«ابتکار» دلیل آشفتگی بازار سرمایه و عدم پیروی آن از تحلیل‌های بورسی را بررسی می‌کند رنگ سرخ ترس بر دیوار بورس


کیمیا نجفی
مدتی است که افت و خیز بازار بورس سهام‌داران به خصوص تازه‌واردان را دچار ترس و وحشت کرده است و آنطور که به نظر می‌رسد این بخش از اقتصاد فعلا قصد آرام گرفتن ندارد. اما دلیل ناآرامی‌های این ‌روزهای بورس چیست؟
از ابتدای سال 99 بازار بورس رکوردهای بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد و محلی برای جذب سرمایه‌های در دست افراد بود اما روند اینگونه نماند و این بازار از نیمه دوم مردادماه رنگ دیگری به خود گرفت و دچار ریزش شد. البته بازار پس از مدتی توانست به کانال 1700 هزار واحد بازگردد اما شاخص دوباره روندی نزولی به خود گرفته و به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عقب‫گرد کرد. در این میان بسیاری از کارشناسان نزولی شدن دوباره شاخص را به دلیل ترس و هیجان سهام‌داران می‌دانند و معتقدند هیجان فعالان مانع از به تعادل رسیدن بازار می‌شود. احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر ترس و هیجان سهامداران ‌در چگونگی روند بازار سرمایه به «ابتکار» گفت: منشاء ترس در هر زمینه‌ای بسیار مهم بوده و ما برای ارزیابی رفتار فعالان بازار بورس باید به منشاء اتفاقات بپردازیم. در بررسی منشاء این نگرانی ما به مولفه‌هایی می‌رسیم. در ابتدا باید توجه داشته باشیم که نگرانی سهام‌داران به افزایش فشار پول در بازار منجر شده است. به عبارتی دیگر یکی از علت‌های افت شاخص، ایجاد روند نزولی در بازار سرمایه‌ است که پایدار شدن آن باعث شد عده‌ای از سرمایه‌داران به این جمع‌بندی برسند که اگر سهم خودشان را امروز به فروش برسانند بهتر از این است که فروش را به روزهای بعد موکول کنند، چراکه در روزهای آینده سهام‌های-شان را باید ارزان‌تر بفروشند. بنابراین ترس سهام‌داران یکی از عواملی است که باعث می‌شود تقاضا برای فروش بالا برود و شاخص در روند نزول قرار بگیرد.
این کارشناس بازار سرمایه به قدرت نقدینگی در بازار و ارتباط آن با رشد شاخص اشاره کرد و در این خصوص گفت: موضوع دیگر قدرت نقدینگی موجود در این بخش از اقتصاد است، این-روزها سهامداران‌ قدرت نقدینگی که در بازار سرمایه فعال است را برای روند افزایشی شاخص کافی نمی‌دانند. هنگامی که انتظار افزایش در یک بخش وجود نداشته باشد طبیعتا احتمال اینکه سرمایه‌گذاران بین فروشندگان قرار بگیرند و سرمایه‌های‌شان را به دارایی‌هایی تبدیل کنند که در شرایط تورمی روند افزایشی را با شتاب بیشتری طی کند، بالا می‌رود. بنابراین نداشتن چشم-انداز کوتاه‌مدت مثبت از بازار، قطعا سهام‌داران را برای قرار گرفتن در صف فروشنده‌ها ترغیب می‌کند.


رضاپور با اشاره به شرایط سیاسی در حوزه بین‌الملل ادامه داد: مسئله تاثیرگذار دیگر شرایط سیاسی است که با آن مواجه هستیم. اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که نگرانی شرکت‌ها را در حوزه بین‌الملل را افزایش می‌دهد. به عبارتی دیگر مشخص نیست که اتفاقات سیاسی بین‌الملل چه تاثیری را بر روند اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داخلی ما خواهد گذاشت.
وی تاثیر شرایط اقتصادی نامناسب بر بازار سرمایه را بررسی کرد و در این‌باره گفت: نکته دیگری که در حال این‌روزهای بازار بورس تاثیرگذار خواهد بود وضعیت اقتصادی کشور است. شرایط اقتصادی نامناسبی که افراد با آن روبه‌رو هستند ممکن است خود را در غالب یک نارضایتی نشان دهد و این در حالی است که روند بازار سرمایه با افزایش ریسک همسو نیست. چراکه ممکن است روان سهام‌داران تحت تاثیر فشارهای اقتصادی قرار بگیرد و بیش از هر زمان دیگری هیجان‌زده عمل کنند.
ارزندگی به تنهایی راهی برای رشد بازار نیست
این کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند بازارهای موازی ادامه داد: در مقابل ما با رشد بیش از حد بازارهای موازی از جمله بازار ارز روبه‌رو بودیم که این رشدها به ویژه رشد نرخ ارز شرکت‌های تولیدکننده به خصوص صادرات‌محورها را تحت تاثیر مثبت قرارداد و باعث شده که ما تعداد سهام بیشتری را نسبت به ماه پیش داشته باشیم که محدوده قیمت‌ها فعلی‌شان محدوده‌های جذاب و ارزنده‌ای محسوب می‌شود.
وی با یادآوری روند پرشتاب شاخص گفت: جذابیت و ارزندگی سهم‌ها شاید به تنهایی برای رشد بازار کفایت نکند. ما مقاطع زیادی داشتیم که سهم‌ها ارزندگی داشتند اما بازار قدرت و شرایط کافی را برای حمایت از رشد بازار نداشته است. از طرفی دیگر شرایطی بوده که سهم شرکت‌ها آنچنان ارزندگی نداشته‌اند اما به واسطه شرایط نقدینگی که بر بازار حاکم بود روند افزایشی پرشتابی را در پیش گرفته و رکوردهای بی‌سابقه‌ای را به ثبت رسانده است، دقیقا همانند روند افزایشی که بازار طی چند ماه گذشته در پیش گرفته بود. این دوگانگی از گذشته تا کنون وجود داشته و اکنون نیز در همین شرایط دوگانه به سر می‌بریم.
بازار نسبت به فروش برخی سهم‌ها به شکل هیجانی رفتار می‌کند
این کارشناس بازار سرمایه شرایط فعلی فروش سهم‌ها را هیجانی دانست و گفت: اکنون بازار نسبت به فروش برخی سهم‌ها به شکل هیجانی رفتار می‌کند و به نظر می‌رسد که به مرور زمان با فروکش کردن هیجانات، کاهش ریسک‌های سیتماتیک و مشاهده گزارش تولید و فروش شرکت‌ها که به بازار مخابره می‌شود زمینه بازگشت شاخص طی چند هفته آینده فراهم شود و ما شاهد بهبود فضای معاملات باشیم. اگر رویدادی پیش نیاید شاید رفته رفته با نزدیک شدن به پایان سال بازار در فضای آرام‌تری قرار بگیرد.
وی به شروط بازگشت بازار اشاره کرد و گفت: من معتقدم محدوده بسیاری از سهم‌ها جذاب و ارزنده بوده و نگرانی در این خصوص وجود ندارد، اما همانطور که قبلا اشاره کردم ممکن است این جذابیت به معنی رشد پرشتاب قیمت‌ها نباشد. ممکن است سهام شرکت‌ها مدتی در همین محدوده‌های جذاب منتظر کاهش ریسک‌ها و مشخص شدن ابعاد تاثیرگذار دیگر در بازار بماند و پس از آن با خیالی آسوده به دلیل مشخص شدن نتایج تصمیمات، اقدامات سیاسی و اقتصادی با اطمینان بیشتر برای رشد اقدام کند. در آن صورت به مرور شاهد حرکت دوباره نقدینگی به سمت بازار بورس باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
مشکلات معیشتی باعث شده است که متقاضیان تاکسیرانی افزایش یابند فرار از بیکاری با تاکسی! ژوبین صفاری نمود شکاف گفتمانی در دناپلاس روحانی در پیامی به مناسبت هفته دفاع مقدس: ثمره چهل سال ایستادگی، بصیرت روزافزون ملت ایران در برابر هجمه دشمنان است در نشست بررسی چالش‌های صنعت نوشت‌افزار مطرح شد ابتلای مداد و خودکار به کرونا! هنرمندان عرصه نت و آواز از عملکرد تشکیلات صنفی‌شان گلایه‌مندند خانه موسیقی زیر تیغ انتقاد اهل موسیقی حواشی خودروهای اهدایی به نمایندگان مجلس بررسی شد سبقت «دنا پلاس» از مجلس کدام برای ایران بهتر است؟ جو بایدن یا دونالد ترامپ «ابتکار» دلیل آشفتگی بازار سرمایه و عدم پیروی آن از تحلیل‌های بورسی را بررسی می‌کند رنگ سرخ ترس بر دیوار بورس مرکل: شورای امنیت نیاز به اصلاح دارد ظریف در واکنش به اظهارات بایدن برای بازگشت به برجام و مذاکره: نخست برادری خود را ثابت کن امیر دریادار سیاری: همه تحرکات و توان دشمن را رصد می‫کنیم معاون رئیس جمهوری: در حوزه اشتغال ایثارگران تا نقطه مطلوب فاصله داریم