به سمت‌وسوی بهتری هدایت کرد تا بتوانیم از بحران فعلی با کمترین آسیب عبور کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
چالش قیمت‌گذاری دستوری برای تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ چیست؟ تلاش برای جلوگیری از لوکس‌شدن تخم‌مرغ! جلال خوش‫ چهره خشاب ترامپ؛ پر یا خالی؟ سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد ثبت‌نام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: امیدواریم هر شهر میزبان یکی از هنرهای تجسمی شود سخنگوی شورای نگهبان: صحت مرحله دوم انتخابات مجلس تایید شد «ابتکار» چالش‌های پیش ‌روی صاحبان کسب‌وکارها در دوران کرونا را بررسی کرد زنگ خطر برای صنوف پرخطر! رهبر انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس تبیین کردند ابعاد فرماندهی بی‌نظیر امام خمینی‫(ره) و دفاع عقلانی، ملت ایران مرگ قاضی و حاشیه‫های جدید، انتخابات آمریکا را تحت تاثیر قرار می‫دهد؟ دور و نزدیک انتخاب دوباره ترامپ رئیس سازمان انرژی اتمی:: برجام با خروج آمریکا در یک وضعیت شبه بن بست گرفتار شده است بیانیه ارتش به‌ مناسبت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس رئیس قوه قضائیه: بخشی از مشکلات ناشی از چشم دوختن به لبخند یا خشم خارجی‌ها است قانون، دروازه بهشت