انتخابی جدی در شرایط بحرانی


کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

مدتهاست که وزارت صمت بدون وزیر اداره می شود. رویکردی که با انتقادهای جدی و شدید موافقان ومخالفان دولت رو به رو شده است. در شرایطی که قیمت ها لجام گسیخته راه خود را می رود و براستی هیچ کس پاسخگو نیست، اهمیت وزیر به خوبی احساس می شود. امروزه فریاد مردم از گرانی و تورم به آسمان بلند است و این در حالی است که قیمت تمامی کالاها به وزارت صمت ارتباط دارد. در این شرایط هر کس حاضر به پذیرفتن مسوولیت مدیریت بر وزارت صمت شود، شجاعت بالایی می خواهد. شرایط گل و بلبل نیست، گرانی بیداد می کند و دست دولت در کنترل این آشفته بازار خالی است. از سوی دیگر کمتر از یک سال به عمر دولت روحانی باقی مانده و چالش در همه زمینه ها، جدی ترین دستاورد برای کسی است که بخواهد مسوولیت بپذیرد. اگرچه داشتن سابقه وزارت در کارنامه مدیریتی بسیار اهمیت دارد، اما آنچه به این سابقه ارزش و بها می دهد، عملکرد دوران وزارت است. بدتر اینکه امروزه معضل سومدیریت بسیار جدی است و این معضل در شرایط بحرانی بیشتر احساس می شود. بنابر همه این موارد و البته بسیاری موارد دیگر، پذیرفتن مسوولیت نه تنها توانمندی بلکه اعتماد به نفس می خواهد.

اما علیرضا رزم حسینی این مسوولیت را پذیرفت. تمام کسانی که او را می شناسند، به دفاع تمام قد از این وزیر پیشنهادی وزارت صمت پرداخته و کسانی هم که ایشان را نمی شناسند، در نتیجه تحقیق ایمان می آورند که فرد توانمندی برای این سمت پیشنهاد شده است. آنچه در تمامی سالهای گذشته عملکرد وزارتخانه ها را به چالش کشیده، تقابل دیدگاه و تفکرات جناحی بوده است. نگاهی به عملکرد وزرای گذشته نشان می دهد که تیغ سوال و استیضاح بر گلوی بسیاری از وزرا کشیده شده که بسیاری از آنها تنها و تنها به دلیل بازی های سیاسی و جناحی بوده است. اما خوشبختانه این مساله در خصوص رزم حسینی وجود ندارد چرا که ایشان فردی فراجناحی است و بنابر اعتراف کسانی که شناخت کافی از ایشان دارند، انجام وظیفه را بر همه چیز ترجیح داده است.

نکته دیگر، سابقه جبهه و جنگ رزم حسینی است که نشان می دهد با تفکر جهادی بخوبی آشناست و امید می رود با این تفکر، وضعیت وزارت صمت از بروکراسی فاصله بگیرد و به سوی اجرا برود. اکنون مجلس با نگاه بسیار مثبتی به رزم حسینی نگاه می کند و همین امر مسوولیت وی را دوچندان می کند چرا که وقتی رای بالایی به وزیر پیشنهادی داده شود، انتظار می رود قیمت ها به سرعت کنترل شود، مشکلات تولید به حداقل ممکن کاهش یابد، قیمت ها کنترل شود و خلاصه آنکه نتیجه به صورت ملموس برای همگان مشاهده شود.