رئیس دستگاه قضا علیه زندانبانی

سرویس سیاسی جوان آنلاین: «نظام فرستادن به زندان، نگهداری زندانی و برخورد با او باید کاملاً متفاوت باشد. این از آن تحولاتی است که ممکن است عده‌ای از دوستان ما را ناراحت کند. خب ناراحت کند! آقا (رهبر انقلاب) تحول را معنا کردند. تحول یعنی وضع مطلوب در نظر گرفته شود، وضع موجود را ببینید و نواقص را برطرف کنیم. این می‌شود تحول. حالا یک عده‌ای ناراحت بشوند، نپسندند، خب چه‌کار کنیم که نمی‌پسندند! نمی‌شود غیراز این عمل کرد. ما که نمی‌توانیم نسبت به این مسائل و دغدغه مردم بی توجه باشیم. ما که نباید روضه خودمان را بخوانیم.» این عبارات بخشی از سخنان آیت‌الله رئیسی، در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی است که بر تحول در زندانبانی و اصلاح وضعیت کنونی زندان‌ها تأکید دارد.
رئیس قوه قضائیه در واکنش به سخنان اعضای شورای عالی قوه قضائیه، «تحول» را «در نظر گرفتن وضع مطلوب و رفع نواقص وضع موجود» تعریف کرد و با تأکید بر تداوم اصلاح وضعیت زندان‌ها گفت: باید نظام اعزام به زندان و نگهداری و برخورد با زندانی اصلاح شود.
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: اصلاح نظام زندان از تحولاتی است که ممکن است دوستان ما را هم ناراحت کند، اما واقعاً باید نزدیک‌ترین روش به قانون و عدالت را مدنظر قرار دهیم و اگر کسی هم نمی‌پسندند، اشکالی ندارد، اما ما به خاطر آن‌ها از وظیفه خود عدول نمی‌کنیم. رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه نمی‌توان نسبت به مسائل و دغدغه مردم بی‌تفاوت بود، خاطرنشان کرد: وقتی من به یک استان سرکشی می‌کنم از قبل دغدغه‌های مردم را بررسی و احصا می‌کنیم تا به همان‌ها بپردازیم و نمی‌شود دغدغه مردم یک‌چیز باشد و ما حرف خودمان را بزنیم.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه، با اشاره به سفر اخیر خود به استان اردبیل که پنج‌شنبه گذشته در ادامه سفر‌های استانی وی صورت گرفت، پیگیری رفع مشکلات واحد‌های تولیدی استان را از مهم‌ترین دستاورد‌های این سفر عنوان کرد و گفت: رونق تولید و خدمات و حمایت از تولیدکننده، همانند مبارزه با فساد از مأموریت‌های اصلی و مستمر دستگاه قضایی است و همکاران ما در بخش‌های مختلف قضایی تلاش می‌کنند هیچ کارخانه‌ای تعطیل یا نیمه تعطیل نشود و هیچ تولیدکننده‌ای زمین نخورد.


آیت‌الله رئیسی افزود: دستگاه قضایی در راستای مأموریت خود در دفاع از حقوق عامه، از کارگران غیور و متخصص و متعهد و کارفرمایان و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران که غیرتمندانه برای رونق تولید تلاش می‌کنند همه‌جانبه حمایت می‌کند و رفع مشکلات آن‌ها در نظام اداری و قضایی را وظیفه خود می‌داند.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تولید مسئله محوری امروز ماست، اظهار داشت: دشمن به دنبال توقف چرخه تولید و افزایش بیکاری و ایجاد یأس و ناامیدی در کشور ماست و وظیفه ما در حوزه نظارت و قضاوت این است که با جلوگیری از توقف در چرخه تولید و حمایت از نیروی کار، دشمن را در رسیدن به هدف پلید خود ناکام بگذاریم. رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش، حفظ ارزش پول ملی را یکی از مهم‌ترین فرامین اقتصادی مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری بار‌ها فرمودند کاهش ارزش پول ملی برای کشور خسارت‌بار است و میدانداران حوزه اقتصاد باید شبانه‌روز برای مقابله با این معضل تلاش کنند. رئیسی با بیان اینکه کار دشمن، دشمنی است، اظهار داشت: دشمن به دنبال تهدید و تحریم و فتنه و توطئه است ولی مسئولان ما باید با تدبیر در همه عرصه‌ها و با استفاده از ظرفیت‌های عظیمی که در کشور وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها نیروی کار پویا و متعهد و متخصص است، می‌تواند جنگ اقتصادی و روانی و رسانه‌ای دشمن را خنثی کنند.
ارجاع همه ناکارآمدی‌ها به دشمن درست نیست
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه دشمن در هیچ عرصه‌ای نتوانسته ملت ایران را متوقف کند و امروز هم با تدبیر می‌توان از شرایط موجود پیروزمندانه عبور کرد، خطاب به مسئولان اجرایی متذکر شد: ارجاع همه ناکارآمدی‌ها به اقدامات دشمن درست نیست و ضعیف نمایی ما دشمن را در تصور اثرگذاری اقداماتش و تداوم خباثت‌ها و توطئه‌هایش تشجیع می‌کند. رئیس قوه قضائیه مردم را رمز پیروزی نظام اسلامی و شکست دشمن دانست و در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشدید توطئه‌های دشمن با مستمسک قراردادن حقوق بشر گفت: دشمن می‌خواهد قتل و جنایت را در جامعه عادی جلوه دهد و بر همین اساس تلاش می‌کند مردان و زنان شجاع ما در عرصه‌های امنیتی و قضایی را تضعیف کند. آیت‌الله رئیسی افزود: دشمن تلاش می‌کند با انگ زدن به چهره‌های مصمم حافظان امنیت و اقتدار و حامیان تولید، آن‌ها را از کارآمدی بیندازد و برای این کار از «حقوق بشر» استفاده ابزاری می‌کند؛ درحالی‌که خودشان پایه‌گذار مکتب قتل و غارت و شکنجه در عالم هستند.
رئیس دستگاه قضا از «امریکا و برخی کشور‌های اروپایی» به‌عنوان «کانون جنایت» و از «خفه کردن صدای عدالتخواهان با قراردادن زانو بر گلوی آنها» به‌عنوان «روش جدید شکنجه» یاد کرد و گفت که قوه قضائیه تحت تأثیر فضاسازی‌های نظام سلطه و پیاده‌نظام امریکا و اروپا قرار نمی‌گیرد و تنها بر مدار عدل و انصاف و قانون حرکت می‌کند.
معاون حقوقی دستگاه قضا: ۸۰ هزار زندانی آزاد و تخفیف داده می‌شوند
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در جلسه مسئولان قضایی به ارائه گزارشی از بازدید ۱۲ ساعته خود از زندان بزرگ تهران پرداخت و تصریح کرد: در جریان بازدید از این زندان مشکلات و مسائل قابل‌توجهی هم وجود داشت که نیازمند همت برای رفع آن‌ها هستیم؛ از جمله اینکه تعداد زندانیان به نسبت فضای موجود زندان ۳۰ درصد بیشتر از استاندارد‌های موجود است که به نظر می‌رسد با اجرای قانون کاهش مجازات حبس و تعیین تکلیف پرونده‌های بلاتکلیف، بخش مهمی از آن‌ها حل شود.
حجت‌الاسلام دکتر مصدق، معاون حقوقی قوه قضائیه با اشاره به اجرایی شدن قانون «کاهش مجازات حبس» اعلام کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط این معاونت، ۸۰ هزار نفر از محکومان مشمول این قانون شناخته شده و تعدادی از آن‌ها آزاد و تعدادی نیز مشمول تخفیف مجازات شدند.