1500 واکسن جنجالی


در شرایطی که هنوز بسیاری از گروه‌های پر خطر در کشور به واکسن آنفلوانزا دسترسی ندارند، روز پنجشنبه گذشته انتشار تصویری از فاکتور تحویل هزار و 500 دوز واکسن آنفلوانزا به قیمت حدود 40 هزار تومان به بهداری مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی  واکنش برخی نهادهای مرتبط با حوزه سلامت و کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت. اعتراض  برخی  کاربران براین نکته تأکید داشت که  وزارت بهداشت طبق چه پروتکل‌هایی نمایندگان مجلس را جزو گروه‌های پر خطرقرارداده  است.
همزمان با این انتقاد ات دکتر عباس آقازاده  رئیس مجمع سازمان نظام پزشکی  هم در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، از روند توزیع نامناسب واکسن آنفلوانزا و اختصاص سهمیه به نمایندگان مجلس انتقاد کرد. اعضای این مجمع معتقدند چرا با وجود آنکه هنوز واکسن آنفلوانزا میان گروه‌های پر خطر و حتی کادر درمان که ماه‌هاست در مبارزه با کرونا جان بر کف هستند توزیع نشده و سر از بهداری مجلس در آورده است؟
 محسن عبدالله زاده دبیر پخش شرکت‌های پخش دارو نیز در مصاحبه‌ای می‌‌‌گوید: توزیع واکسن آنفلوانزا در مجلس با دستور سازمان غذا و دارو بوده است. چرا که شرکت‌های وارد کننده درخصوص توزیع این واکسن، سیاستگذار نیستند و در حال حاضر بخش ناچیزی از واکسن‌ها (هزار و 500 عدد)  تحویل مجلس شده است.»


به دنبال  انتقادات گسترده از سوی مردم نسبت به  توزیع واکسن‌های آنفلوانزا به نمایندگان مجلس، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو هم  نسبت به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره علت تحویل این واکسن‌ها می‌‌‌گوید «در مرحله اول، یک میلیون و 500 هزار دوز واکسن آنفلوانزا جهت استفاده افراد پر خطر و در معرض خطر در مراکز بهداشت تأمین شده و این واکسن‌ها بتدریج در حال توزیع در مراکز بهداشتی هستند.» البته  مراکز بهداشت نهادهای مختلف از جمله مرکز بهداشت مجلس  نیز ممکن است در این مرحله دریافت کننده واکسن باشند.  در حالی که مسئولان سازمان غذا و دارو  این اتفاق را   روالی طبیعی در توزیع واکسن به مراکز بهداشتی می‌دانند اما شهلا میر گلوبیات، مدیرکل سلامت مجلس ضمن تأیید تحویل هزار و 500 عدد واکسن به نمایندگان مجلس  از بازگرداندن واکسن‌های آنفلوانزا خبر می‌دهد و می‌‌‌افزاید: «تخصیص واکسن آنفلوانزا به داروخانه وابسته به مرکز بهداشت مجلس مطابق روال سال‌های گذشته صورت گرفته بود که مقرر شد به دلیل شرایط خاصی که امسال وجود دارد، این هزار و 500 واکسن به سازمان غذا و دارو برای استفاده دیگر مراکز درمانی بازگردانده شود.»
این موضوع در حالی مطرح می‌شود  که طبق دستور مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو و بخشنامه این سازمان به شرکت‌های توزیع و پخش دارو؛ به علت حساس بودن داروهای یخچالی به دما، شرکت‌های توزیع مجاز نیستند داروهای یخچالی را از داروخانه‌های شهری، بیمارستانی یا سایر مراکز درمانی بپذیرند. در این میان شرکت بهستان پخش نیز که واکسن آنفلوانزا را به  بهداری مجلس تحویل  داده، در ضوابط همکاری خود مرجوع کردن داروهای یخچالی پس از تحویل آنها را غیرممکن اعلام  می‌کند.
 تهیه 5/1 میلیون   واکسن آنفلوانزا
در این بین  رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت نیز با اشاره به تأمین 5/1 میلیون دوز واکسن آنفلوانزا برای شبکه‌های بهداشتی در مرحله اول، به ایسنا می‌‌‌گوید: به محض آنکه واکسن آنفلوانزا در اختیار معاونت بهداشتی قرار گیرد، کار توزیع آن بین مراکز هم آغاز خواهد شد. توزیع ابتدا از دانشگاه‌های علوم پزشکی شروع می‌شود و سپس بین مراکز عملیاتی پخش خواهد شد؛ البته فرآیند توزیع ممکن است چند روز طول بکشد اما، موضوعی که واضح است این است که تا روز شنبه (۵ مهرماه) واکسن آنفلوانزا در مراکز بهداشتی برای تزریق توزیع نخواهد شد.
دکتر سید محسن زهرایی می‌‌‌افزاید: فراخوانی برای تزریق واکسن آنفلوانزا داده نمی‌شود، افرادی که مشمول دریافت واکسن از شبکه‌های بهداشتی درمانی می‌شوند، می‌توانند طی تماس تلفنی با مرکز بهداشتی که تحت نظر آن هستند از آغاز انجام واکسیناسیون آنفلوانزا مطلع شده و اقدام کنند.
همچنین محمدباقر ضیا، رئیس انجمن داروسازان ایران هم  درباره توزیع واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های عادی  می‌‌‌گوید تمامی محموله‌های وارداتی واکسن آنفلوانزا تاکنون تحویل معاونت‌های بهداشتی وزارت بهداشت شده و تا زمانی که واکسن‌ها تحویل داروخانه‌ها نشده، داروخانه‌ها دسترسی به واکسن‌ها ندارند و مردم از مراجعه و تجمع در داروخانه‌ها به منظور دریافت واکسن خودداری کنند.