پرسپولیس همچنان آبروی ایران

پرسپولیس همچنان آبروی ایران پرسپولیس شب گذشته در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا با یک گل السد قطر را شکست داد و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد؛ این دیدار که در ورزشگاه «اجوکیشن‌سیتی» برگزار شد با تک‌گل عیسی آل‌کثیر به سود شاگردان یحیی گل‌محمدی به پایان رسید تا حالا، سرخ‌های تهران، تنها تیم بازمانده ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا لقب بگیرند.پرسپولیس که پیش از این به عنوان تیم صدرنشین از مرحله گروهی راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شد برای هفتمین بار رقیب السد در لیگ قهرمان شد تا با برتری برابر تیم متمول قطری چهارمین بردش در تقابل‌های رودررو را به دست آورد. البته این برد چندان هم راحت به دست نیامد چون روند بازی به گونه‌ای بود که کنترل توپ بیشتر در اختیار شاگردان ژاوی ارناندس در السد بود ولی تمرکز بالای سرخ‌ها در خط دفاعی باعث شد تا حملات گسترده رقیب قطری خنثی شود. درخشش مدافعان پرسپولیس در این دیدار در مواجهه با مهاجمان سرشناس قطری آن‌قدر مشهود بود که بعد از دیدار، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مدافع میانی پرسپولیس به عنوان برترین بازیکن زمین شناخته شد. در نهایت و در شرایطی که دقایقی به پایان بازی مانده بود، عیسی آل‌کثیر مهاجم جدید پرسپولیس روی یک ضربه کرنر توپ را با سر به تور دروازه السد چسباند تا ضمن زدن یکی از حساس‌ترین گل‌های دوران حرفه‌ای‌اش، در مجموع دومین گل آسیایی‌اش با پیراهن پرسپولیس را هم جشن بگیرد. دیگر اتفاق مهمی که در ثانیه‌های پایانی بازی رخ داد مربوط به درگیری جزئی سیامک نعمتی با بازیکن السد بود که داور، مدافع پرسپولیس را با کارت قرمز مستقیم جریمه و او را از زمین اخراج کرد. به نظر می‌رسد اگر پرسپولیسی‌ها درخواست تجدیدنظر دهند، با توجه به شدت نه چندان زیاد ضربه‌ای که سیامک به بازیکن رقیب زد، بشود کارت قرمز این بازیکن را بخشید تا سیامک در مرحله بعدی هم بتواند تیمش را همراهی کند.
تنها بازمانده ایرانی
پرسپولیس حالا در شرایطی پا به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا گذاشته که تنها تیم ایرانی حاضر در این تورنمنت است؛ پیش از این به غیر از پرسپولیس تیم‌های شهر خودرو، سپاهان و استقلال هم در لیگ قهرمانان حضور داشتند که هر سه کنار رفتند؛ دو تیم نخست که اصلا از مرحله گروهی صعود نکردند و استقلال هم در یک‌هشتم نهایی به رقیب گردن‌کلفتی به اسم پاختاکور خورد و با قبول شکست برابر نماینده ازبکستان، آن هم در دیداری که اشتباهات داوری تأثیر‌گذار بود، از یک‌هشتم کنار رفت. حالا تنها نماینده ایران در لیگ قهرمانان این دوره که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت متمرکز در قطر برگزار می‌شود تیم پرسپولیس است؛ تیمی که در فصول اخیر هم نشان داده بود تجربه لازم برای بازی در لیگ قهرمانان را به دست آورده است. آنها پیش‌تر و زمانی که برانکو سکان‌دار این تیم بود یک بار تا نیمه‌نهایی و یک بار تا فینال لیگ قهرمانان آسیا پیش رفتند که بازی نهایی را به رقیبی از ژاپن واگذار کردند.
پرسپولیس تا فینال پیش می‌رود؟


با توجه به حذف السد، یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا به نظر می‌رسد شرایط برای پرسپولیس برای رسیدن به بازی نهایی دوباره هموار باشد. این تیم حالا قوی‌ترین تیم غرب آسیا را برده و اگر تمرکزش را در ادامه مسیر از دست ندهد، دوباره می‌تواند طعم رفتن به فینال را بچشد. این مورد را باید کنار حذف الدحیل، دیگر تیم قدرتمند قطری گذاشت که آنها هم در مرحله گروهی با وجود دو بار برتری برابر پرسپولیس حذف شدند و به مراحل حذفی نرسیدند. البته پاختاکور، تیمی که استقلال را از گردونه بازی‌ها کنار زده در کنار الاهلی عربستان، همچنان تیم‌های زهرداری هستند و می‌توانند در مسیر رسیدن پرسپولیس به مراحل بالاتر، این تیم ایرانی را به دردسر بیندازند.
استقلال، بی‌برنامه و خسته
24 ساعت قبل از آنکه پرسپولیس برابر السد در یک‌هشتم نهایی به میدان برود، استقلال که مجید نامجومطلق را به عنوان سرمربی بالای سر خود می‌دید به مصاف پاختاکور رفت؛ آبی‌پوشان ایرانی که بعد از درخشش برابر الاهلی در مرحله گروهی به نظر می‌رسید از روحیه خوبی برخوردار هستند در دیدار برابر پاختاکور تا حدودی بی‌برنامه و بی‌نظم نشان دادند. علاوه بر بی‌برنامگی که منجر به شکست آنها مقابل نماینده ازبکستان شد، دو مورد دیگر هم بازی را تحت تأثیر گذاشت؛ اولین و مهم‌ترین مورد، خستگی بازیکنان استقلال بود. این تیم که مثل پرسپولیس بعد از رقابت‌های لیگ ایران توانسته بود چندین بازیکن تازه را به خدمت بگیرد به لطف مدیریت بحث‌برانگیز باشگاه، هرگز در لیگ قهرمانان از آنها نتوانست استفاده کند. در واقع با وجود خریدهای تازه، استقلال به دلیل نپرداختن مطالبات وینفرد شفر، سرمربی سابق و آلمانی‌شان با پنجره بسته روبه‌رو شدند. طبیعتا وقتی پنجره نقل و انتقالاتی این تیم بسته باشد، آنها قرارداد بازیکنان جدید را هم نمی‌توانستند ثبت کنند. این‌طور شد که فشردگی بازی‌ها و هر سه روز یک مسابقه، بلای جان بازیکنان مجید نامجومطلق شد تا برابر تیم فیزیکی پاختاکور به مشکل بخورند و نتوانند آن‌طور که باید و شاید بدرخشند. علاوه بر این موضوع، اشتباه تأثیرگذار داوری هم کار را برای استقلال سخت کرد؛ در شرایطی که توپ در محوطه جریمه پاختاکور به وضوح به دست بازیکن ازبکستانی خورد، داور عمانی اعتقادی به خطای پنالتی نداشت تا شانس اندک و احتمالی استقلال برای به‌تساوی‌کشاندن بازی هم از بین برود؛ هرچند خستگی بازیکنان این تیم آن‌قدر زیاد بود که اگر کار به وقت‌های اضافه هم کشیده می‌شد باز بعید بود بتوانند برابر پاختاکور شانس زیادی داشته باشند.
استقلال علاوه بر بی‌برنامگی و خستگی مغلوب مدیریتش در لیگ قهرمانان آسیا شد؛ در حالی که این تیم در لیگ قهرمانان آسیا مهیای رقابت با تیم‌های دیگر می‌شد، مسئولان باشگاه به دنبال یافتن سرمربی جدید بودند و بازیکنان و اعضای کادر فنی را در قطر به حال خود رها کرده بودند. تک‌تک این جزئیات دست به دست هم داد تا سرانجام، آبی‌های تهران هم با وجود رسیدن به یک‌هشتم نهایی از گردونه رقابت‌ها کنار بروند.