وضع بد تيم‌هاي‌ايراني در آسيا

گروه ورزش
 
هفته پنجم رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا مثل چهار هفته قبلي با ناكامي تيم‌هاي ايراني همراه بود. شهر‌خودرو مقابل الهلال و سپاهان مقابل العين متوقف شدند و از گردونه رقابت‌ها كنار رفتند. استقلال مقابل الشرطه عراق به تساوي يك-يك رسيد و كار صعودش از گروه سه تيمي به روز آخر كشيده شد. آبي‌ها براي صعود بايد الاهلي عربستان را شكست دهند. پرسپوليس نيز با يك گل مقابل الدوحيل شكست خورد. تيم‌هاي ايراني در هفته پنجم از مجموع ۱۲ امتياز ممكن تنها ۳ امتياز كسب كردند. بدتر اينكه چهار تيم ايراني در مجموع يك گل به ثمر رساندند كه آن هم توسط ارسلان مطهري براي استقلال به ثمر رسيد. تيم‌هاي شهر‌خودرو و سپاهان در سه بازي اخير خود در ليگ قهرمانان موفق به گلزني نشده‌اند. براي بررسي وضعيت تيم‌هاي ايراني سراغ «فرزاد آشوبي» بازيكن سابق تيم‌هاي پرسپوليس و استقلال و تيم ملي رفتيم. او معتقد است نبايد نتيجه ديگري غير از نتايجي كه به دست آمده براي باشگاه‌هاي كشورمان متصور مي‌بوديم. اين كارشناس كشورمان عقيده دارد مشكلات مربوط به امروز و فردا نمي‌شود و براي نتيجه گرفتن در آسيا بايد كارهاي بزرگي صورت بگيرد.
 


وضعيت تيم‌هاي ايراني در ليگ قهرمانان آسيا ۲۰۲۰ خيلي نااميدكننده بود. اين‌طور نيست؟
بله، متاسفانه عملا تنها پرسپوليس است كه مي‌توانيم به بازي روز آخرش خيلي اميدوار باشيم. شهر‌خودرو و سپاهان كه نرسيده به هفته آخر حذف شدند و ديگر شانسي ندارند. البته سپاهان اگر العين را شكست مي‌داد همچنان كورسوي اميدي داشت ولي با تساوي كارش را به پايان برد. تيم استقلال هم گرچه با برد مقابل الاهلي صعود مي‌كند ولي كارش سخت‌تر است. تيم پرسپوليس هم با برد در بازي آخر مي‌تواند صعود كند كه به نظر كار ساده‌تري دارد.
چه شد كه به اينجا رسيديم؟
غير از اين هم انتظاري نمي‌توانستيم داشته باشيم. به هر حال هميشه اين بحث بوده است. ما در سطح بين‌المللي حرف‌هاي زيادي براي گفتن نداريم و نخواهيم داشت به اين خاطر كه استانداردهاي فوتبال‌مان در خيلي از زمينه‌ها فاصله‌هاي بزرگي دارد با آن پارامترهايي كه در دنياي حرفه‌اي فوتبال وجود دارد. تا زماني كه اين شرايط ادامه داشته باشد نبايد انتظار موفقيت‌هاي بزرگي داشته باشيم،كما اينكه تيم ملي ما هم سال‌هاست در آسيا صرفا به عنوان يك مدعي سنتي شناخته مي‌شود و هيچ‌گاه نمي‌تواند به موفقيت برسد. بايد قبول كنيم براي تغيير اين روند ‌ كارهاي خيلي خوبي بايد انجام شود كه متاسفانه سال‌هاست هيچ توجهي هم به آن نمي‌شود.
سپاهان و شهر‌خودرو در سه بازي موفق به گلزني نشدند. چرا تيم‌هاي ايراني اين‌قدر در گلزني ناموفق هستند؟ آيا تغييرات بازيكنان يا مربيان در دو تيم شهر‌خودرو و سپاهان تاثيرگذار بوده است؟
اين تغييرات مي‌تواند موثر باشد. اما من پيش از آنكه بخواهم در مورد تغييرات مقطعي صحبت كنم حرف اصلي‌ام را زدم. استانداردهاي فوتبال ما ضعيف و پايين است و ما نمي‌توانيم با اين استانداردها توقع اتفاقات خيلي بزرگ را داشته باشيم. اگر ما نمي‌توانيم موفق به گلزني شويم دلايل زيادي دارد. شما مرور كنيد در همين چند بازي كه تيم‌هاي ما در آسيا انجام دادند چند موقعيت موثر و خوب نصيب بازيكنان شده است. فكر كنم خيلي تعدادش محدود باشد. اين مي‌تواند دلايل زيادي داشته باشد. يكي از دلايلش مي‌تواند اين باشد كه فوتبال ما فقط نتيجه‌گراست. اين باعث مي‌شود احتياط و شرط اول كه گل نخوردن است بر بازي تيم‌ها حاكم شود. اين فضا در مسابقات آسيايي نمي‌تواند براي ما جوابگو باشد چون در آسيا باشگاه‌هايي حضور دارند كه راهكارهاي متفاوتي را دنبال كرده‌اند. آنها به شكل متفاوتي تمرين كردند و بازيكناني دارند كه نتايج را عوض مي‌كنند. تيم‌هايي كه مقابل باشگاه‌هاي ما بازي مي‌كنند اكثرا بازيكنان گران‌‌قيمت خارجي دارند كه مي‌توانند شرايط را براي تيم‌شان عوض كنند. در هر حال بررسي اين مساله خودش يك موضوع مجزاست كه صحبت كردن در موردش خيلي طولاني و سخت است.
اميدواري‌ها به پرسپوليس باتوجه به دو برد مقابل التعاون بيشتر بود اما اين تيم هم مقابل الدوحيل تن به شكست داد. پرسپوليس هم چندان در خلق موقعيت موفق نبوده است.
بخشي از اين موضوع مي‌تواند به خاطر تغييراتي باشد كه پرسپوليس در تركيب خودش شاهد بوده است. رفتن دو بازيكن خيلي تاثيرگذار و موثر يعني عليپور و ترابي يكي از دلايلش است، ولي من بازي دوم پرسپوليس مقابل التعاون را خيلي پسنديدم. پرسپوليس خيلي شاداب و خوب بازي كرد. براي بازي مقابل الدوحيل هم استراتژي منطقي انتخاب شده بود. اينكه وقتي تيم صاحب توپ نيست همه نفرات در دفاع مشاركت داشتند و عمق طولي خط دفاع و حمله به خوبي رعايت شد. پرسپوليس موقعيت خاصي هم به الدوحيل ندادند، ولي بحث اين است كه وقتي شما با اين روش مي‌خواهي بازي كني حتما بايد اين قابليت را داشته باشي كه وقتي توپ را به دست مي‌آوري خيلي سريع قبل از اينكه تيم حريف فرصت پيدا كند و جمع شود و بين توپ و دروازه خودي قرار بگيرد بتوانيد با عامل سرعت و در كمترين زمان خلق موقعيت كني. اين اتفاقي است كه نمي‌افتد. اينها مسائلي است كه نياز به كار و برنامه‌ريزي دارد. در كوتاه‌مدت هم امكان‌پذير نيست و گمان مي‌كنم احتمالا با جلو رفتن و داشتن زمان بيشتر اين نقيصه برطرف شود.
خيلي‌ها در‌مورد تعويض‌هاي يحيي گل‌محمدي در بازي الدوحيل اظهارنظر مي‌كنند. تحليل شما چيست؟
خيلي سخت است در مورد اين مساله حرف زدن. ولي خودم فكر مي‌كنم شايد مي‌شد تعويض‌هاي كارآمدتري انجام شود. البته اين را هم بگويم كه همه ما داريم از دور بازي را مي‌بينيم. هيچ‌كس مثل سرمربي تيم نسبت به تيم خودش و كيفيت و آمادگي نفرات خودش آگاهي ندارد. به نظر تعويض‌هايي كه انجام شد تعويض‌هايي بود در راستاي هجومي‌تر كردن پرسپوليس و تغيير نتيجه بازي. منتها اين را بايد بپذيريم كه وقتي تيم حريف مشابه پرسپوليس خيلي بسته و فشرده بازي مي‌كند نتيجه تنها با تغيير و تعويض قابل تغيير نيست. شما بايد الزامات بازي در مقابل تيمي كه با اين روش در حال بازي است را بلد بوده و تمرين كرده باشي. اينكه ما تعويض كنيم و انتظار داشته باشيم بازيكنان جانشين خيلي شرايط را تغيير دهند خيلي بجا نيست. گاهي ممكن است اين اتفاق بيفتد و تعويضي‌ها نتيجه را تغيير دهند اما هميشگي نيست. به جاي اين مساله بايد فوتبال ما روي موضوع تاكتيكي رشد بيشتري داشته باشد كه بتوانيم مقابل هر سبكي از رقبا ايده‌ها و تفكرات خودمان را جلو ببريم.