ایران ابزار چانه‌زنی انتخاباتی آمریکا نیست

آرمان ملي: رئيس‌جمهوري در هفتادوپنجمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد با بيان اينکه براي جهان امروز زمان«نه» گفتن به زورگويي و قلدرمآبي است، گفت: دوران سلطه و هژموني به سرآمده است. ملت‌ها و فرزندان ما سزاوار دنيايي بهتر، امن‌تر و قانون‌مدارتر هستند. روحاني در هفتادوپنجمين نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد انتخاب نماينده کشور دوست و برادر ترکيه به رياست هفتادوپنجمين نشست سالانه مجمع عمومي ملل متحد تبريک گفته و براي وي، دبيرکل و همه همکارانتان که در مسير تحقق اهداف ملل متحد، تلاش مي‌کنند، آرزوي توفيق کرد. روحاني با اشاره به شيوع کرونا در جهان اظهار داشت: جهان، غافل از دو نعمت‌ بزرگ سلامت و امنيت، ناگهان با بانگ بيدارباش کوويد19 مواجه شد. کرونا با همه کوچکي خود، چنان مديريتِ جهاني و حکمراني داخلي کشورها را به چالش کشيد که مهم‌ترين تجمع جهاني هم به‌ناچار به‌صورت مجازي برگزار شد.
وي خاطرنشان کرد: کرونا امروز، به علت رشد علم و تکنولوژي و رسانه، به«درد مشترک» انسان بدل شده است. اين درد مشترک، نشان داد که به‌رغم همه پيشرفت‌ها، هنوز علم بشر در برابر جهل او ناچيز است.
رئيس‌جمهوري افزود: اين ويروس همه ما را به فروتني بيشتر در برابر خداوند و حقيقتِ خلقت مي‌خواند و جامعه انساني‌ را به تقواي مدني اعم از رعايت اخلاق فردي و اجتماعي و پرهيز از جفا در حق طبيعت و تخريب محيط‌زيست و دخالت بي‌رويه در خلقت، هدايت مي‌کند. وي ادامه داد: اين بليه فراگير که مرزهاي ساختگي قدرت و مکنت را درنورديده است، يک‌بار ديگر به همه ما اعضاي جامعه بشري يادآور مي‌شود که مواجهه با مسائل مشترک جهاني، جز از طريق مشارکت جهاني ممکن نيست. رئيس‌جمهوري تاکيد کرد: همه ما در جهان، دوران سختي را سپري مي‌کنيم. اما ملت من به‌جاي برخورداري از همکاري جهاني با سخت‌ترين تحريم‌هاي تاريخ در نقض آشکار و اساسي منشور ملل متحد، توافقات بين‌المللي و قطعنامه 2231 شوراي امنيت، مواجه است. روحاني تصريح کرد: تصويري که از برخورد پليس ايالات‌متحده آمريکا با يک شهروند معترض به سراسر جهان مخابره شد براي ما آشنا و تکراري بود. اين پايي که بر گلو نهاده شد به‌عنوان پاي استکبار بر گلوي ملت‌هاي مستقل را ما به‌خوبي مي‌شناسيم.
ملت ايران بهاي آزاديخواهي را پرداخته


روحاني گفت: ملت دلاور ايران دهه‌هاست اين‌گونه بهاي آزاديخواهي و رهايي از سلطه و استبداد را پرداخت کرده ولي با ايستادگي، به بالندگي و پيشرفت خود ادامه داده و بر نقش تاريخي و تمدني خود، به‌عنوان محور صلح و ثبات، مبارزه با اشغال و افراط و منادي گفت‌وگو و رواداري پايدار مانده است. وي ادامه داد: ما در برابر اشغالگران شوروي سابق، جنگ‌سالاران و افراط‌گرايان داخلي، تروريست‌هاي القاعده و اشغالگران آمريکايي در کنار مردم افغانستان ايستاديم و در همه روندهاي صلح و آشتي چه در کنفرانسِ بن 2001 و چه در تلاش‌هاي منطقه‌اي نقشي محوري ايفا کرديم. رئيس‌جمهوري گفت: ما برابر بسيج قدرت‌هاي جهاني و منطقه‌اي، براي ايجادِ جنگ نفتکش‌ها در خليج‌فارس در حمايت از صدام، در نيمه دوم دهه سال 1980، خواهان امنيت مشترک در خليج فارس شديم، در سال 2013 جهان عاري از افراط و خشونت (WAVE) را پيشنهاد کرديم که با اجماع اعضاي مجمع، به تصويب رسيد. در سال 2018 پيشنهاد پيمان عدم تجاوز و در سال 2019 طرح اميد يا پويش صلح هرمز (HOPE)، براي ارتقاي صلح و ثبات در خليج فارس را در همين مجمع ارائه کرديم. روحاني افزود: ما در برابر اشغال کويت توسط صدام نخستين کشور منطقه بوديم که در کنار مردم و دولت کويت ايستاديم و آرزوي صدام براي استيلا بر همه متحدان عربش را، ناکام گذاشتيم. وي اظهار داشت: ما برابر استبداد صداميان، اشغالگري آمريکاييان و وحشي‌گري داعشيان در کنار همه مردم عراق، از کرد و عرب و سني و شيعه و ايزدي و مسيحي ايستاديم و از سال 2003 با حمايت از دستاوردهاي دمکراتيک مردم عراق، شوراي حکومتي و دولت عراق را ياري کرديم. رئيس‌جمهوري خاطرنشان کرد: ما در برابر ده‌ها گروه تروريست تکفيري، تجزيه‌طلبان و جنگجويان خارجي در کنار مردم سوريه ايستاديم، و از سال 2013 ميلادي که ديگران به دنبال راه‌حل نظامي بودند، طرح 4 ماده‌اي صلح مبتني بر خواست مردم سوريه را ارائه کرديم و در سال 2016 با همکاري روسيه و ترکيه، فرآيند آستانه را براي رسيدن به صلح و ثبات سياسي در سوريه، پايه‌ريزي کرديم. روحاني تاکيد کرد: ما برابر اشغالگري صهيونيست‌ها، جنگ‌افروزان داخلي و توطئه‌گران خارجي در کنار مردم و دولت لبنان ايستاديم.
سر حقوق فلسطين معامله نکرديم
وي تصريح کرد: ما هرگز اشغالگري، نسل‌کشي، آواره‌سازي و نژادپرستي را ناديده نگرفتيم و بر سر قدس شريف و حقوق مردم فلسطين، هرگز معامله نکرديم و در سال 2012 راه حل دموکراتيک مساله فلسطين را از طريق همه‌پرسي ارائه کرديم. رئيس‌جمهوري ادامه داد: ما آشکارا از ظلم و ستمي که به مظلومان يمن مي‌رود، دادخواهي کرديم و در آغاز جنگ يمن در سال 2015، پيشنهاد چهار ماده‌اي براي صلح در يمن را ارائه داديم.
روحاني گفت: ما در اين منطقه حساس دست تنها با داعشي‌ها و افراطي‌هاي مدعي دروغين اسلام جنگيده‌ايم تا جامعه جهاني بداند اسلام واقعي کدام است، همان اسلام اعتدالي و عقلاني و نه افراط و نه خرافه. سردار شهيد ما که قهرمان مبارزه با خشونت افراطيون در خاورميانه بود از امنيت شهروندان مذهبي و غيرمذهبي، مسلمان و مسيحي، شيعه و سني برابر مدعيان يک حکومت قرون وسطايي به‌خوبي مي‌ايستاد و دفاع مي‌کرد.
وي افزود: ما در سال 2015 ميلادي برجام را به عنوان يکي از بزرگ‌ترين دستاوردهاي تاريخ ديپلماسي به ثمر رسانديم و به‌رغم بدعهدي مستمر آمريکا به آن پايبند مانديم.
جواب صلح جنگ نيست
رئيس‌جمهوري اظهار داشت: چنين ملتي شايسته تحريم نيست. جواب صلح، جنگ نيست. پاداش مبارزه با افراط‌گري، ترور نيست. پاسخ راي ملت‌ها در ايران، در عراق و در لبنان، تحميل آشوب‌هاي خياباني و حمايت از روندهاي غيردموکراتيک نيست. روحاني با بيان اينکه بايد بدانيم که ادعاها ملاک نيست و تنها عمل ملاک است، تاکيد کرد: ادعا کردند که براي مبارزه با صدام به منطقه آمده‌اند، درحالي‌که خود، اين هيولا را در جنگ تحميلي عليه ايران تنومند ساختند و او را با سلاح شيميايي و مدرنترين جنگ‌افزارها، تسليح کردند.
وي گفت: از مبارزه با تروريسم و داعش دم مي‌زنند درحالي‌که خود آن را ايجاد کرده‌اند و براي اين جنايت خود از ملت‌هاي منطقه طلبکار هم هستند. به دروغ ما را متهم به تلاش براي ساخت سلاح هسته‌اي مي‌کنند و به بهانه اشاعه، اين يا آن را تحريم مي‌کنند، درحالي‌که جرم استفاده از سلاح هسته‌اي در تاريخ بشريت‌ را تنها به نام خود ثبت کرده‌اند و تنها رژيم دارنده سلاح هسته‌اي در منطقه غرب آسيا، بازيگر خيمه‌شب‌بازي آنهاست.
حق حيات ايرانيان را هدف گرفته‌اند
رئيس‌جمهوري ادامه داد: از حقوق‌بشر سخن مي‌گويند ولي با فشار حداکثري، معيشت و سلامت و حتي حق حيات همه ايرانيان را هدف گرفته‌اند. روحاني گفت: خود و دست‌نشاندگانشان در هرچه جنگ و اشغال و تجاوز در فلسطين، افغانستان، يمن، سوريه، عراق، لبنان، ليبي، سودان و سومالي است، به‌طور مستقيم به آتش‌افروزي مشغول هستند ولي ايران را مسئول شکست‌هاي محتوم‌شان برابر اراده مردم منطقه مي‌دانند.
وي افزود: با فروش صدها ميليارد دلار سلاح به منطقه ما، آن را به انبار باروت بدل کرده‌اند ولي برخلاف همه قواعد حقوقي و اجماع جهاني، بيهوده مي‌کوشند تا ايران را از حداقل نيازهاي دفاعي محروم ساخته و محدوديت‌هاي تسليحاتي ايران را به‌رغم نص صريح قطعنامه 2231 تمديد کنند. رئيس‌جمهوري اظهار داشت: من اينجا لازم مي‌دانم از روساي دوره‌اي شوراي امنيت در ماه‌هاي اوت و سپتامبر و 13 عضو اين نهاد به ويژه کشورهاي روسيه و چين تشکر کنم که دوبار به‌صورت قاطع به استفاده ابزاري و غيرقانوني آمريکا از شوراي امنيت و قطعنامه 2231 با صداي بلند «نه» گفتند اين يک پيروزي نه براي ايران، که براي دوران گذار نظام بين‌الملل در جهان پساغربي است که رژيم مدعي هژموني در چنين انزواي خودساخته‌اي فرورود.
روحاني خاطرنشان کرد: کجا سابقه دارد دولتي نتيجه 13 سال مذاکره جهاني با حضور دولت سلف خود را بدون هيچ دليلي زير پا گذارد، قطعنامه شوراي امنيت را با وقاحت نقض کند و حتي ديگران را به‌دليل اجراي قطعنامه شوراي امنيت تحريم و تنبيه کند و در همان حال مدعي مذاکره و معامله بزرگ باشد؟
زندگي با تحريم سخت است اما...
وي با تاکيد بر اينکه آمريکا نه مي‌تواند مذاکره را بر ما تحميل کند و نه جنگ را، تاکيد کرد: زندگي با تحريم سخت است اما سخت‌تر از آن زندگي بدون استقلال است. رئيس‌جمهوري تصريح کرد: آزادي سياسي داخلي براي ما بسيار مهم است و ما به‌عنوان کهن‌ترين دموکراسي در خاورميانه به مردم‌سالاري خود مي‌باليم و آزادي داخلي را با دخالت خارجي سودا نخواهيم کرد.
دموکراسي حق حاکميت ملت است
روحاني ادامه داد: دموکراسي حق حاکميت ملت است و نه حق دخالت بيگانه، آن هم بيگانه‌اي تروريست و مداخله‌جو که هنوز هم در همان توهم 28 مرداد 1332 زنداني است همان روزي که اسلاف‌شان، تنها دموکراسي آن زمان خاورميانه را با کودتا سرنگون کردند. وي با بيان اينکه براي ما عزت و آسايش ملت‌مان مهم است که با ديپلماسي متکي بر اراده ملي و همراه با مقاومت به دست مي‌آيد، گفت: ما ابزار چانه‌زني داخلي و انتخاباتي آمريکا نيستيم هر دولتي که در آمريکا انتخاب شود، به ناچار تسليم تاب‌آوري ملت بزرگ ايران خواهد شد.
رئيس‌جمهوري افزود: براي جهان نيز امروز زمان «نه» گفتن به زورگويي و قلدرمآبي است. دوران سلطه و هژموني به سرآمده است. ملت‌ها و فرزندان ما سزاوار دنيايي بهتر، امن‌تر و قانون‌مدارترند امروز زمان تصميمِ صحيح و درست است.