ماجرای دناپلاس برای به‌خفت‌کشاندن مجلس بود

میرسلیم: ماجرای دناپلاس برای به‌خفت‌کشاندن مجلس بود شرق: ماجرای واگذاری دناپلاس به نمایندگان مجلس با واکنش تند مصطفی میرسلیم، نماینده تهران و رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی مواجه شد. چند روز پیش بود که روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع، خبر داد که در ابتدای شروع مجلس یازدهم فرمی برای دریافت خودرو به نمایندگان داده شد تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که سه گزینه داشت: «١. استفاده از خودروی مجلس با راننده که هزینه‌ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣٠ هزار تومان و روزانه ۵٠٠ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود. ٢. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن در پایان نمایندگی. ٣. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود».
ایسنا نوشت روز گذشته، مصطفی میرسلیم در نشست دبیران استانی حزب مؤتلفه اسلامی به گزینه سوم یعنی تحویل خودروی دنا‌پلاس اشاره کرده و گفته: «این ماجرای انحرافی برای به‌خفت‌کشاندن مجلس انقلابی بود. نمایندگان نباید از امکانات دولتی برای سرکشی در حوزه انتخابیه خود استفاده کنند؛ زیرا این وابستگی که نوعی وامدارشدن است، قدرت نظارتی آنها را کاهش می‌دهد؛ هزینه آن را یا باید مانند سابق مجلس تأمین کند یا خود نمایندگان و البته اثبات شده که راه‌حل اخیر در مجموع صرفه‌جویانه‌تر است. از این تصمیم، هیئت‌رئیسه مجلس باید دفاع کند ولی به‌هر‌حال، جنجال‌آفرینی اخیر حکایتی است از فرایندی منافقانه برای تخریب جایگاه مجلس و نمایندگان در نظر مردم».
ماجرای اعطای خودروهای قسطی به نمایندگان مجلس وقتی جالب شد که لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین، البرز و آبیک، در گفت‌وگویی اعلام کرد چون در دوره قبل نماینده‌ها شاسی‌بلند گرفتند، او هم برای رفتن به مناطق روستایی شاسی‌بلند می‌خواهد. ایلنا، به نقل از این نماینده اصولگرا نوشته بود: «دولت به‌جای اینکه نمایندگان را در مقابل هجمه افکار عمومی قرار دهد، باید دفتر کار، ماشین و نیروی انسانی بیشتری در اختیار نمایندگان بگذارد. اینکه یک نماینده باید هزینه‌های این موارد را شخصا بپردازد و در مقابل مورد هجمه رسانه و افکار عمومی هم باشد، حکایت خوردن هم‌زمان چماق و پیاز است. ما از جیب خودمان ماشین می‌خریم و در طول چهار سال این ماشین اسقاط می‌شود؛ آیا این درست است که این هزینه از جیب من نماینده پرداخت شود. چند مدت پیش در منطقه «چغور» ماشینم خراب شد و مجبور شدم با تویوتای یکی از مدیران برگردم؛ این درست است که نماینده مردم پیاده باشد و سطح زندگی مالی‌اش اندازه یک بخشدار منطقه نباشد».
البته سخنان او با کنایه «وهاب عزیزی»، فعال سیاسی و تحلیلگر اصولگرا، مواجه شد؛ او به ایلنا گفت: «زمانی که برای دو رأی از کوه و کمر بالا می‌رفتید، مسیر کوهستانی و صعب‌العبور نبود؟ سرنا و بوق شعار خدمت شماها پیش از انتخابات گوش فلک و خلق‌الله را به ستوه آورده بود و الان برای همان خدمتی که وعده‌اش را دادید، بر مردم منت می‌گذارید که سرکشی به حوزه انتخابیه زحمت و هزینه دارد؟ مایه تأسف فراوان است که برخی در مسئله نمایندگی مجلس تنها در بخش جهیزیه آن مانده‌اند». نماینده مردم خلخال در مجلس نیز گفته: «نمایندگان بر اساس ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری معادل وزیر هستند، اما حکایت آش نخورده و دهن سوخته شده است؛ ما ماشین و امکانات به اندازه استاندار، فرماندرا و بخشدار نمی‌خواهیم، ما را به اندازه دهیار در نظر بگیرید. ما امکانات اولیه برای رسیدگی به امورات مردم می‌خواهیم، با آبروی نمایندگان بازی نکنید، ما نه دنا می‌خواهیم نه پژو، فقط می‌خواهیم آبرویمان حفظ شود و نوکر مردم باشیم. به ما امکانات اولیه برای خدمت بدهید».


البته حواشی مجلس فقط به دناپلاس ختم نمی‌شود؛ اواخر هفته گذشته نیز خبر رسید که 
هزارو 500 دوز واکسن آنفلوانزا به نمایندگان اختصاص پیدا کرده و آنها در اولویت قرار گرفته‌اند. هرچند بعد از اعتراض گسترده به این توزیع ناعادلانه، خبر رسید که پارلمان این واکسن‌ها را به وزارت بهداشت بازگردانده است. روز گذشته نیز رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بازگرداندن واکسن آنفلوانزا به وزارت بهداشت خبر داد و به ایسنا گفت: «اگر دولت اوایل مردادماه برای تأمین واکسن آنفلوانزا ارز تخصیص می‌داد، تا اوایل شهریور وارد می‌شد. بعد از آن هم یک‌سری مشکلات در واردات واکسن پیش آمد، آن‌هم از طریق کشوری که قرار بود واکسن را به ما بدهد». حسینعلی شهریاری ادامه داد: «در نهایت مقداری واکسن وارد کشور شد و اداره کل سلامت مجلس به روال سال‌های گذشته هزارو 500 دوز تحویل گرفت. این میزان واکسن تنها مختص نمایندگان نیست، مجلس چند هزار کارمند اعم از کادر داخل مجلس، کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و حتی بازنشستگانی با بالای ۶۵ سال و نمایندگان ادوار دارد. دریافت واکسن توسط اداره کل سلامت مجلس طبق روال گذشته بود اما چون هنوز امسال تمام واکسن مورد نیاز وارد کشور نشده، نباید ابتدا به مجلس داده می‌شد، البته که هنوز واکسن بین هیچ‌ گروهی توزیع نشده است».