اختلاف رای بایدن با ترامپ بیشتر از آن می‌شود که ظن تقلب قوت بگیرد

آفتاب یزد-گروه سیاسی: کمتر از 40 روز تا انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده باقی مانده است، انتخاباتی که نه فقط مردم آمریکا یا ایرانیان بلکه بدون اغراق می‌توان گفت تمام جهان چشم انتظار آن هستند چرا که در واقع دو نامزد اصلی این انتخابات در دو قطب کاملا مخالف قرار گرفته اند. در ساختار سیاسی آمریکا دو حزب اصلی اختلافاتی باهم دارند اما این اختلاف همیشه در سطح این بوده که به عنوان مثال جمهوری خواهان بر کاهش مالیات تاکید داشته‌اند اما دموکرات‌ها به دنبال افزایش مالیات به ویژه از ثروتمندان بوده اند. یا اینکه جمهوری خواهان حامی افزایش فاکتورهای کاپیتالیستی بوده‌اند اما دموکرات‌ها حامی برخی از سیاست‌های سوسیالیستی همچون بیمه همگانی بوده اند. به عبارت دیگر هیچگاه تفاوت میان دو کاندیدا از این دو حزب مبنایی و زیرساختی نبوده است اما حالا همه چیز متفاوت است. تفاوت ترامپ و بایدن تنها برسر مالیات یا بیمه همگانی نیست. این تفاوت درباره سیاست‌های مهاجرتی، اشتغال زایی، مسائل آب و هوایی، نژاد پرستی، حقوق زنان، رابطه با چین، روسیه، ایران و حتی رابطه با اتحادیه اروپا است. به عبارت دیگر نقش آمریکای ترامپ با نقش آمریکای بایدن کاملا متفاوت است و این میزان از تفاوت‌ها موجب شده تا جهان نیز بیش از همیشه نظاره گر انتخابات در آمریکا باشد تا راه و روش بزرگترین اقتصاد جهان در چهار سال آینده را بداند. آمریکایی‌ها با قانون اساسی خود در اواخر قرن 18 یکی از مستحکم‌ترین نظام‌های لیبرال دموکرات را در دو سده اخیر پدید آورده اند، در تمام طول این سال‌ها حتی در اوایط قرن 19 میلادی که جنگ داخلی رقم خورده بود نیز موضوع انتقال قدرت در این کشور بدون کمترین چالش انجام شده و به عبارتی اینکه کاندیدایی نتیجه انتخابات را قبول نداشته باشد و مهمتر اینکه روی آن اصرار بورزد درتاریخ ایالات متحده موضوعی نیست که مصداق خاصی داشته باشد. با این حال حالا انتخابات متفاوت این دوره حتی نسبت به این موضوع هم چالش برانگیز شده است. درحالی که ترامپ به طور تلویحی گفته که اگر ببازد شاید قدرت را به سادگی و مسالمت آمیز تحویل ندهد اما بسیاری معتقدند اولا او در عمل چنین ایستادگی نخواهد کرد و ثانیا ساختار آمریکا نیز به نحوی نیست که اجازه دهد هر فردی بخواهد قانون اساسی آن را به چالش بکشد. درباره صحبت‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا و همچنین شرایطی که اکنون در رقابت ترامپ-بایدن وجود دارد با یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفتگو کردیم. فریدون مجلسی به «آفتاب یزد» گفت که ترامپ شانس کمی برای پیروزی دارد و سعی می‌کند با چنین سخنانی طرفداران خود را برای حضور در انتخابات ترغیب کند و اساسا به هیچ وجه او توان ایستادگی در برابر قانون را در آمریکا نخواهد داشت. ادامه این گفتگو را در زیر بخوانید.
اظهارات تلویحی ترامپ درباره عدم پذیرش شکست در انتخابات با واکنش‌های زیادی در آمریکا مواجه شده است. ارزیابی شما از این سخنان رئیس جمهور ایالات متحده چیست؟
او در واقع با بیانی مبهم نخواست که رسما چنین موضوعی را اعلام کند بلکه به نوعی می‌خواست القا کند که قطعا پیروز انتخابات خودش
خواهد بود و نیازی به سازوکاری برای تحویل قدرت وجود ندارد.


اما در یکی دیگر از سخنرانی‌ها گفته که او رقابت را وگذار نخواهد کرد و اگر ببازد یعنی اینکه تقلب شده و در هنگام تقلب به سادگی قدرت را پس نمی‌دهد. آیا احتمال تقلب وجود دارد؟
اینکه ترامپ می‌گوید اگر ببازد یعنی تقلب شده در واقع بازتاب شخصیت خود او است که فرد متقلبی بوده که یک عمر با کارهای خلاف و بدون احساس مسئولیتی اقداماتی را انجام داده و به قولی خود اهل تقلب بوده است و حالا چنین سخنانی را نسبت به رقیبش می‌گوید. با این حال باید تاکید کرد ایالات متحده آمریکا به هرحال کشوری است که قانون‌مدار است. اولین کشوری است که اعلامیه حقوق بشر را به تصویب رسانده است، با 13 ایالات تشکیل شده و به تدریج به 50 ایالت رسیده است و با وجود تفاوت‌های قانونی که هر ایالت داشته اما آنها زیر چتر قانون اساسی تا کنون از این قانون حمایت کرده اند. اگرچه برخی از طرفداران ترامپ شامل گروه‌های تندرو و شاید شرور باشند که به دنبال آشوب افکنی باشند اما توجه کنید که جامعه آمریکا علاوه بر قانون مندی خود جامعه‌ای مسلح است و به این سادگی نیست که فردی با ترفندی بدتر از کودتا بخواهد قدرت را پس ندهد یا غصب کند. افراد ناآگاه از قوانین و مقررات حقوقی و واقعیت‌های آمریکا همچون ترامپ شاید چنین سخنانی را برزبان بیاورند اما در عمل چنین امکانی وجود ندارد. از سوی دیگر ترامپ خودش رئیس جمهور است اگر ظن تقلب هم وجود داشته باشد نسبت به او باید باشد نه رقیبش. این ادعای ترامپ شبیه دزدی است که درحال فرار برای منحرف کردن فریاد می‌زند «آی دزد». بنابراین اگر ترامپ بخواهد اقدامی انجام دهد 50 ایالت این کشور و حتی بسیاری از همان‌هایی که به او رای دادند نیز به مقابله با خواست ترامپ برمی خیزند. چرا که چنین وضعیتی ادعای دموکراسی در آمریکا را که برای چندین دهه از سوی این کشور تبلیغ شده را زیر سوال می‌برند.
یکی از تجربه‌هایی که وجود داشته مربوط به سال 2000 است که ال گور از جرج بوش پسر شکست خورده بود اما به نتیجه اعتراض کرد و کار به دیوان عالی ایالات متحده کشیده شد. می‌توان انتظار داشت اگر ترامپ ببازد چنین سازوکاری را بازهم مشاهده کنیم؟
بعید به نظر می‌رسد. در واقع ال گور انتخابات را به دلیل نتایج ایالت فلوریدا باخت و با توجه به اینکه برادر بوش در آن زمان فرمانداری فلوریدا بود او نسبت به این موضوع اعتراض کرد که شاید نفوذ برادر بوش در شمارش آرا موجب شکست ال گور شده است و با توجه به اینکه بسیار نزدیک بود رای‌ها، این موضوع پذیرفته شد که از سوی دیوان عالی بار دیگر رای‌های فلوریدا بازشماری شود که با انجام آن مشخص شد اعمال نفوذی نبوده و دیوان آن را تایید کرد. اما هم اکنون وضعیت متفاوت است. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که بایدن با رای بسیار بیشتری و در بسیاری از ایالات بر ترامپ پیروز خواهد شد و برادری هم به عنوان فرماندار ندارد که شائبه نفوذ آن مطرح شود به عبارت دیگر دلیلی برای تقلب بایدن نسبت به ترامپ وجود ندارد که کار به دیوان عالی کشیده شود. بنابراین این دوره را نمی‌توان با سال 2000 و ویژگی منحصر به فرد آن مقایسه کرد.
شما به پیش‌بینی‌ها درباره پیروزی بایدن با اختلاف زیاد اشاره کردید، اما در سال 2016 نیز شاهد بودیم بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دادند هیلاری کلینتون پیروز خواهد شد اما در نهایت دیدیم که ترامپ به کاخ سفید رسید! آیا نمی‌توان انتظار داشت سرانجام نظرسنجی‌ها در این دوره نیز به همان شکل باشد؟
نکته اصلی این است که حتی در سال 2016 نیز نظرسنجی‌ها درست بودند چرا که بعد از شمارش آرا مشخص شد در رای سرتاسری آمریکا این کلینتون بوده که حدود سه میلیون رای بیشتری را بدست آورده است اما با توجه به مکانیزم خاص انتخابات در آمریکا که براساس رای‌های الکترال هر ایالت نتیجه مشخص می‌شود این ترامپ بود که برنده شد و به لطف طرفداران او که غالبا حامیان نژاد پرستی و همچنین گروه‌هایی مانند کشاورزان هستند چنین نتیجه‌ای در ایالت‌های کلیدی رقم خورد. با این حال وضعیت برای این دوره تفاوت‌های خاصی هم دارد. نخست اینکه در سال 2016 به دلیل اینکه بخشی از مردم میانه خوبی با کلینتون نداشتند حاضر به حمایت از او نشدند یا به عنوان نمونه حامیان برنی سندرز در سال 2016 در انتخابات شرکت نکردند اما امروز سندرز خود در صف اول حمایت از بایدن و تلاش برای شکست ترامپ است و به نظر می‌رسد حامیان او نیز از بایدن استقبال کنند. همچنین نباید فراموش کرد که در میان حزب جمهوری خواه نیز ریزش رای ترامپ قابل توجه خواهد بود. بنابراین در جمع‌بندی وضعیت کنونی به نظر می‌رسد بایدن با توجه به افزایش احتمال مشارکت از شانس بسیار بیشتری برخوردار باشد.
درباره اینکه ترامپ موضوعاتی همچون عدم تحویل قدرت یا شورش بعد از شکست احتمالی را مطرح می‌کند برخی معتقدند او به دنبال یک شوک و هشدار به جامعه است که اگر ببازد آمریکا دچار یک موج آنارشیستی و هرج و مرج می‌شود و به همین جهت با این ترفند به دنبال رای بیشتر است. ارزیابی شما از این گذاره چیست؟
بله این موضوع دور از انتظار نیست و می‌توان گفت از این طریق احتمالا او بتواند بخشی از گروه‌های خاموش را به سمت خود هدایت کند و از طریق سایه هرج و مرج رای‌هایی بدست آورد با این حال همانطور که گفتم بعید به نظر می‌رسد با چنین ترفندهایی او بتواند اختلاف با بایدن را کاهش دهد و پیروز انتخابات شود.