امریکا اتاق مذاکره را منفجر کرد

گروه سیاسی/ وزیر امور خارجه کشورمان در‌ گفت‌وگویی با بیان اینکه تحریم‌های امریکا جلوی مبارزه با ویروس کرونا را می‌گیرد و مانع از خرید تجهیزات پزشکی حیاتی می‌شود، گفت: هرچه امریکایی‌ها درباره این می‌گویند که تحریم‌هایشان بر موارد بشردوستانه تأثیر نمی‌گذارد فقط یک دروغ است. ما در تلاش بوده‌ایم برای واکسن سازمان جهانی بهداشت و واکسن‌های معمولی پول انتقال دهیم که نتوانسته‌ایم. این از پایه و اساس تروریسم پزشکی است که امریکا در آن دست دارد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه «راشا تودی» دیدگاهش درباره ادعای اخیر امریکا مبنی بر اعمال یکجانبه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران  را که تحریم تسلیحاتی نیز بخشی از آن است، تشریح کرد و گفت: امریکا وقتی به ممانعت از کشورها در تعامل با یکدیگر  اقدام می‌کند، حتماً از توان مالی زیادی برخوردار است. به همین دلیل است که کشورها وابستگی‌شان به دلار را کمتر و کمتر می‌کنند. به دلیل این که می‌دانند تا زمانی که برای تبادلات‌شان به دلار امریکا وابسته هستند، نمی‌توانند از خودشان در برابر آن محافظت کنند و امریکایی‌ها می‌توانند به آن‌ها سختگیری کنند.
ظریف در ادامه  یادآور شد: اینکه تحریم تسلیحاتی‌ای در کار نبود و بلکه محدودیتی وجود داشت و ایران برای خرید و فروش تسلیحات باید از شورای امنیت سازمان ملل کسب اجازه می‌کرد که این محدودیت  نیز در نیمه اکتبر لغو خواهد شد.
او پیرامون موضع ممتنع کشورهای اروپایی در این باره با توجه به روابط‌شان با امریکا، گفت: اگر به یک زورگو اجازه دهیم که کارش را بکند، دیگر هیچ محدودیت و پایانی وجود ندارد و فکر می‌کنم اروپایی‌ها باید به این پی ببرند. اروپایی‌ها تاکنون مذاکرات خوبی درباره نورد استریم و برجام (توافق هسته‌ای)  انجام داده‌اند، اما متأسفانه اقدام به عمل زیادی در کار نیست. ظریف در عین حال تأکید کرد: ما تاریخی طولانی داریم  صبوریم. می‌دانیم که سیاست زورگویانه امریکا از سوی جامعه جهانی رد می‌شود.


وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این گفت‌وگو درباره تأثیر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا بر رویکرد این کشور درباره ایران، گفت: مشخصاً میان رئیس جمهوری‌های متعدد و دیدگاه‌های متعدد تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت.  تردید دارم که هر کسی چنین دیدگاه افراطی‌ای مانند رئیس جمهوری ترامپ داشته باشد اما سرانجام ما باید به سیاست کاخ سفید و نه کسی که در آن است، توجه داشته باشیم. فکر می‌کنم سؤالی که باید پیش از این سؤال که سیاست آن‌ها درباره ایران چه خواهد  بود پرسیده شود،  این است که آیا مرحله گذار صلح آمیزی با وجود پیروزی بایدن در انتخابات در امریکا وجود خواهد داشت یا نه. طبق چیزی که رئیس جمهوری ترامپ گفته است،  شاهد سناریوهایی پیچیده پیش رویمان خواهیم بود.
ظریف همچنین در پی اشاره خبرنگار راشا تودی به تمایل بایدن برای بازگشت به برجام و اینکه آیا ایران خواهان دوام این توافق است، توضیح داد که ایران می‌خواهد که این توافق پابرجا بماند و تنها خواستار منافع تعهد شده در قبال ایران در این توافق است که پیش از این بر سر آن مذاکره شده است و دیگر قابل مذاکره نیست.
او همچنین با اشاره به تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه برآورده کردن منافع ایران از این توافق و کاهش تأثیر تحریم‌های امریکا پس از خروجش از این توافق در سال ۲۰۱۸ شرح داد که ایران در پی این وضع طبق مکانیسم‌های محفوظ در برجام برخی تعهدات داوطلبانه‌اش در برجام را کاهش داد، اما طبق گفته او اقدامات اخیر شورای امنیت ثابت کرده برجام هنوز زنده است.
ظریف با اشاره به خروج امریکا از توافق هسته‌ای گفت: امریکا نه تنها اتاق مذاکره را ترک کرد، بلکه آن را منفجر کرد. اکنون باید یک جایگاه برای خودش پیدا کند. این کار خود به خود انجام نمی‌شود. من پیش شرطی نمی‌گذارم. منظورم این است که شما نمی‌خواهید در وضعیتی در عرصه بین‌المللی به سر ببرید که به خواست خود از توافقی خارج شوید و به خواست خود به آن بازگردید. این کارآمد نخواهد بود.
او در پاسخ به این سؤال خبرنگار راشاتودی مبنی بر اینکه چرا ایران نمی‌خواهد با شروط خودش توافقی با ترامپ داشته باشد در حالی که او بسیار مشتاق یک توافق با ایران است، با اشاره به این که توافق هسته‌ای پیش از این وجود دارد و توافقی چندین صفحه‌ای است، گفت که در این توافق همه چیز به نفع ایران یا به نفع امریکا نبوده است که در این صورت شکل تسلیم می‌بود و نمی‌توان نه از امریکا نه از ایران انتظار تسلیم را داشت.
ظریف در این راستا افزود: رئیس جمهوری امریکا آنچه را می‌خواهد در اختیار دارد و اگر می‌خواهد آن را «توافق ترامپ» بنامد،  این کار را بکند اما این بهترین توافقی است که می‌توان به آن دست پیدا کرد. من توافقی را که به سختی بر سر آن مذاکره شده است به خطر نمی‌اندازم و به‌خاطر رضایت شخصی کسی را بر باد نمی‌دهم.