ارتقای دولت الکترونیک و اطلاع‌رسانی خدمات به مردم

رئیس جمهوری ارائه گزارش‌های کیفی و کمی از وضعیت خدمات دولت الکترونیک، کاستی‏‌ها و نقاط قوت آن را بسیار مهم برشمرد و با تأکید بر اینکه انعکاس انتظارات و مطالبات مردم در زمینه خدمات هوشمند به مدیران دستگاه‏های اجرایی، آنها را در ارائه خدمات بهتر به مردم یاری خواهد کرد، همه دستگاه‌های اجرایی را موظف کرد که سازوکار دریافت انتقادات و پیشنهادات مردم را تقویت و تسهیل کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در شانزدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، با بیان اهمیت ضرورت دسترسی آزاد مردم به اطلاعات گفت: همه دستگاه‏ها برای تأمین رضایت شهروندان و کاستن از دغدغه‏‌های آنان، روند فعالیت‏‌ها و خدمات خود را برای مردم اطلاع ‌رسانی کرده و هرکجا ابهام و نگرانی برای مردم وجود دارد، فوراً رفع کنند. روحانی با بیان اینکه دولت الکترونیک باید در خدمت سلامت و معیشت شهروندان باشد، به همه دستگاه‌های اجرایی دستور داد در جهت ارتقای خدمات الکترونیک، هم‌افزایی و تلاش برای رفع کاستی‌ها یا نارسایی‏‌های آن را به‌طور ویژه مورد توجه قرار دهند.
رئیس جمهوری تقویت زیرساخت دولت الکترونیک را از ابتدای فعالیت دولت یازدهم جزو اولویت‌ها برشمرد و با اشاره به نقش ارزشمند آن در مهار زنجیره انتقال کرونا و حفظ سلامت شهروندان تأکید کرد: کیفیت ارائه خدمات شهری در سطوح مختلف باید منطبق با خواست و نیازهای شهروندان باشد و در کمترین زمان و دقت بالا انجام گیرد.
 وی ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان را با یک عزم جدی، امری کاملاً دست ‏یافتنی خواند و گفت: امروز هوشمندسازی شهرها باید از اولویت‏‌های بخش مسکن و شهرسازی و شهرداری‏‌ها باشد و انتظار می‏‌رود که در کنار توسعه شهری، به موضوع هوشمندسازی شهرها هم توجه ویژه شود.


روحانی با بیان اینکه در توسعه شهرهای هوشمند باید به استقرار شبکه‏‌های پهن باند، استفاده از تجهیزات هوشمند، توسعه فضاهای شهری هوشمند و توسعه خدمات الکترونیکی توجه لازم شود، گفت: یکپارچگی میان دستگاه‏های اجرایی خدمات ‌رسان، کلید دستیابی به شهر هوشمند است و به رغم قدم‌های مهمی که تاکنون برداشته شده، امروز شهرهای بزرگ کشور ما از جمله تهران با استاندارد یک شهر هوشمند، فاصله زیادی دارد.
رئیس جمهوری هوشمند‌سازی خدمات شهری برای شهروندان و اتباع خارجی را یک ضرورت برشمرد و گفت: ارائه خدمات هوشمند مختص شهروندان ایرانی نبوده و راه‏‌اندازی سامانه جامع اتباع و مهاجرین خارجی کشور و الکترونیک نمودن فرآیندهای مربوطه در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک، دربرگیرنده خدمت مرتبط با اتباع مزدوج با بانوان ایرانی و فرزندان آنها، باید روزبه‏ روز توسعه و فرآیند انجام این گونه کارها ارتقا یابد.
روحانی همچنین با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به توسعه دولت هوشمند، اظهار داشت: در زمینه هوشمندسازی خدمات و امور دولت در حوزهای مختلف تجاری و اقتصادی و خدماتی از جمله اخذ عوارض به صورت الکترونیکی در آزادراه‌ها، به کارگیری اسناد الکترونیکی در مجموعه قوه قضائیه بویژه دفاتر اسناد رسمی و دادگاه‌ها و توسعه شعب و پیش‏خوان‏‌های مجازی بانک‌‏ها و مؤسسات اعتباری، بیش از پیش باید توسعه یابد.
رئیس جمهوری تأکید کرد: فراهم کردن امکان دسترسی آسان شهروندان به اطلاعات و خدمات دولتی و کاهش هزینه‏‌های آنان از طریق یکپارچه ‏سازی و حذف سامانه‏‌های مازاد به منظور کارآمد‌سازی عملیات دولت الکترونیک جهت تضمین پاسخگویی سریع به نیازهای شهروندان از مهمترین برنامه‌ها و اقدامات مورد نظر در سال پایانی دولت تدبیر و امید است.
روحانی فناوری اطلاعات و ارتباطات را بخش جدایی ‏ناپذیر از سبک زندگی دانست و اظهار داشت: امروزه بدون اینترنت و فناوری دیجیتال شیوه زندگی مدرن غیرقابل تصور است. حمل و نقل، ارتباطات از راه دور، مراقبت‌های بهداشتی، امنیتی، آموزشی و تقریباً هر بخش از جامعه وابسته به فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
رئیس جمهوری یکپارچه ‏سازی خدمات دولت الکترونیک با هدف کارآمدی مطلوب را یک ضرورت خواند و تأکید کرد: ارائه خدمات الکترونیکی جزیره‌ای نیست بلکه برای آن سازوکارهای مهمی چون نظارت، راهبری به منظور تحقق پنجره واحد خدمات دستگاه‏های اجرایی دولت الکترونیک الزامی است که دولت زیرساخت آن را تدوین کرده است.
روحانی با اشاره به ارزیابی و شناسایی سامانه‏‌های موفق احراز هویت، افزود: هرکدام از دستگاه‏های اجرایی یا شرکت‌ها، سامانه‏‌هایی برای احراز هویت شهروندان طراحی کرده‌اند که ضروری است با تجربیات و نقاط قوت این سامانه‏‌ها و همپوشانی یکدیگر، در ارتقای امنیت و سلامت الکترونیک گام‌‏های مؤثری برداشته شود.
رئیس جمهوری همچنین پس از ارائه گزارش عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران در زمینه تلاش‌های انجام شده برای پیوستن به دولت الکترونیک، از زحمات و تلاش‌های کارکنان و مدیران گمرک قدردانی کرد.
در این جلسه تسهیل فرآیندهای الکترونیکی صدور مجوزهای شهرسازی و نوسازی، دستورالعمل ایجاد درگاه شفافیت دستگاه‌های اجرایی، فرآیند تسهیل مکاتبات تعاملی دولت و مردم (پیام ایران) و راهکارهای تسریع در به‌کارگیری خدمات بیمه در نسخه الکترونیکی و حذف دفترچه بیمه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب شورا رسید.