پاسخ 7 سوال رایج درباره انتخاب رشته

اهمیت انتخاب رشته از کنکور بیشتر نباشد، قطعا کمتر نیست. طبق اعلام سازمان سنجش، داوطلبان از امروز تا شنبه 5 مهر فرصت دارند تا مراحل انتخاب رشته را انجام دهند و یکی از تاثیرگذارترین تصمیم‌های زندگی‌شان را بگیرند. انتخاب رشته کنکور در جامعه امروزی ما یکی از اولین انتخاب‌های تاثیر گذار برای آینده تحصیلی و پلی به سوی پیشرفت شغلی محسوب می‌شود پس داشتن اطلاعات کافی در زمینه انتخاب رشته اصولی بسیار ضروری است. واضح است که اگر انتخاب رشته بدون آگاهی کامل صورت گیرد، به تبعات جبران‌ناپذیری در زندگی فرد منجر می‌شود که از جمله می‌توان به عدم موفقیت تحصیلی، عدم رضایت شغلی، احساس ناکارآمدی و افسردگی اشاره داشت. در ادامه به رایج‌ترین سوالاتی که هنگام انتخاب رشته در ذهن داوطلبان ایجاد می‌شود، پاسخ داده می‌شود.
 مراجعه به مشاور برای انتخاب رشته ضروری است؟
در پاسخ به این سوال رایج باید گفته شود با توجه به این‌که انتخاب رشته کاری است اصولی، پس بهتر است در این زمینه از تجربیات مشاورانی که در این زمینه تخصص کافی دارند، استفاده کنید چون آن‌ها در زمینه معرفی رشته‌ها، میزان ظرفیت دانشگاه‌ها و ... اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهند داد و همچنین یک مشاور خوب می‌تواند اطلاعات غلطی را که در ذهن داوطلب توسط دیگران ایجاد شده  تشخیص دهد و آن را اصلاح کند. با این حال، شما باید حتما دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۳۹۹  راکه حاوی تمامی شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، نوبت دوم(شبانه)، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، دانشگاه پیام‌نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی است و روی سایت سازمان سنجش منتشر شده با دقت بخوانید.
 امروز انتخاب رشته کنیم یا شنبه؟
یکی دیگر از سوال‌های رایج داوطلبان این است که در روزهای اول انتخاب رشته کنیم یا به روزهای آخر موکول کنیم؟ با توجه به این‌که امسال مهلت انتخاب رشته 2 تا 5 مهر تعیین شده، سعی کنید در روزهای پنج‌شنبه و جمعه این کار را انجام دهید چون برخی داوطلبان به دلیل این‌که انتخاب رشته را به روزهای آخر موکول می‌کنند، در لحظات پایانی آن را بدون دقت و با استرس زیادی انجام می‌دهند و این کار می‌تواند اشتباه در پر کردن فرم را به وجود آورد. البته واضح است که ابتدا باید بررسی‌های لازم را انجام دهید اما تلاش کنید که هرچه زودتر به جمع‌بندی برسید.


علاقه را اولویت قرار دهیم یا آینده شغلی؟
سعی کنید انتخاب رشته مبتنی بر علاقه فردی باشد چون تجربه ثابت کرده اگر فردی به رشته‌ای علاقه   داشته باشد، احتمال موفقیت بالاتری در دانشگاه و سپس بازار کار دارد نسبت به کسی که بدون علاقه کافی و صرفا برای داشتن منزلت اجتماعی بالاتر و تحت تأثیر حرف‌های دیگران رشته‌ای را بدون بررسی علاقه مندی خود انتخاب می‌کند. علاقه‌مندی به رشته تحصیلی باعث می‌شود تا با پشتکار بیشتری درس بخوانید و سختی‌های احتمالی در مسیر راه را با جان و دل تحمل کنید. البته باید توجه داشته باشید که علاقه به تنهایی کافی نیست و باید توانمندی‌های فردی را نیز در نظر گرفت.
 نحوه اولویت‌بندی رشته‌ها به چه صورتی باشد؟
برای اولویت‌بندی رشته‌ها در 3 وضعیت خوش‌بینانه، واقع‌بینانه و حتی بدبینانه باید شرایطی را در نظر بگیرید. در رشته‌های خوش‌بینانه احتمال قبولی شما کم است، در رشته‌های واقع بینانه احتمال قبولی شما بیشتر است و در رشته‌های کف قابل‌قبول به احتمال بسیار قبول می‌شوید پس طوری رشته‌ها را انتخاب کنید که از هر سه گروه در آن باشد. با این تصور که امکان قبول شدن در بعضی رشته‌ها  کمتر است، از انتخاب‌شان صرف نظر نکنید.
 هزینه شهریه دانشگاه و شرایط خوابگاه به چه صورت است؟
داوطلبان عزیز حتما در نظر داشته باشید که فقط تحصیل در رشته روزانه به صورت رایگان است و بقیه دانشگاه‌ها اعم از شبانه، غیرانتفاعی، پیام‌نور و پردیس‌ها شامل هزینه هستند و همه دانشگاه‌ها دارای خوابگاه نیستند. تمام این اطلاعات در دفترچه انتخاب‌رشته ذکر شده‌است که داوطلبان عزیز حتما قبل از انتخاب، آن را مطالعه کنند.
 کدام مراکز انتخاب رشته بهتر هستند؟
 در این ایام شاهد تبلیغات گسترده در زمینه انتخاب رشته توسط افراد و مراکز زیادی هستیم پس سعی کنید مراکز معتبر را انتخاب کنید که زیر نظر آموزش‌و‌پرورش و نظام روان شناسی باشند و از نظریات مشاوران متخصص بهره‌مند شوید. حتما قبل از مراجعه به مشاور از متعهد بودن او و داشتن مجوزهای لازم مطمئن شوید.
 رایج‌ترین اشتباه داوطلبان برای انتخاب رشته چیست؟
مهم‌ترین عاملی که در انتخاب رشته موثر است، ویژگی‌های شخصیتی است که در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود. هر فردی دارای الگوهایی از تفکر، ادراک، احساسات و رفتار منحصر به خودش است. ویژگی‌های شخصیتی معمولا در طول زندگی فرد ثابت می‌ماند. بسته به تفاوت‌های شخصیتی افراد می‌توانند عجول یا صبور، برون‌گرا یا درون‌گرا، مضطرب یا آرام و ... باشند. رشته و به تبع آن شغل، باید به صورتی انتخاب شود که با ویژگی‌های شخصیتی شما هماهنگ باشد. در غیر این صورت در طول تحصیل و زمان کاری دچار ناسازگاری با موقعیت می‌شوید.