درگیری نظامی میان آذربایجان و ارمنستان بار دیگر از سر گرفته شد آتش به جان قره‌باغ

درگیری نظامی بین نیروهای نظامی آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ مجددا از سر گرفته شده است.
به گزارش ایسنا، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفته است که آذربایجان حملاتی هوایی و توپخانه‌ای‌ انجام داده است و نیروهای ارمنستان در پاسخ دو هلی‌کوپتر و سه پهپاد آذربایجان را سرنگون کرده‌اند.
آذربایجان نیز می‌گوید که ارمنستان آغاز کننده درگیری‌ها بوده و یک حمله سنگین را در خط مقدم انجام داده است.
یک سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در همین رابطه گفت نیروهای مسلح ارمنستان به روی منازل در امتداد خط مرزی در منطقه ناگورنو قره‌باغ آتش گشوده‌اند و در بین جمعیت غیرنظامی تلفاتی وجود داشته است.


به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این سخنگو اظهار کرد: صبح روز یکشنبه، نیروهای مسلح ارمنستان که تحریکات گسترده انجام داده بودند، به گلوله‌باران شدید مواضع ارتش جمهوری آذربایجان در امتداد خط مقدم و منازل ما در ناحیه خط مقدم پرداختند.
بنا بر گفته این سخنگو، دست‌کم شش خانه مورد حمله قرار گرفته و افرادی از میان مردم محلی، کشته و زخمی شده‌اند.
وی افزود که زیرساخت‌های غیرنظامیان به طور جدی آسیب دید و اطلاعات درباره تلفات و زخمی‌ها در بین جمعیت غیرنظامی و ارتش، در حال تایید است.
وی ادامه داد: واحدهای پیشرفته ارتش جمهوری آذربایجان در حال انجام اقدامات تلافی‌جویانه به منظور سرکوب تحریک دشمن و تضمین امنیت جمعیت غیرنظامیانی هستند که در نزدیکی خط مقابله نظامی زندگی می‌کنند.
در چند ماهه اخیر درگیری‌ها بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ مجددا از سر گرفته شده است.
دو ماه پیش نیز در درگیری‌های مرزی حداقل ۱۶ نفر کشته شدند.
هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ جزئی از آن بودند.
چهار دهه است که مناقشه بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ موجب تنش در این منطقه شده است، از لحاظ حقوق بین‌الملل این منطقه بخشی از جمهوری آذربایجان است اما تحت کنترل اقوام ارمنی قرار دارد.
در سال ۲۰۱۶ درگیری نظامی در این منطقه به مدت چهار روز به طول انجامید.
سازمان امنیت و همکاری اروپا سالهاست تلاش دارد تا از طریق دیپلماتیک به راه حلی برای این مسئله از طریق گفتگو و تفاهم دست یابد و صلح را در این منطقه برقرار کند.
اعلام حکومت نظامی و بسیج مردمی در ارمنستان
به دنبال تشدید تنش‌ها و درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو قره‌باغ، دولت ارمنستان حکومت نظامی و بسیج کامل مردمی در کشور اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت: بر اساس تصمیم دولت، حکومت نظامی و بسیج کامل مردمی در جمهوری ارمنستان اعلام شده است این تصمیم بلافاصله پس از انتشار اجرایی می‌شود. من به تمامی پرنسل ارتش تاکید دارم تا در کمیسیون‌های نظامی منطقه‌ای اوضاع را گزارش دهند.
تلاش‫ها برای آتش‫بس
این در حالی است که اتحادیه اروپا، روسیه، فرانسه و ترکیه کاهش تنش‌ها میان دو طرف و آغاز مذاکرات را خواستار شده‌اند.
وزارت خارجه روسیه از تمامی طرف‌های درگیر در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ خواست تا هر چه سریع‌تر با اعلام آتش‌بس مذاکرات را آغاز کنند.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: ما از تمامی طرف‌های درگیر در مساله ناگورنو-قره‌باغ می‌خواهیم تا هر چه سریع‌تر آتش بس را اعمال کنند و برای ثبات در منطقه به مذاکره بنشینند.
مسکو همچنین به گزارش‌هایی درباره افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها در این منطقه مورد مناقشه اشاره کرد و اذعان داشت که شواهدی درباره تلفات در نتیجه درگیری‌های اخیر در منطقه وجود دارد.
اوایل امروز همچنین رئیس منطقه خودمختار ناگورنو-قره‌باغ نیز منع آمد و شد وضع کرده و خواستار بسیج کلی در منطقه شد.
ترکیه نیز اعلام کرد: ارمنستان باید به سرعت اقدامات و رویکرد خصمانه علیه جمهوری آذربایجان را متوقف کند چون این رفتارها منطقه را به آتش جنگ می‌کشاند.
خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه با اشاره به حمایت آنکارا از باکو با تمامی قوا گفت: بزرگترین مانع بر سر راه صلح و ثبات در منطقه قفقاز موضع خصمانه دولت ایروان است و این کشور بایستی فورا دست از این اقدامات و رویکرد خصمانه بردارد.
فرانسه نیز از ایروان و باکو خواست تا به اقدامات و رویکرد خصمانه خود پایان داده و به سرعت مذاکرات را از سر بگیرند.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: فرانسه به شدت نگران اوضاع در منطقه است. از طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا وارد مذاکره شوند.
فرانسه در کنار آمریکا و روسیه ریاست مشترک گروه مینسک را برعهده دارد که هدفش میانجی‌گری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست اختلافات خود را از طریق مذاکره حل و فصل کنند.
او گفت: من برای صلح در قره باغ دعا می کنم و از طرفین می خواهم حسن نیت و برادری نشان دهند که این مساله به حل مشکل از طریق گفتگو ونه زور و اسلحه کمک می‌کند.
وی با ابراز نگرانی نسبت به اخبار در باره درگیری‌ در مناطق مرزی از مردم خواست در سکوت و با یکدیگر برای برقراری صلح در منطقه دعا کنند.
اردوغان مردم ارمنستان را به قیام علیه رهبرانشان فراخواند
رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه از شهروندان ارمنستان خواست تا آینده خود را به دست بگیرند و علیه نخست وزیر کشورشان باشند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از مردم ارمنستان خواست تا آینده خود را از دست دولتی بگیرند که آنها را به سوی فاجعه سوق می‌دهد و آنهایی که از این مقام نظیر عروسک خیمه شب بازی استفاده می‌کنند.
این اظهارنظر از سوی اردوغان در پی درگیری اخیر بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ مطرح شده است
اردوغان در توئیتر نوشت: در حالی که من از مردم ارمنستان می‌خواهم که آینده خود را از دست دولت که آنها را به فاجعه سوق می‌دهد و کسانی که از آن مانند عروسک‌ خیمه شب بازی استفاده می‌کنند، بیرون بکشند، ما همچنین از تمام جهان می‌خواهیم که در نبرد با تهاجم و بی‫رحمی، در کنار جمهوری آذربایجان باشند.
پس از درگیری‌های امروز، ارمنستان حکومت نظامی اعلام و جمعیت این کشور را بسیج کرده است. ترکیه دولت ایروان را بابت آنچه که اقدامات تحریک آمیز علیه جمهوری آذربایجان توصیف کرد، مورد انتقاد شدید قرار داده است.
اعلام آمادگی ایران برای کمک به برقراری آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان
سخنگوی وزارت امور خارجه آمادگی ایران برای استفاده از همه ظرفیت های خود به منظور برقراری آتش بس و آغاز گفت‌وگو میان طرفین درگیری در آذربایجان و ارمنستان را اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با درگیری‌های نظامی به وقوع پیوسته بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با نگرانی درگیری‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان را دنبال می‌کند و ضمن دعوت طرفین به خویشتنداری، خواستار توقف فوری درگیری‫ها و آغاز گفت‌وگو میان دو کشور است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین آمادگی کشورمان برای استفاده از همه ظرفیت های خود به منظور برقراری آتش بس و آغاز گفت‫وگوها میان طرفین را اعلام کرد.
ایران پتانسیل میانجی‫گری در قره‌باغ را دارد
یک پژوهشگر حوزه آسیای مرکزی و قفقاز با بیان این که درگیری و مناقشه قره‌باغ از جنگ فراگیر تبدیل به جنگ های چند روزه شده است، گفت: ایران تنها همسایه قفقاز است که ظرفیت‫هایی برای میانجی‫گری دارد اما تاکنون ارمنستان و آذربایجان حاضر به این مساله نشده‌اند.
ولی کوزه‌گر کالجی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص تحولات اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان اظهار کرد: درگیری که اخیرا اتفاق افتاد 300 کیلومتر بالاتر از منطقه قره‌باغ بود، در واقع در نزدیکی مرز با گرجستان رخ داد، اما پایه و اساس اختلاف آذربایجان و ارمنستان مناقشه قره‌باغ است.
وی با بیان این‌که آنچه طی این سال‌ها در مساله قره‌باغ اتفاق افتاده ترکیبی از جنگ و مذاکره بوده است، گفت: برخلاف چیزی که در دهه 90 اتفاق افتاد و جنگ طولانی و چند ساله بود، طی این سال‌ها تبدیل به جنگ‌های چند روزه شده در واقع منطقه از جنگ فراگیر تبدیل به جنگ‌هایی شده که مقطعی اتفاق می‌افتند و زد و خوردهای محدودی هم به وجود می‌آید، اما این منطقه هنوز به ثبات لازم نرسیده است.
این پژوهشگر حوزه آسیای مرکزی و قفقاز یادآور شد: در سال 1994 که جنگ قره‌باغ تمام و آتش‌بس اعلام شد، پیمان صلحی به امضاء رسید که پروسه از آتش‌بس به صلح به گروه مینسک (متشکل از آمریکا، روسیه و فرانسه به عنوان نمایندگان اتحادیه اروپا) واگذار شد، اما از آن سال تاکنون این صلح به نتیجه نرسیده و همچنان به نوعی در شرایط آتش بس قرار دارد.
کوزه‌گر کالجی درباره این‌که آیا ایران به عنوان همسایه آذربایجان و ارمنستان می تواند نقش میانجی را ایفا کند، اظهار کرد: بله این مساله درصورتی اتفاق می‌افتد که دو طرف بخواهند، البته در اوایل دهه 90 ایران به عنوان میانجی نقش داشت اما به زور نمی‌توان از دو کشور درخواست کرد تا با توجه به همسایگی و دارا بودن اشتراک میانجی گر باشیم. ایران بین سه کشور همسایه قفقاز یعنی ایران، روسیه و ترکیه، هم با جمهوری آذربایجان و هم ارمنستان هم مرز است.
وی خاطرنشان کرد: ایران تنها همسایه قفقاز است که با نخجوان و قره‌باغ هم مرز بوده و از ظرفیت‌هایی برخوردار است که می‌تواند به عنوان میانجی گر کمک کند اما تاکنون دو دولت آذربایجان و ارمنستان حاضر نشده‌اند که خارج از مذاکرات دوجانبه، سه‌جانبه با روسیه و یا مینسک میانجی‫گری ایران را بپذیرند و فعلا ترجیح می‌دهند خودشان این مساله را حل کنند.
این پژوهشگر حوزه آسیای مرکزی و قفقاز در ادامه ابراز کرد: آذربایجان از ترکیب گروه مینسک رضایت ندارد زیرا فرانسه، روسیه و آمریکا که نمایندگان این گروه هستند میزبان بزرگترین جامعه دیاسپورا (مهاجرین) ارمنی هستند و فرانسه پس از روسیه پذیرای بیشترین جمعیت ارامنه با دو میلیون جامعه ارمنی و آمریکا 1.5 میلیون ارمنی را در کشور خود دارند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هشدار داد افزایش بیماران بدحال در موج جدید کرونا رضا دهکی نشانی اشتباه کاخ سفید رئیس‌جمهوری: اطلاعات سامانه جامع تجارت باید در دسترس مردم هم باشد دفاع آفلاین روحانی از گزینه وزارت صمت در جلسه هیئت دولت! در اطلاعیه شماره 2 ستاد انتخابات کشور مطرح شد انتخابات میاندوره یازدهمین دوره مجلس ۲۸خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود کاکایی: دولت هم صنعت خودرو را نابود و هم مردم را گرفتار قیمت‌ها کرد فرمان نابودی صنعت خودرو به دست عده‌ای خاص «ابتکار» تاثیر تصمیمات دولت بر بازار سرمایه را بررسی کرد بورس بی‌رمق زیر سایه دخالت‌ها درگیری نظامی میان آذربایجان و ارمنستان بار دیگر از سر گرفته شد آتش به جان قره‌باغ وزیر امور خارجه: آمریکا اتاق مذاکره را منفجر کرد بادامچیان: اصلاح‌طلبان از مردم عذرخواهی کنند حکایت سوزن و جوالدوز در حزب موتلفه اقدامات مشکوک سفارت آمریکا در بغداد فرمانده کل ارتش: ارتش پس از جنگ نیز امنیت مرزها را حفظ کرده است مقتدی صدر: اجازه نمی‌دهیم عراق مستعمره بیگانگان شود