بازگشت «عادل» با «۹۹»

آرمان‌ملي: بيش از يکسال‌ونيم از حذف پربيننده‌ترين برنامه صداوسيما مي‌گذرد و اهالي فوتبال در اين مدت به‌دنبال برنامه‌اي بودند که با اجراي عادل فردوسي‌پور و به سبک‌وسياق برنامه 90 پخش شود. برنامه‌اي که هيچگاه از رسانه‌ملي پخش نشد و حالا خبرها حکايت از برنامه جديد فردوسي‌پور دارد.
حذف 90
برنامه 90 در سال 1378 توسط عادل فردوسي‌پور بنيان‌گذاري شد. اولين قسمت برنامه 90 در تاريخ 23 مرداد 1378 پخش شد. برنامه‌اي که طي حدود 20 سال پربيننده‌ترين برنامه صداوسيما بود. رسانه‌هاي مجازي خبر از عدم پخش برنامه 90 در تاريخ 23 مهرماه 1397 به‌دليل پخش مستقيم بازي ملي اسپانيا و انگليس دادند. اما برخي از رسانه‌ها نسبت به اختلاف عادل فردوسي‌پور و مديريت شبکه سوم سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران گمانه‌زني‌هايي را پيش بردند. شواهد و قرائن حاکي از پخش‌شدن اين برنامه در تاريخ 30 مهرماه 1397 بود و همگان انتظار داشتند که اين برنامه در ساعت مناسب خود پخش شود، اما صدور اطلاعيه‌اي از سوي سرپرست روابط عمومي شبکه سوم سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران با اين شرح که «با عنايت به رفتار غيرحرفه‌اي تهيه‌کننده و مجري برنامه 90 در عدم پخش اين برنامه بعداز بازي انگليس- اسپانيا در دوشنبه گذشته و همچنين استمرار رفتار خارج از عرف ايشان در مصاحبه خلاف ابلاغ گروه ورزش، برنامه مذکور اين هفته پخش نخواهد شد.» دلالت بر اين موضوع داشت که اين برنامه در تاريخ 30 مهرماه 1397 نيز پخش نخواهد شد. همزمان با آغاز سال شمسي 98 ديگر برنامه 90 به‌روي آنتن شبکه سوم سيما نرفت و بدين ترتيب عادل فردوسي‌پور و برنامه 90 از پخش شبکه سه سيما حذف شد. با وقوع اين اتفاق برنامه فوتبال‌برتر با اجراي محمدحسين ميثاقي جاي برنامه90 را در پخش شبکه سه سيما گرفت و عادل فردوسي‌پور به تهيه‌کنندگي برنامه فوتبال 120 شبکه ورزش ادامه مي‌دهد.
واکنش معاون سيما


دهم ديماه سال گذشته مرتضي ميرباقري معاون سيما درباره انتشار اخباري مبني‌بر بازگشت عادل فردوسي‌پور به شبکه3 نيز عنوان داشت: همان‌طور که شبکه3 اعلام کرد، ما قهري نداشته‌ايم که بخواهيم برگردد و هر وقت تشخيص بدهند دوباره همکاري‌ها شکل مي‌گيرد. ضمن اينکه ما تشخيص آمدن فردوسي‌پور را به مدير شبکه3 داده بوديم و مدير شبکه 3 در حال بررسي است و بحث اينکه نيايند، چنين چيزي مطرح نيست. البته برنامه‌اي به‌نام 90 ديگر نخواهد بود و در قالب برنامه تلويزيوني ديگري خواهد بود.
دفاع حداديان از عادل
حاج‌ سعيد حداديان که براي شرکت در يک گفت‌وگوي لايو اينستاگرامي به جام‌جم رفته بود با دفاعش از سوپراستار‌هاي تلويزيون خبرساز شد. حداديان در بخش‌هايي از حرف‌هايش از علي فروغي گلايه کرد و گفت: «وقتي به آقاي پورمحمدي زنگ مي‌زدم يا آقاي فرجي، امکان نداشت بعداز 5 دقيقه به من زنگ نزنند. ولي؛ آقاي فروغي سرشان شلوغ است و جواب نمي‌دهند. البته محاسن زيادي دارند ولي تلفن جواب نمي‌دهند.» حداديان در ادامه گفت که عادل فردوسي‌پور و پرويز پرستويي سرمايه‌هاي تلويزيون هستند و مردم دوست‌شان دارند. نبايد گذاشت آنها حذف شوند.
پخش صداي عادل
اواخر فروردين‌ماه سالجاري برنامه مثبت گزارش ورزشي با مجري‌گري رضا جاوداني و احمدي اجرا شد و به بررسي ستاره‌هاي فوتبال جهان پرداخت. در بخشي از اين برنامه که مربوط به معرفي ديگو مارادونا بود با صداي عادل فردوسي‌پور پخش شد. اين اتفاق در حالي رخ داد که در برنامه‌هاي ورزشي قبلي نام او کمتر برده مي‌شد و يا صداي او با سانسور توأم مي‌شد.
برنامه جديد
برنامه جديد عادل فردوسي‌پور از آبان 99 پخش خواهد شد. عادل فردوسي‌پور که پيش از اين خبر ساخت برنامه جديدش تحت‌عنوان «99» به‌همراه تصوير مجوز ساختش در رسانه‌ها منتشر شد، اين روزها در حال آماده‌کردن مقدمات ساخت اين برنامه است. عادل فردوسي‌پور آخرين‌بار در برنامه 90 روي آنتن زنده رفت، قرار است که به انتظار هواداران خود پايان بدهد و بازهم اجراي يک برنامه را بر عهده بگيرد، اين برنامه با شروع فصل جديد فوتبالي و حوالي آبان‌ماه منتشر مي‌شود. بعداز تعطيل‌شدن برنامه 90 فردوسي‌پور ويژه‌برنامه ال‌کلاسيکو را براي VOD‌ها ساخت اما اجراي آن را بر عهده نگرفت، «99» اولين اجراي فردوسي‌پور پس از 90 محسوب مي‌شود. عادل فعلا مجوز ساخت 15 قسمت را در دست دارد و قرار است اين برنامه با ترفند زنده‌نمايي از VOD‌ها منتشر شود. البته که فردوسي‌پور درخواست پخش زنده اينترنتي اين برنامه را به ساترا هم داده است. «99» قرار است «نودي نو» باشد که با آيتم‌هاي متفاوت و خاص خودش به بررسي فوتبال ايران بپردازد. عادل همچنين قصد دارد که براي اين برنامه سايت و اپليکيشن هم راه‌اندازي کند.