جهان در مسیر خطرناکی قرار دارد

نشست مجازی سران مجمع عمومی سازمان ملل دیروز (سه‌شنبه) با سخنان ولکان بوزکر، رئیس ترکیه‌ای این مجمع و صحبت‌های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل آغاز شد. گردهمایی امسال رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل تحت تاثیر پاندمی کرونا و کووید-۱۹ محدود شده است؛ این رهبران دیگر در مقر این نهاد در نیویورک حاضر نمی‌شوند و گزینه سخنرانی مجازی را برگزیدند. هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی تحت تاثیر این پاندمی با سخنرانی‌های از پیش ضبط شده مقام‌ها آغاز به کار کرده است. پیش از این قرار بود ترامپ به عنوان تنها سخنران حاضر در صحن مجمع عمومی حاضر شود اما به دلیلی این حضور هم لغو شد و رئیس‌جمهوری آمریکا ترجیح داد سخنرانی ضبط شده‌ای ارائه دهد. این بدان معناست که او آخرین حضورش در دور اول ریاست جمهوری خود پشت سکوی سخنرانی سبز رنگ سازمان ملل را که برای نسل‌ها رهبران از آنجا با جهان سخن گفتند، از دست می‌دهد. به هر حال هفتاد پنجمین مجمع با تمامی نشست‌های این سازمان به دلیل پاندمی کرونا بسیار تفاوت دارد و ساختمان سازمان ملل در نیویورک امسال شاهد رفت و آمد، تکاپو و سروصدای هیات‌های دیپلماتیک همراه سران کشورها نیست. هر ساله بین ۷۰ تا ۹۰ تن از سران کشورها به مقرهای سازمان ملل می‌آمدند.
نگرانی دبیرکل سازمان ملل
دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی افتتاحیه هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به برخی بحران‌ها و خشونت‌های جاری در جهان، هشدار داد که جهان در مسیری خطرناک درحال حرکت است.
«آنتونیو گوترش» با اشاره تلویحی به اختلافات خطرناک میان چین و آمریکا گفت: نمی‌توان تصور کردکه دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان در دو جهت مختلف و مخالف حرکت کنند.


گوترش در بخشی دیگر از سخنانش همچنین با تاکید بر اهمیت حرکت جهانی به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی سبز گفت قطعا سرمایه گذاری‌های جهانی به سمت کشورهایی می‌رود که در جهت انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کرده باشند.
دبیرکل سازمان ملل همچنین با اشاره به آثار و عواقب زیان بار شیوع ویروس کرونا در جهان، هشدار که برای نخستین بار در سه دهه اخیر، فقر در جهان در حال رشد است.
وی با بیان اینکه جهان امروز روی ستون‌های لرزان قرار گرفته است گفت: همزمان با بحران‌های بهداشتی، با بی سابقه ترین میزان بیکاری از زمان رکود بزرگ مواجه هستم و حقوق بشر با تهدیدهای خطرناک مواجه است.
گوترش با تاکید بر ضرورت تقویت روابط انسانی میان ملت‌ها، گفت: امروز همه شاهدیم که چگونه یک ویروس جهان را به زانو دراورده است.
وی با اشاره به موضوع بحران‌های جاری در منطقه آسیا و خاورمیانه گفت: در افغانستان تلاش برای برقراری صلح ادامه دارد و امیدواریم این تلاش‌ها به نتیجه برسد. در سوریه بعد از 9 سال درگیری، همچنان شاهد هستیم که انسان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.  گوترش بدون اشاره به مقاصد انتخاباتی دولت دونالد ترامپ برای ایجاد حرکت‌های نمایشی و تبلیغاتی در خاورمیانه، گفت: در خاورمیانه اقداماتی برای برقراری صلح دیده می‌شود، در کرانه باختری و مناطق اشغالی نیز این روند را می‌بینیم. 
دبیرکل سازمان ملل با اشاره مجدد به موضوع شیوع کرونا گفت: در مناطق مختلف جهان می‌بینیم که همه گیری کرونا بیشتر شده است. گروه‌های سودجو و خرابکار از این شرایط به نفع خود استفاده می‌کنند و جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازند. 
وی افزود: جهان نمی‌تواند بپذیرد که هر یکی از اقتصادهای بزرگ جهان در مسیر خود حرکت کنند. این امر مخاطرات و هزینه‌های سنگینی دارد و اگر درگیری‌های نظامی هم وجود داشته باشد اوضاع وخیم تر می‌شود. 
سازمان ملل همواره پاسخ مناسبی به این مسائل داده و کوشیده است هر جا که لازم است حضور یابد. 
اعلامیه مشترک هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل
در اعلامیه مشترک هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل آمده است، در میان چالش‌های جهانی از بیماری همه‌گیر ویروس کرونا گرفته تا تغییرات آب و هوایی و افراط گرایی خشونت آمیز، فوریت برای جمع شدن همه کشورها به ندرت بیشتر از اکنون بوده است. در این اعلامیه مورد تایید ۱۹۳ کشور عضو که به صورت مجازی در این مراسم حضور یافتند، سازمان ملل به عنوان تنها سازمان جهانی دارای قدرت برای کنار هم قرار دادن کشورها و امید دادن به مردم برای یک جهان بهتر و ایجاد آینده‌ای که خواهانش هستند، مورد ستایش قرار گرفته است. سازمان ملل برخاسته پس از جنگ دوم جهانی با هدف نجات نسل‌های باقی مانده از وحشت جنگ تشکیل شده است و این واژه‌هایی است که در منشور آن ذکر شده است.
این اعلامیه به موفقیت‌ها و شکست‌های این نهاد بین‌المللی در بیش از هفت دهه و وعده ایجاد یک جهان پسا-پاندمی که برابرتر باشد و همچنین همکاری و حفاظت از کره خاکی اشاره دارد.
در ادامه این اعلامیه همچنین آمده، در دوران تنش‌های بزرگ، سازمان ملل به دنبال استعمار زدایی، آزادی، توسعه، حقوق بشر و برابری و همکاری برای از بین بردن بیماری‌هاست و در عین حال به میانجی‌گری ده‌ها درگیری، نجات جان صدها هزار تن از طریق اقدامات بشر دوستانه و ارائه خدمات آموزشی برای کودکان پرداخته است.
همچنین در بخشی از این اعلامیه آمده است: جهان با افزایش نابرابری، فقر، قحطی، تروریسم، درگیری‌های مسلحانه، ناامنی، تغییرات آب و هوایی و پاندمی‌ها روبروست که این مایه تاسف است. فقیرترین و کم توسعه یافته ترین کشورها جهان رو به فراموشی رفته، استعمارزدایی کامل نشده و مردم مجبورند تا با سفرهای خطرناک به کشورهای دیگر مهاجرت کنند و به پناهدگی روی بیاورند. چالش‌های ما با یکدیگر در ارتباط است و می‌توان آن را فقط از طریق چندجانبه گرایی تجدید شده حل و فصل کرد و مورد رسیدگی قرار داد.
این اعلامیه بر این مساله تاکید دارد که «بزرگداشت تاسیس سازمان ملل در حالی صورت گرفته که جهان با پاندمی کرونا روبروست که نه تنها باعث مرگ و بیماری جدی شده بلکه اقتصاد جهان را به رکود کشانده و فقر و تنگدستی و ترس و هراس را تشدید کرده است. پاندمی کووید-۱۹ به ما قدرتمندرین روشی را یادآوری می‌کند که ما باید از نزدیک با یکدیگر در ارتباط باشیم.»
در ادامه این اعلامیه مشترک آمده است: تنها با همکاری نزدیک می‌توان به این پاندمی پایان داد و تنها می‌توانیم با تاب آوری در مقابل پاندمی‌های آتی و سایر چالش‌های جهانی مقابله کنیم و بایستیم. چندجانبه گرایی تنها یک گزینه نیست بلکه یک ضرورت است که ما باید آن را برای یک جهان برابرتر، قابل تحمل‌تر و پایدارتر در نظر داشته باشیم. سازمان ملل باید به عنوان مرکز تمامی اقدامات و تلاش‌های 
ما مدنظر باشد.