«ابتکار» تاثیر تصمیمات دولت بر بازار سرمایه را بررسی کرد بورس بی‌رمق زیر سایه دخالت‌ها

کیمیا نجفی
این‌روزها بازار سرمایه درگیر افت و اصلاح‌های شدیدی شده و در این میان دولت برای حمایت از بازار اقداماتی را در دستور کار قرار داده است. تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بورس، اجازه سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازار، ممنوعیت معاملات الگوریتمی از جمله راهکارهایی است که برای کنترل بازار از سوی دولت و سازمان اوراق بورس بهادار ارائه شد، تصمیماتی که برخی از تحلیلگران و کارشناسان نسبت به پیامدهای آن هشدار می‌دهند و معتقدند که چنین راهکارهایی نمی‌تواند بورس را از وضعیت نزولی نجات دهد.
مدتی است که ورق بورس برگشته و دیگر خبری از سودهای آنچنانی سهام‌دارن نیست. بورس در شهریور ماه با عقب‌نشینی از کانال دو میلیون واحد وارد فاز اصلاحی شدیدی شد و حالا یک روز در کانال 1600 هزار واحد خودنمایی می‌کند و روز دیگر بازگشتش به کانال 1500 هزار واحد سوژه رسانه‌ها می‌شود و این افت‌وخیزهای شاخص طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که تصمیمات و سیاست‌ها اتخاذ شده نتوانسته تا کنون ثبات را به بازار بازگرداند. روز گذشته شاخص کل بورس تهران پس از رشد ۴ هزار واحدی روز شنبه دوباره روند نزولی در پیش گرفت و با افت ۴۳ هزار و ۳۸۳ واحد، رقم یک میلیون و ۵۷۲ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۴۷۳۶ واحد کاهش در رقم ۴۰۷ هزار و ۷۳۲ واحد ایستاد. نوسانات بازار طی یک ماه گذشته سهام‌داران را دچار تردید برای تداوم سرمایه‌گذاری در این بازار کرده است. حال در این میان باید دید که آیا تصمیمات دولت برای حمایت از بازار می‌تواند اعتماد عمومی را نسبت به رشد دوباره شاخص باز گرداند یا خیر؟ غلامرضا سلامی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر تصمیمات و اقدامات دولت بر بازار بورس به «ابتکار» گفت: اخیرا بازار سرمایه در مسیری متفاوت از یک‌سال گذشته قرار گرفته و سهام-داران را با ترس و وحشت روبه‌رو کرده است‌. در این مدت دولت با اتخاذ تصمیماتی سعی در آرام کردن بازار را داشت، اما علی‌رغم تصمیمات و حمایت‌های دولتی بازار همچنان بر مدار نزول قرار دارد. قطعا بازار سرمایه چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت با چنین تصمیماتی نمی‌تواند به ثبات برسد. هنگامی که قیمت‌ها و شاخص هیچ تناسبی با اقتصاد نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که با راهکارهای دولتی ثبات به وجود بیاید.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه صحبت‌هایش اقدامات دولت را راه‌حل‌های مقطعی بازار دانست و در این خصوص گفت: اقدامات دولت تنها می‌تواند سقوط و ریزش را به تعویق بیاندازد و نمی‌تواند اهرمی قدرتمند برای جلوگیری از ریزش‌ها باشد. به عبارتی دیگر تصمیمات دولتی همچون ممنوعیت معاملات الگوریتمی، لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس و ... همانند سدی است که به شکل موقت مانع از خطر می‌شود، چه بخواهیم و چه نخواهیم بازار ریزشی است.


سلامی با اشاره به عدم تناسب میان شاخص بورس و واقعیت اقتصاد، ادامه داد: اکنون هیچ تناسبی میان شاخص با مولفه‌های اقتصادی از جمله نرخ ارز و تورم نمی‌بینیم و شاخص بسیار بالاتر از این مولفه‌ها قرار دارد. این ماجرا را نه دولت و نه سهام‌داران نمی‌خواهند که ببینند. ریزش بازار واقعیت است و ما باید بدانیم که زور دولت به واقعیت نمی‌رسد.
بازار نیازمند راهکارهایی اصولی است
این کارشناس بازار سرمایه، بورس را نیازمند راهکارهای اصولی و علمی دانست و در این‌باره گفت: راهکارهای دولت برای کنترل بازار سرمایه باید اصولی و علمی باشد. راه یافتن بانک‌ها به بورس و استفاده از صندوق توسعه ملی مسکنی موقتی بوده که تبعات بسیار زیادی را در آینده برای کل اقتصاد به همراه خواهد داشت، بنابراین چنین راهکارهایی علمی نیست. اکنون از این مسکن‌های موقتی در جهت افزودن حباب به بازار استفاده می‌شود چراکه به دنبال افزایش قیمت سهم‌ها بوده و این مسئله وضعیت را بدتر می‌کند. مسئولان باید مانع از ریزش‌‌ شوند نه اینکه سعی کنند قیمت‌ها را افزایش و شرایط را به ماه‌های قبل برسانند.
وی با تاکید بر ضرورت توسعه تولید ادامه داد: دولت باید در این فاصله زمانی اقداماتی را در دستور قرار دهد که از طریق افزایش سرمایه، تولید را رونق بدهد و با این روش بازار را به واقعیت اقتصاد نزدیک کند. رونق تولید و توسعه واقعی شرکت‌های بورسی مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و اساسی است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد شرکت‌ها توسعه می‌یابند و افرادی که فعال در بازار بورس هستند به سوددهی واقعی شرکت‌ها امیدوار می‌شوند.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: متاسفانه به هنگام بحران، خطر و تنش دولت‌ها به فکر برنامه‌ای بلندمدت نیستند و با راهکارهای مقطعی سعی در عبور از مشکلات دارند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هشدار داد افزایش بیماران بدحال در موج جدید کرونا رضا دهکی نشانی اشتباه کاخ سفید رئیس‌جمهوری: اطلاعات سامانه جامع تجارت باید در دسترس مردم هم باشد دفاع آفلاین روحانی از گزینه وزارت صمت در جلسه هیئت دولت! در اطلاعیه شماره 2 ستاد انتخابات کشور مطرح شد انتخابات میاندوره یازدهمین دوره مجلس ۲۸خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود کاکایی: دولت هم صنعت خودرو را نابود و هم مردم را گرفتار قیمت‌ها کرد فرمان نابودی صنعت خودرو به دست عده‌ای خاص «ابتکار» تاثیر تصمیمات دولت بر بازار سرمایه را بررسی کرد بورس بی‌رمق زیر سایه دخالت‌ها درگیری نظامی میان آذربایجان و ارمنستان بار دیگر از سر گرفته شد آتش به جان قره‌باغ وزیر امور خارجه: آمریکا اتاق مذاکره را منفجر کرد بادامچیان: اصلاح‌طلبان از مردم عذرخواهی کنند حکایت سوزن و جوالدوز در حزب موتلفه اقدامات مشکوک سفارت آمریکا در بغداد فرمانده کل ارتش: ارتش پس از جنگ نیز امنیت مرزها را حفظ کرده است مقتدی صدر: اجازه نمی‌دهیم عراق مستعمره بیگانگان شود