كرونا همچنان مي تازد...

طبق اعلام سخنگوي وزارت بهداشت از جمعه (چهارم مهرماه) تا شنبه (پنجم مهرماه) 3204 مورد جديد ابتلا به کرونا در کشور شناسايي شدند و متاسفانه 172 تن نيز جان خود را از دست دادند و مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 443‌هزار و 86 نفر رسيد و تا کنون 25‌هزار و 394 نفر در ايران جانشان را از دست دادند. همان‌طور که سيما سادات لاري، مي‌گويد: 4041 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، کرمانشاه، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، البرز، آذربايجان غربي، مرکزي، کرمان، خراسان شمالي، همدان و يزد در وضعيت قرمز قرار دارند و فقط وضعيت استان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري، هرمزگان، فارس و گلستان در شرايط هشدار است.
دستور فوري رئيس‌جمهور
در هفته گذشته خبرهايي درباره تمديدنکردن دورکاري کارمندان ادارات شنيده شد و اينطور اعلام شد که محدوديت‌هاي قبلي هم برداشته خواهد شد، اما با بالاگرفتن آمارها و وخامت نمودار شيوع کرونا در ايران، به‌نظر مي‌رسد بايد سياست‌هاي سختگيرانه‌تري اعمال شود. روز گذشته رئيس جمهور گفت: عدم رعايت کافي مردم ما را دچار مشکل مي‌کند و مساله ديگر کاهش نظارت است. اقدامات ناکافي مشکلات را بيشتر مي‌کند و در اين هفته‌هاي اخير گزارشاتي وزارت بهداشت داده که اين بيماري جوانان را نيز بيمار مي‌کند. 14‌درصد افرادي که بستري هستند قبلا کرونا گرفته بودند. ناچاريم مقررات و نظارت‌ها را تشديد کنيم. حجت‌الاسلام حسن روحاني به وزارت بهداشت دستور فوري داد که طرحي آماده کند که فردي که در زمان حضور در جامعه ماسک زدن را مراعات نمي‌کند با وي برخورد شود، او همچنين خاطرنشان کرد: «البته با اندازه کافي وسايل و ابزار داريم که تشخيص بدهيم چه کسي در خيابان و پياده‌رو ماسک ندارد و مي توانيم آنها را شناسايي کنيم. از اين طريق براي افرادي که ماسک زدن را مراعات نمي‌کنند مجازات در نظر بگيريم که قرار شد تا پايان هفته اين موضوع بررسي و تکميل شود». با اين اوصاف غلامرضا عباس پاشا، معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري تهران در واکنش به سخنان رئيس‌جمهور گفت: «به‌زودي کميته ستاد کرونا استان تهران تشکيل مي‌شود و با بررسي پيشنهادهاي ارائه‌شده، تصميم نهايي را مي‌گيرند، پيشنهاد و تاکيد ما اين است که فعاليت کارکنان به‌صورت دورکاري باشد و تنها از يک‌سوم ظرفيت کارکنان استفاده شود. استفاده کارکنان و ارباب‌رجوع‌ها از ماسک جدي‌تر اعمال مي‌شود و کارکناني که از ماسک استفاده نکنند، به تخلفات اداري معرفي مي‌شوند و به ارباب‌رجوع هم در صورت نداشتن ماسک خدمات نمي‌دهيم».
15000 قبر آماده کرده‌ايم


موارد فوت هم از 178نفر در اولين روز مهر شروع شد و در چهارمين روز به 207نفر رسيد. شرايط 2هفته گذشته ابتلا و فوت کرونا، مشابه 2هفته اول مرداد است که از اولين تا پانزدهمين روز، موارد فوت بالاي 200نفر ثبت شد؛ از 219نفر شروع شد و به 212نفر رسيد. هفته‌هاي اول شهريور، شيوع کرونا روند آرام‌تري را طي کرد تا آخرين هفته که آمارها بالا رفت و در آخرين روز روند اوج آن شروع شد. در اين بين ناهيد خداکرمي، عضو شوراي شهر تهران خبر داد که متوسط روزانه جان‌باختگان در اين شهر به 90 نفر رسيده است. او همچنين اعلام کرد که تاکنون 12‌هزار نفر در اين شهر به‌دليل ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. خدا کرمي متوسط تعداد افراد جان‌باخته در روز بر اثر کرونا در تهران در هفته دوم شهريور را 45 نفر اعلام کرده بود. به اين ترتيب تعداد افراد جان‌باخته در تهران در مهرماه نسبت به شهريورماه دو برابر شده است. زهرا صدراعظم نوري، رئيس کميسيون سلامت شوراي شهر تهران، هم به فارس گفت: «15‌هزار قبر ذخيره براي مواقع بحران وجود دارد، هر زمان که پر شود دوباره جايگزين مي‌کنيم و مشکلي وجود ندارد.» همزمان، مسعود مرداني، عضو کميته علمي ستاد ملي مبارزه با کرونا هشدار داد آمار جان‌باختگان کرونا مي‌تواند به روزي 500 نفر هم برسد.
مقصران رسيدن به موج سوم
اما مقصر شيوع کرونا در کشور چه رويدادي است که پيش بيني کارشناسان درست از آب درآمد و حال و روز کشور همزمان با شروع پاييز اصلا مساعد نيست. بازگشايي مدارس، عدم رعايت برخي از پروتکل‌ها توسط برخي از هيات‌هاي مذهبي و سفر بيش از چهار‌ميليون نفر در تعطيلات روز عاشورا و تاسوعا کشور را به موج سهمگين کرونا رسانيد. در بين علي‌اکبر حق‌دوست، معاون آموزشي وزير بهداشت، مسافرت‌هاي شهريورماه و مراسم محرم را از دلايل عمده اوج‌گيري دوباره کرونا در کشور عنوان کرد. محسن فرهادي، در همين حال معاون فني مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت نيز گفت که دو يا سه هفته اخير به واسطه بازگشايي مدارس، افزايش سفرها و تجمعات روند ابتلا به بيماري افزايش يافته است. 49‌هزار واحد خدماتي و صنعتي که پروتکل‌هاي بهداشتي را رعايت نمي‌کردند به قوه قضائيه معرفي شده و بيش از 17‌هزار واحد نيز به‌طور موقت پلمب شده‌اند.