مرگ قاضی و حاشیه‫های جدید، انتخابات آمریکا را تحت تاثیر قرار می‫دهد؟ دور و نزدیک انتخاب دوباره ترامپ

راه حلی هنوز برای جانشینی قاضی خوشنام پیدا نشده است. با این حال ترامپ اصرار دارد تا هر چه زودتر یک جمهوری‫خواه را برای این سمت انتخاب کند.
در آمریکا هنوز مرگ قاضی گینزبرگ و تعیین جانشین او در صدر اخبار و رقابت‌هاست. دموکرات‫ها اصرار دارند که ترامپ قاضی جایگزین را تایید نکند اما رئیس جمهوری آمریکا مصر است تا هر چه زودتر این کرسی را به دست یک جمهوری خواه تندرو بسپارد.گزارش روزشمار اتتخابات آمریکا را در ادامه می‫خوانیم:
رقابت ادامه دارد
رقابت ترامپ و بایدن به مینسوتا رسیده است. آنها هر دو در این ایالت به سر می‫بردند تا رای دهندگان را راضی کنند.


ایلهان عمر، نماینده میسوتا در کنگره آمریکا همزمان با حضور آن دو، در گفت‫وگو با روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس گفت، دونالد ترامپ یک مستبد نژادپرست است، اما آمریکا می‌تواند دوره ریاست جمهوری او را پشت سر بگذارد و ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا شکست خواهد خورد.
ایلهان عمر گفت: من ویژگی‌های هویتی چندگانه‌ای دارم. من زن هستم، سیاه پوست هستم، پناهنده و مهاجر هستم، یک مسلمان هستم که حجاب دارد و ترامپ از همه این هویت‌ها برای انتقاد استفاده می‌کند؛ درک این موضوع به من کمک می‌کند قاطع باشم و از سیاست‌هایی حمایت کنم که برابری را در جامعه ما بیشتر حاکم می‌کند. نماینده ایالت مینه‌سوتا که معتقد است رای دهندگان در ماه نوامبر ترامپ را شکست می‌دهند، گفت: این رئیس جمهوری از اعتماد عمومی سوءاستفاده کرده است. ایلهان عمر افزود: تمرکز ما در حال حاضر شکست دادن دونالد ترامپ است، اما این هدف نهایی ما نیست بلکه این فرصتی برای نزدیک شدن به هدف‫هایمان است.
هر دو کاندیداها در این ایالت گفتند از صنایع و تولید آمریکا برای تقویت اقتصاد تمرکز می‌کنند. ترامپ مدعی شد آمریکا ابر قدرت تولید می‫شود و اتکا به چین پایان می‫یابد. از تعرفه‫های فولاد دفاع کرد. اما جنجالی‫ترین حرف ترامپ خطاب به طرفدارانش در مینسوتا این بود: شما ژن خوب دارید. خیلیش مربوط به ژن خوب داشتن است...
بایدن هم گفته که اندیشه آمریکایی را تقویت می‌کند. او هم مدعی شد که برنامه‫ام میلیون‫ها شغل با دستمزد خوب ایجاد می‌کند و برنامه‫اش را اینطور توضیح داد: وقتی دولت پول مالیات دهندگان را هزینه می‌کند باید از آن برای تولیدات ساخت آمریکا استفاده کند. او همچنین گفت اگر پیروز شود ۴٩٩ میلیارد 400 میلیارد دلار برای خرید تولید آمریکایی استفاده خواهد کرد.
ترامپ هم روز یکشنبه دوباره به سراغ توئیت زدن علیه بایدن رفت. رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر نوشت: اگر مجددا انتخاب شوم سال آینده (میلادی) قطعا سال خوبی برای ما خواهد بود!
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه در توئیتر نوشت، جو بایدن خوابالو می‌خواهد مالیات‌ها را چهار برابر کند و سراغ سیستم بهداشت و خدمات درمانی برود، فاجعه است! ترامپ خطاب به شهروندان آمریکایی در ویرجینیا که شاهد انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری است، گفت: من تنها کسی هستم که بین شما و بین تغییر دوم می‌ایستم. اگر من دوباره انتخاب شوم آن صد درصد امن خواهد بود و اگر این اتفاق نیفتد همه چیز از بین خواهد رفت.
ترامپ در جمع هواداران انتخاباتی خود در کارولینا شمالی بایدن را لال ترین نامزد انتخابات خواند و اعلام کرد که وی ممکن است با امضای یک فرمان اجرایی اجازه ندهد که بایدن در انتخابات به عنوان نامزد شرکت کند.
ترامپ بایدن را بدترین نامزد تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواند و مدعی شد که او مواد مخدر مصرف می‌کند.
قاضی گینزبرگ هنوز در صدر خبرهاست
بایدن در سخنرانی فیلادلفیا، خواستار شنیده شدن صدای مردم شد. او «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا را به ریاکاری و تدلیس متهم کرد؛ زیرا وی در سال ۲۰۱۶ از انتصاب «مریک گارلند» گزینه موردنظر باراک اوباما برای کرسی دیوان عالی ممانعت کرده بود.معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود گفت: «روی سخن من با رئیس جمهور ترامپ و میچ مک کانل نیست، [چون]آن‌ها هرکاری که می‌خواهند انجام می‌دهند. روی سخن من با جمهوریخواهان سنا است که در اعماق وجود خود می‌دانند که چه چیزی برای این کشور درست و با قانون اساسی سازگار است.»
وی در ادامه افزود: «در حال حاضر مردم این کشور با آرای خود آینده خود را انتخاب می‌کنند. به زور تحمیل کردن یک نامزد از طریق مجلس سنا صرفاً اقدامی از سر قدرت سیاسی خام دستانه است و باور ندارم که مردم آمریکا این موضوع را تاب آورند.»
بایدن در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد که اقدامات ترامپ و میچ مک کانل نشاندهنده «سوءاستفاده از قدرت و سوءاستفاده از قانون اساسی است.»
بایدن در پایان سخنان خود، بر تعهد قبلی‎اش مبنی بر انتصاب اولین زن سیاهپوست به دیوانعالی، پس از مشورت و همدلی و همراهی با دو جناح سیاسی کشور، تاکید کرد. جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از جمهوری‌خواهان سنا خواست تایید جایگزین قاضی روث بیدر گینزبرگ در دیوان عالی آمریکا را در صورت معرفی از سوی دونالد ترامپ، به تاخیر بیندازند. بایدن افزود: درصورتی پیروزیش در انتخابات، گزینه معرفی شده از سوی ترامپ باید انصراف دهد
بیل کلینتون م با جورج استفانوپولس، درباره ویژگی‎های خاص قاضی گینزبرگ که توسط او برای دیوانعالی معرفی شد، گفت‫وگو کرد. نکته جالب اینکه استفانوپولس، یکی از چهره‎های مهم کاخ سفید و کمپین بیل کلینتون بود. ناظران می گویند این حرکت کلینتون به نوعی حمایت از بایدن است.
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که با انتخاب قاضی دیوان عالی ایالات متحده آمریکا از سوی دونالد ترامپ پیش از انتخابات ریاست جمهوری مخالف است.
نانسی پلوسی اعلام کرد: گزینه‌هایی برای جلوگیری از اقدام ترامپ در جایگزینی قاضی دیوان عالی داریم .او در پاسخ به پرسش خبرنگار ای‌بی‌سی درباره احتمال استیضاح دونالد ترامپ در طی هفته‌های آینده در صورت پافشاری بر معرفی و جایگزینی قاضی دیوان عالی، تاکید کرد که آن‌ها گزینه‌های خود را دارند و هر کاری را برای رسیدن به هدف انجام می‌دهند. وی افزود فعلا قصد بحث درباره گزینه‌هایشان را ندارد.
اما ترامپ برنامه دیگری دارد. او در حساب کاربری‌اش در توئیتر از سناتورها خواست بدون فوت وقت در تعیین قاضی مورد نظر او را یاری کنند اما رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت هنوز نمی‌تواند با قاطعیت اعلام کند که تا پیش از انتخابات سوم نوامبر این اتفاق رخ خواهد داد. دونالد ترامپ تصریح کرد: «من فکر می‌کنم انتخاب جانشین تا پیش از انتخابات بسیار خوب باشد اما باید در این زمینه تصمیم بگیریم.» او ادامه داد: «من فکر می‌کنم که فرآیند خیلی‌خیلی سریع پیش خواهد رفت.»
دونالد ترامپ از کاخ سفید دور می‌شود؟
همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، بر شدت و سرعت روند تحولات در عرصه سیاسی آمریکا که به طور مستقیم بر معادلات انتخاباتی در این کشور تاثیر می‌گذارد نیز افزوده می‌شود. بسیاری از اندیشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی، اقدام به برگزاری نظرسنجی‌های گوناگون می‌کنند و سعی دارند متوجه شوند که شانس چه کسی دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان و یا جو بایدن نامزد دموکرات‫ها، جهت پیروزی در انتخابات پیش رو بیشتر است؟ تحلیل‌های گوناگونی نیز از سوی مفسران و تحلیلگران مختلف در مورد ماهیت اقدامات انتخاباتی نامزد‌های برجسته انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مطرح می‌شود و همگی آن‌ها سعی دارند از این نکته رمزگشایی کنند که نامزد‌های مذکور، با استفاده از چه حربه‌ها و تاکتیک‌هایی سعی دارند تا پیروز انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا شوند؟ با این همه، آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد، این نکته می‌باشد که در مدت اخیر، دونالد ترامپ رئیس جمهوری مستقر در آمریکا، رویه‌ها و اقداماتی را در پیش گرفته که به نظر می‌رسد در عرصه عمل، به ضرر وی تمام شده و می‌شوند. در ادامه به سه تحول مهم که در مدت اخیر اتفاق افتاده و عملا موقعیت ترامپ را در جریان انتخابات پیش رو تضعیف کرده اند، اشاره می‌شود.
یکی از مسائلی که عمیقا بر موقعیت و جایگاه انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تاثیرگذار بوده، مساله بحران شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا بوده است. آمریکا مدت هاست که در صدر کشور‌های آسیب دیده از کرونا، از حیث تعداد مبتلایان و مرگ و میر بوده است. این مساله موجب شده تا بسیاری از ناظران و تحلیلگران و همچنین افکار عمومی آمریکا، ناکارآمدی دولت ترامپ را علت اصلی وقوع یکچنین فاجعه‌ای در کشورشان بدانند. جدای از آسیب‌های ویروس کرونا بر بهداشت و سلامت آمریکایی ها، شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا، ضربات سنگینی را بر اقتصاد این کشور نیز وارد آورده است به نحوی که برای نخستین بار، شمار افرادی که برای بیمه بیکاری در آمریکا ثبت نام کرده اند، به بیش از ۴۰ میلیون نفر رسیده است و تحلیلگران اقتصادی چشم انداز مثبتی را نیز برای اقتصاد کرونازده آمریکا در نظر نمی‌گیرند.
این وضعیت در شرایطی به وجود آمده که دونالد ترامپ در روز‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا در آمریکا از مردم خواسته بود که از آن نهراسند و این ویروس را چیزی در حد سرماخوردگی در نظر بگیرند. وی حتی برای مدت‌ها از زدن ماسک نیز خودداری می‌کرد و آن را به نمادی برای حامیان خود تبدیل کرد. امری که به نوبه خود به گسترش هر چه بیشتر ویروس کرونا در آمریکا کمک کرده است.
از سوی دیگر یکی از مسائلی که همواره موقعیت و جایگاه ترامپ و دولت وی را نزد افکار عمومی تحت تاثیر قرار داده و انتظار می‌رود که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نیز نقش قابل توجهی بازی کند، طرح مطالب افشاگرانه علیه وی است. باید گفت دوره ریاست جمهوری ترامپ سرشار از افشاگری‌ها علیه وی و سابقه او بوده است. از افشاگری‌های جان بولتون در کتاب اتاق حوادث گرفته تا افشاگری‌های اخیر برادرزاده ترامپ مری ترامپ در کتابش با عنوان زیاد و ناکافی: چطور خانواده من خطرناک‌ترین مرد دنیا را ایجاد کرد.
با این حال، به کلکسیون افشاگری‌ها علیه ترامپ، در مدت اخیر، دو مورد جدید نیز افزوده شده که در نوع خود می‌تواند تاثیر مهمی بر موقعیت انتخاباتی او داشته باشد. اولا باب وودوارد روزنامه نگار سرشناس که ماجرای واترگیت را نیز افشا کرد، در جدیدترین کتابش با عنوان خشم، افشاگری‌های زیادی از ترامپ، مخصوصا در مورد نحوه مدیریت شیوع ویروس کرونا توسط او در آمریکا انجام داده است.
سایر اخبار این روزنامه
چالش قیمت‌گذاری دستوری برای تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ چیست؟ تلاش برای جلوگیری از لوکس‌شدن تخم‌مرغ! جلال خوش‫ چهره خشاب ترامپ؛ پر یا خالی؟ سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد ثبت‌نام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: امیدواریم هر شهر میزبان یکی از هنرهای تجسمی شود سخنگوی شورای نگهبان: صحت مرحله دوم انتخابات مجلس تایید شد «ابتکار» چالش‌های پیش ‌روی صاحبان کسب‌وکارها در دوران کرونا را بررسی کرد زنگ خطر برای صنوف پرخطر! رهبر انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس تبیین کردند ابعاد فرماندهی بی‌نظیر امام خمینی‫(ره) و دفاع عقلانی، ملت ایران مرگ قاضی و حاشیه‫های جدید، انتخابات آمریکا را تحت تاثیر قرار می‫دهد؟ دور و نزدیک انتخاب دوباره ترامپ رئیس سازمان انرژی اتمی:: برجام با خروج آمریکا در یک وضعیت شبه بن بست گرفتار شده است بیانیه ارتش به‌ مناسبت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس رئیس قوه قضائیه: بخشی از مشکلات ناشی از چشم دوختن به لبخند یا خشم خارجی‌ها است قانون، دروازه بهشت