رئیس قوه قضائیه در سفر به استان اردبیل: ساختارهای فسادزا موجب تولید پرونده‌های قضایی می‌شود

سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، روز پنجشنبه در هفدهمین سفر استانی خود به استان اردبیل سفر کرد.
وی در این سفر، به منظور پیگیری برنامه‌های دستگاه قضا در حمایت از بخش‌های تولیدی کشور، به صورت سرزده به کارخانه نساجی سبلان رفت و پای حرف‌ها و درددل های مدیران و کارگران این کارخانه که به دلیل عدم پایبندی بانک به تعهداتش به حالت نیمه تعطیل درآمده نشست و در جریان مشکلات و نیازهای این واحد تولیدی برای بازگشت به چرخه تولید و افزایش بهره‌وری آن در سال «جهش تولید» قرار گرفت. رئیسی با ابراز تاسف از گزارش مدیریت کارخانه نساجی سبلان که اعلام کرد این کارخانه در حال حاضر با 600 نفر فعال است، متذکر شد: این که یک کارخانه بزرگ که می تواند صادرکننده پارچه باشد، فقط با 10 درصد ظرفیت خود کار کند و هزاران چرخ خیاطی خاموش باشد، قابل پذیرش نیست. رئیس قوه قضائیه بر همین اساس به استاندار و رئیس دادگستری استان اردبیل تاکید کرد که مدیریت این کارخانه را در رفع موانع و مشکلاتش یاری دهند تا همه بخش های این واحد عظیم صنعتی با تمام ظرفیت به چرخه تولید بازگشته و در کوتاه ترین زمان ممکن با جذب نیروی کار مورد نیاز خود، رونق دوباره پیدا کند. گفتنی است؛ در پی نیمه تعطیل شدن کارخانه نساجی سبلان اردبیل به دلیل عدم پایبندی بانک به تعهداتش پس از تملیک کارخانه و طرح شکایت مدیران و کارگران این مجموعه عظیم تولیدی و صنعتی به دستگاه قضا، دادگستری استان خواستار اعمال ماده 477 و بررسی مجدد پرونده ورشکستگی و تملک کارخانه شد که مورد موافقت رئیس قوه قضائیه قرار گرفت.
خصوصی‌سازی شرکت کشت و صنعت مغان نیز موضوع دیگری بود که از سوی رئیس قوه قضائیه در این سفر مورد توجه قرار گرفت. وی در جلسه احیای حقوق عامه در‫این‫باره اظهار کرد: هیچ کس در اهمیت اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و رفع تصدی‌گری از دولت تردیدی ندارد و همه معتقد به شان نظارتی دولت هستند، اما واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی نباید به معنای رها کردن آن شرکت‌ها و بخش خصوصی مالک شرکت‌ها باشد، بلکه باید در راستای توانمندسازی آن‌ها جهت رونق تولید تلاش صورت گیرد. به گفته وی نکاتی که باید در زمان واگذاری کشت و صنعت مغان لحاظ می‌شد، مورد توجه قرار نگرفت و در زمان این واگذاری به اخطارهای صادره از دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و مسئولان قضایی و امنیتی و محلی توجه نشد. رئیسی با طرح روند در حال اجرا در مورد پیگیری وضعیت کشت و صنعت مغان، در این باره 6 دستور نیز صادر کرد: «۱. فهرست کلیه اراضی، اموال و دارایی‌های شرکت احصا و گزارش کارشناسی آن ارائه شود. 2. اموال و دارایی‌های شرکت، به طور شفاف، کارشناسی و ارزش گذاری شود. 3. هیئت داوری به دور از فشارها و با در نظر گرفتن مصالح ملی و بیت‌المال، درخصوص تایید یا ابطال قرارداد فعلی واگذاری براساس حق و عدل اظهارنظر نماید. 4. قرارداد واگذاری، باید پیوست تخصصی کشاورزی و امنیتی داشته باشد. 5. هیئت مستشاری دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی، در اظهارنظر نهایی خود تسریع نماید. 6. سازمان بازرسی کل کشور در تمامی مراحل نسبت به رعایت قانون، نظارت موشکافانه و دقیق داشته باشد».
رئیس قوه قضائیه همچنین در جریان این سفر، با حضور در جلسه شورای اداری استان اردبیل طی سخنانی اظهار کرد: اگر مدیران دولتی در ماه‌های پایانی دولت عزم راسخ و اراده پولادین برای گره‌گشایی از زندگی مردم داشته باشند، این ایام می‌تواند دوره طلایی برای رفع مشکلات کشور و جامعه و به نتیجه رسیدن کارهای ناتمام باشد. رئیسی بر لزوم اصلاح ساختارهای فسادزا تاکید کرد و گفت: ساختارهای فسادزا موجب تولید پرونده‌های قضایی می‌شود و اصل پیشگیری از جرم و برخورد با عناصر فساد ایجاب می‌کند مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌های اداری نسبت به هر عامل فسادآفرین حساسیت داشته باشند. وی با بیان این که برخورد با جرایم و تخلفات باید ریشه‌ای باشد، افزود: رشد ارقام تخلفات یا تعداد متهمان پرونده‌های مشابه ناشی از این است که برخی مدیران نسبت به موارد و بسترهای فسادزا در نظامات اجرایی و خدماتی و نظاماتی چون بانک، بیمه، مالیات و گمرکات بی تفاوت هستند. رئیس دستگاه قضا با تاکید بر این که کوچک‌ترین فساد و تخلف در نظام اداری باید بزرگ شمرده شده و با آن برخوردشود، نظارت را مهم‌ترین عنصر در سازمان اداری کشور دانست و افزود: مدیریت بدون نظارت امکان‌پذیر نیست و یکی از ماموریت‌ها و مسئولیت‌های مدیران این است که خودشان قبل از هر نهاد نظارتی به موضوع نظارت مستمر درون سازمانی توجه کنند. وی ادامه داد:  اگر یک سازمان از درون کنترل و نظارت نشود، نهادهای نظارتی بیرونی مثل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی با امکانات و نیروی انسانی اندکی که دارند، نمی توانند به خوبی بر نظام اداری عریض و طویل کشور نظارت کنند.


رئیس قوه قضائیه با اشاره به اصل صیانت از دستگاه‌ها به عنوان یکی از الزامات کارآمدی سازمانی، خاطر نشان کرد: امروز دغدغه‌هایی که نسبت به فضای تجاری یا فضای مجازی وجود دارد، با مدیریت صحیح و نظارت دقیق قابل برطرف شدن است و می‌توانیم زمینه کسب و کارهای سالم در فضای مجازی را برای جوانان جویای کار فراهم کنیم. رئیسی مدیریت بازار و رفع دغدغه های مردم در این زمینه را نیز مورد تاکید قرار داد و خطاب به مدیران دولتی گفت که باید با نظارت دقیق بر روند تولید تا توزیع و کنترل بازار به مردم اطمینان دهند که در میدان هستند و کارها رها شده نیست.
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش به تخلفات برخی تعاونی‌های دستگاه‌ها و سازمان‌ها اشاره کرد و با بیان این که مردم کوچک‌ترین فساد و ارتباط ناسالم در نظام اداری را تحمل نمی‌کنند و قانون‌شکنی ادارات و سازمان‌های دولتی باید به صورت مضاعف پیگیری و برخورد شود، تصریح کرد: دلیل این که برخی اشخاص جرات می‌کنند تخلف کنند، این است که برخی متولیان حفظ و اجرای قانون خودشان تخلف می‌کنند و متجاسر به قانون هستند. وی به دستگاه‌های اجرایی نیز تذکر داد که نسبت به تذکرات و هشدارهای نهادهای نظارتی توجه داشته باشند.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که گره‌گشایی از برخی مشکلات نیاز به راهکارهای پیچیده ندارد، انجام بسیاری از کارها را با روحیه جهادی شدنی و امکان‌پذیر دانست و گفت: جوانان ما در دوران دفاع مقدس با وجود تحریم دشمن و کمبود تجهیزات نظامی مدرن، با همت و اراده و حرکت جهادی و انقلابی و روحیه بسیجی فتح الفتوح کردند و بسیاری از توفیقات به دست آمده مرهون ایثار و مجاهدت آنهاست.
در این نشست، از «اشتغال، مسکن و معیشت» به عنوان «اساسی ترین مشکلات جامعه ایثارگری» یاد و درخواست‌هایی مبنی بر «اولویت‌بخشی به خانواده ایثارگران در جذب نیروی قوه قضائیه» و «پیگیری قوانین بر زمین مانده مربوط به ایثارگران» مطرح شد. پیگیری «ایجاد مناطق آزاد در اردبیل با توجه به ظرفیت استان برای تعاملات تجاری با جمهوری آذربایجان» و «تامین نیروی انسانی مورد نیاز در حوزه صنعتی» از مراجع ذی‌ربط از دیگر مطالبات مسئولان استان اردبیل بود.
سایر اخبار این روزنامه
قایدی بهترین بازیکن هفته پایانی لیگ قهرمانان آسیا شد محمدعلی وکیلی تحلیلی برکنش‫های اخیرخوئینی‫ها سینمای ایران در انتخاب لوکیشن چه چالش‌هایی دارد؟ جغرافیای کوچک فیلم‌های ایرانی زمامداری دموکرات‫ها چه تاثیری بر سایر کشورهای جهان خواهد داشت؟ تصمیم‫های مهم بایدن درصورت پیروزی کانون‌های تجمع موش‌های تهران شناسایی می‌شوند طغیان جمعیت موش‌ها در پایتخت حاشیه‌های مجلس یازدهم یکی پس از دیگری از راه می‌رسند سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس» «ابتکار» نسبت درآمدها به هزینه‌ها در خانوارهای ایرانی را بررسی می‌کند خط فقر: 10 میلیون تومان! رئیس‌جمهوری در دستوراتی به کمیته‌های مقابله با کرونا مطرح کرد رئیس قوه قضائیه در سفر به استان اردبیل: ساختارهای فسادزا موجب تولید پرونده‌های قضایی می‌شود خطیب‌زاده: شکست‌های مستمر در یمن، عربستان را به هذیان‌گویی واداشته است دفاع از حقوق بشر، از نوع کانادایی دیدار سفیر کشورمان با نخست‌وزیر تایلند