قاچاق قارچ «ترافل»، تهدید جدید هیرکانی

آرمان ملي: اين روزها هجوم مردم با کيسه‌هايي پلاستيکي به جنگل‌هاي هيرکاني در بخش استان گلستان، باعث نگراني شديد کارشناسان محيط‌زيست شده است. آنها به دنيا قارچ «ترافل سياه» هستند، قارچي که در زيرزمين جنگل‌ها رشد مي‌کند و اين روزها مشتري‌هاي فراواني دارد. قيمت فروش اين نوع قارچ به دلالان و واسطه‌ها حدود 100 تا 200 هزار تومان است، اما در کشورهاي ديگر، رستوران‌هاي لاکچري براي هر کيلوگرم آن حدود 153ميليون تومان پرداخت مي‌کنند. جنگل‌هاي هيرکاني که سال گذشته به عنوان ميراث جهاني در يونسکو به ثبت رسيده، اين روزها با مشکلات بسياري دسته و پنجه نرم مي‌کند. به باور کارشناسان اگر برداشت قارچ ترافل به شيوه غيرمعمول ادامه پيدا کند، آسيب بسيار جدي به جنگل‌ها مي‌زند. از آنجايي که اهالي بومي در شرق گلستان براي تامين معيشت خود به جمع‌آوري اين نوع قارچ آن‌هم به روش غيراصولي مي‌پردازند، فرآيند برداشت اين قارچ به جنگل هاي هيرکاني آسيب فراواني مي رساند. گرچه از سال گذشته سازمان مراتع و آبخيزداري کشور، برداشت اين قارچ را ممنوع کرد، اما ممنوعيت برداشت، زمينه‌ساز توقف برداشت نبوده و قاچاقچيان و دلالان همچنان به برداشت اين قارچ از جنگل‌هاي هيرکاني ادامه مي‌دهند. در اين بين هادي حق‌شناس، استاندار گلستان با ابراز تأسف از قاچاق اين گونه‌هاي گياهي با ارزش گفت: مسئولان استاني را در اولين جلسه شوراي اداري استان موظف به پيگيري مي‌کنم تا بدانند چه اتفاقي در استان به وقوع مي پيوندد.
خطر زوال هيرکاني
در اين زمينه يک کارشناس جنگلداري و مرتع گلستان گفت: افراد سودجو، براي يافتن ترافل خاک ريشه بسياري از درختان را زير و رو مي‌کنند که اين کار به ريشه‌ها آسيب جدي وارد مي‌کند. فرامرزي افزود: با زير و رو شدن خاک اطراف ريشه‌ها، درخت نمي‌تواند به راحتي تغذيه کند و در نتيجه اين درختان خشک شده و خاک فرسايش پيدا مي‌کند، در نهايت پس از يک بارندگي سيلاب جاري مي‌شود. همچنين سيده‌معصومه‌زماني، يکي از قارچ‌شناسان مرکز تحقيقات جنگل و مراتع کشور در رابطه با برداشت بي‌رويه قارچ ترافل از جنگل‌هاي هيرکاني گفت: حضور بي‌رويه مردم در جنگل‌هاي منطقه براي برداشت اين نوع قارچ اگر ادامه‌دار باشد، منجر به کاهش تدريجي ميزان توليدمثل و در نتيجه کاهش جمعيت اين قارچ در طبيعت مي شود، مسلما ادامه اين روند تخريب و زوال جنگل‌ها را به دنبال دارد. او افزود: برداشت خارج از فصل اين قارچ‌ها در زماني که وزن کمي دارند و استفاده غيراصولي از تيشه و چنگک باعث از بين رفتن اندام‌هاي رويشي قارچ و منقرض شدن آن مي‌شود.
قيمت‌هاي نجومي ترافل


سبزينه با يکي از دلالان گفت‌وگويي انجام داده تا از چگونگي انتقال اين قارچ به مرزهاي کشور و ارسال آن به کشورهاي فرانسه، آلمان ايتاليا و آمريکا اطلاعاتي کسب کند. اين دلال گفته است: در طول شبانه‌روز بين 500 کيلو تا دو تن قارچ ترافل از جنگل‌هاي هيرکاني برداشت و به يک خريدار با قيمت روز تحويل داده مي‌شود. اين قارچ‌ها پس از جمع‌آوري به يک مرکز نگهداري منتقل و پس از بسته‌بندي شبانه در محموله‌هاي 250 تا 300 کيلوگرمي در خودروهاي مختلف جاسازي مي‌شود. او در رابطه با چگونگي خريد و فروش اين قارچ ها در کشورهاي اروپايي گفت: در اروپا اين قارچ‌ها به صورت مافيايي خريد و فروش مي‌شود، هر کيلوگرم ترافل حدود پنج هزار و 700 يورو قيمت دارد که در واقع با يورو 27 هزار توماني برابر با کيلويي 153ميليون تومان است. اين دلال افزود: با توجه به ارزش بالاي اين قارچ و قيمت نجومي آن در کشورهاي اروپايي مبلغ خريد اين قارچ در کشور ما ناچيز و حدود 150 تا 200 هزار تومان است.