گرامیداشت سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین و روابط راهبردی با ایران

چانگ هوآ
سفیر چین در ایران
نخستین روز ماه اکتبر، سالروز تأسیس جمهوری خلق چین است. 71 سال پیش، ملت چین به رهبری حزب کمونیست چین از پس نبردی طاقت فرسا و دشوار، چین نو را بنیان نهادند و از آن پس بود که ملت چین به مسیر روشن تحقق احیای عظیم خویش پا نهاد. طی این 71سال، حزب کمونیست چین با شعار «عدم فراموشی آرمان نخست و پایمردی بر رسالت و مسئولیت» همواره در راستای تحقق اهداف اساسی که بر آمده از آرمان مردم برای ایجاد یک زندگی زیبا بوده، بی‌وقفه شتافته است. در این مسیر، بویژه طی 42 سال پیگیری سیاست اصلاحات و درهای باز تا به امروز که توسعه چین با جهشی چشمگیر مواجه شده و میزان مجموع تولید ناخالص ملی چین از 367.9 میلیارد یوآن به رقمی بالغ بر 100 تریلیون یوآن رسیده و نقش چین در میزان رشد اقتصاد جهانی از 30 درصد فراتر رفته، شاهد آن هستیم که علاوه بر مجموع قدرت ملی، میزان تأثیرگذاری جهانی چین نیز به وضوح با رشد چشمگیری مواجه بوده است.طی 71 سال گذشته، چین همواره بر طی مسیر توسعه صلح‌آمیز و مستقلانه خویش پایداری کرده و با طرح ابتکار همکاری‌های برد - برد هم اکنون به قدرتی مهم در صیانت از صلح جهانی و تحقق توسعه جمعی در جهان مبدل شده است. چین همواره به تحقق سعادت مشترک بشریت و ترویج فعالانه و مثبت ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک چشم داشته و برهمین مبنا با طرح ابتکار «یک کمربند و یک جاده»، اصلاح و تغییر ساختار حکمرانی جهانی را در دستور کار خویش قرار داده و با فداکاری و شجاعت برای شکوفایی توسعه، صلح و ثبات جهانی به ایفای نقشی بسیار مهم پرداخته است.
زمان در گذر است و ایام چون دوک نخ ریسی می‌گردند و می‌گذرند، در پس 71 سال دود چراغ خوردن و تجربه کوششی بی‌وقفه و مجاهدتی با شکوه، چین پس از ایستادن روی پای خود و سپس تحقق رفاه در جامعه، اکنون به جهش تاریخی در عرصه قدرتمندتر شدن رسیده و این امر موجب شده که تمدنی کهن به پویایی بی‌سابقه‌ای دست یابد.


گویا بر جریده عالم چنین تقدیر شده که سال 2020 میلادی سالی فراموش ناشدنی در تاریخ بشریت باشد. سالی که با فراگیری بی‌محابای ویروس کرونا به جدی‌ترین معضل قرن حاضر در فراگیری یک بیماری عفونی مبدل شده است. در مواجهه با بروز و فراگیری ناگهانی ویروس، دولت چین با قرار دادن مردم و حیات آنها در رأس امور خویش، در اسرع زمان نبرد مردمی برای کنترل و مقابله با فراگیری ویروس را در دستور کار خود قرار داد و این نبرد، نبردی بود همه جانبه برای محدود‌سازی فراگیری ویروس. در جریان این نبرد، چندین میلیون پرسنل کادر درمانی تحت فرماندهی حزب کمونیست چین با جدیت در خط مقدم حضور یافتند و ملت چین دل‌هایشان را یکدله کرده و با عزمی راسخ به مصاف دشواری‌ها رفته و درنهایت به گونه‌ای مؤثر به مهار فراگیری ویروس و گسترش آن به محیطی بزرگتر پرداخته و تا حداکثر ممکن نسبت به حفظ جان ملت و سلامت آنان همت گماردند. دولت چین همزمان با عملیات مقابله و کنترل فراگیری ویروس، به گونه‌ای مثبت بازگشت کسب و کارها به شرایط عادی را نیز پیگیری کرد که در نتیجه آن تولید و نظم زندگی مردم به حالت عادی بازگشته و روند توسعه اقتصادی نیز ثبات خویش را بازیافته است. این روند به گونه‌ای بود که در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی، میزان تولید ناخالص داخلی چین به سبب تأثیرپذیری از فراگیری ویروس کرونا، نسبت به میزان مشابه سال گذشته با افت 6.8 درصدی مواجه شد اما در سه ماهه دوم رشدی 3.2 درصدی را تجربه کرد و به این ترتیب چین به نخستین اقتصادی تبدیل شد که پس از فراگیری ویروس تا کنون توانسته بود به رشد آماری دست یابد، نکته‌ای که بیانگر قدرت عظیم بازیابی شرایط و قابلیت پویایی و فعالیتی مثال زدنی بود.
چین در مشقت‌هایی که فراگیری ویروس گریبان گیر ملل‌ مختلف کرد شریک و سهیم بوده است و در همین راستا دولت چین به طرح ابتکار ساخت مشترک جامعه بشری با بهداشت و سلامت مشترک پرداخت و در عین حال با علنی کردن اطلاعات مربوطه، با شفافیت و مواضع مسئولانه، دست در دست کشورهای مختلف جهان همکاری با آنان را در دستور کار خویش قرار داد تا ضمن چیرگی جمعی بر دشواری‌ها، تعامل و همکاری مثبت با جامعه جهانی را عملی کرده و بر همین مبنا اطلاعات مربوط به ویروس و تجربیات خویش را با همگان همرسانی کرد و آنچه را در توان داشت برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به جامعه جهانی به کار بست.
در آن برهه چین از ارائه دو سری کمک به سازمان جهانی بهداشت با ارزش 50 میلیون دلار خبر داد و علاوه بر آن متخصصان و کارشناسان درمانی - پزشکی چین همراه با همتایان خود در بسیاری از کشورها، نسبت به برگزاری بیش از 70 نشست مشترک برای تعامل و تبادل نظر در زمینه مبارزه و مقابله با فراگیری ویروس با جوامع بین‌المللی و مناطق مختلف اقدام کرد و غیر از آن به ارسال 283 محموله کمکی برای 150 کشور و 4 سازمان بین‌المللی پرداخته و نسبت به ارسال محموله‌های بهداشتی برای بیش از 200 کشور و منطقه اقدام کرد. در این راستا ما با بهره‌گیری از اقدامات عملی، روش و خرد چینی را به عالم مبارزه جهانی با فراگیری ویروس معرفی کرده و در عین حال مسئولیت‌پذیری چین را به نمایش گذاردیم.هر دو کشور چین و ایران از تمدن‌های کهن محسوب می‌شوند. در جریان دیدار موفقیت‌آمیز جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین از ایران در سال 2016 میلادی، سران دو کشور برقراری مناسبات مشارکت جامع راهبردی میان دو طرف را اعلام کرده و این اقدام برگی جدید را در دفتر مناسبات چین و ایران گشود. طی سال‌های اخیر، دو کشور بر مبنای حفظ احترام متقابل، اصل برابری و منافع متقابل، به‌گونه‌ای بی‌وقفه نسبت به تعمیق همکاری‌های عمل گرایانه خود در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ارتباطات مردمی و دیگر حوزه‌ها اقدام کرده و این همکاری‌ها فرصت‌های بی شماری را برای دو کشور ایجاد کرده است. در جریان نبرد اخیر با فراگیری ویروس کرونا، چین و ایران به مانند دو سرنشینی که در کشتی واحد حضور دارند به یاری یکدیگر شتافته و به‌گونه‌ای کامل احساس دوستی عمیق دو ملت را به ظهور رساندند. در لحظات کلیدی و حساس مبارزه ملت چین با فراگیری ویروس، ایران نخستین کشوری بود که علناً به حمایت از چین پرداخت و محموله‌هایی از وسایل امدادی را برای چین ارسال کرد. از سوی دیگر و همزمان با فراگیری ویروس کرونا در ایران، دولت چین و سازمان‌های اجتماعی، شرکت‌ها و مردم عادی گروه گروه دست یاری خود را به سوی ایران دراز کردند. در ادامه همین روند، چین نخستین گروه درمانی داوطلب خویش را به ایران اعزام کرد تا ایران را در روند مقابله با فراگیری ویروس یاری دهد و به این ترتیب دوستی سنتی چین و ایران در جریان مبارزه مشترک با فراگیری ویروس کرونا تعمیق شد.به‌همان ترتیب که جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین اشاره کرده‌اند، دروازه‌های گشوده شده چین نه تنها بسته نخواهند شد که روز به روز گشاده‌تر نیز خواهد شد. پکن از سوار شدن تمام کشورهای جهان از جمله ایران بر «خودرو در حال عبور» توسعه چین استقبال می‌کند و بر این باور است که تعمیق همکاری‌های عملگرایانه، عریض‌سازی مسیرهای همکاری و روش‌های نوآورانه تعامل روندی است که می‌تواند به تحرکی قدرتمند و پایدار در روند ایجاد هماهنگ صلحی پایدار، امنیتی فراگیر، شکوفایی مشارکتی، تسامح و تساهل برای تحقق جامعه بشری با سرنوشت مشترک منجر شود.
سال آینده، پنجاهمین سالگرد برقراری روابط سیاسی چین و ایران خواهد بود، دو کشوری که توسعه قدرتمندشان به‌عنوان دو تمدن کهن و دو اقتصاد بازار نوظهور، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و تاریخی است. چین همواره اهمیتی والا برای توسعه مناسبات خود با ایران قائل بوده و امید دارد در تلاشی مشترک با ایران، مناسبات مشارکت جامع راهبردی دو کشور تحکیم و تقویت شود و در نتیجه تعمیق همکاری و تعاملات دوجانبه موجبات سعادت و رفاه دو ملت و دو کشور فراهم آورد. تاریخ تعاملات و مناسبات دوستانه چین و ایران، اشتراکات فرهنگی عمیق و همکاری‌های نزدیک دو طرف در جریان مبارزه با فراگیری کرونا، چشمه‌ای زاینده و پاینده از پویایی را به توسعه مناسبات دو کشور تا سطوح جدید تزریق کرده که چشم‌اندازی وسیع‌تر از گذشته را در برابر مشارکت جامع راهبردی چین و ایران نمایان ساخته است.