بستري كرونا در تهران به روزي 700 نفر رسيد

گروه اجتماعي
آخرين گزارش وزارت بهداشت حكايت از تداوم آمار بالاي فوت در بيماران كرونا دارد. 
بنا به اين گزارش كه ديروز توسط سخنگوي وزارت بهداشت اعلام شد، ظرف شبانه‌روز 6 تا 7 مهر، ۳۵۱۲ بيمار جديد مبتلا به كوويد ۱۹ در كشور شناسايي شده‌اند و مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۴۴۹ هزار و ۹۶۰ نفر رسيد. همچنين در همين مدت، ۱۹۰ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان اين بيماري به ۲۵ هزار و ۷۷۹ نفر رسيد. ۴۰۶۸ نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ هم در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.
به گفته سيما‌سادات لاري، استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان‌شرقي، خراسان‌جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، كرمانشاه، كهگيلويه‌وبويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان‌رضوي، مازندران، چهارمحال‌و‌بختياري، البرز، آذربايجان‌غربي، مركزي، كرمان، خراسان‌شمالي، همدان و يزد در وضعيت قرمز قرار دارند و شرايط استان‌هاي كردستان، هرمزگان، فارس و گلستان هم به وضعيت هشدار رسيده است. 
حالا و با گذشت 222 روز از اعلام رسمي شيوع ويروس كرونا در ايران به دنبال نتايج آزمايش از دو متوفاي مشكوك به بيماري تنفسي، سخنگوي وزارت بهداشت خبر مي‌دهد كه از زمان شيوع بيماري تاكنون، ۵۰‌درصد از مبتلايان كرونا در كشور (حدود 224 هزار نفر) سالمندان بوده‌اند و 70 درصد موارد مرگ كرونا (بيش از 18 هزار نفر) هم مربوط به فوت سالمندان مبتلا به كرونا بوده كه به اين شكل، سالمندان، بعد از كادر درمان حاضر در محل بستري مبتلايان كوويد 19، پرخطرترين گروه از بابت ابتلا به كوويد 19 هستند. اين در حالي كه به گفته سيما‌سادات لاري ۹،۳درصد از جمعيت كل كشور را سالمندان - افراد بالاي ۶۰ سال - تشكيل مي‌دهند. 
بنا به آخرين اعلام وزارت بهداشت و مبتني بر بازرسي‌هاي ميداني يا گزارش‌هاي دريافتي از ستادهاي استاني، روند كاهش استفاده از ماسك و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در كشور همچنان ادامه دارد چنانكه در حال حاضر ميزان استفاده از ماسك در كشور ۵۵،۳۵‌درصد است و ميزان رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي هم به ۶۱،۸۵ درصد كاهش يافته است. به گفته سخنگوي وزارت بهداشت، ميزان استفاده از ماسك در وسايل حمل و نقل عمومي هم كاهش نگران‌كننده‌اي دارد چنانكه آخرين گزارش دريافتي وزارت بهداشت درباره ميزان استفاده از ماسك در جمعيت عمومي مي‌گويد كه استفاده از ماسك در وسايل حمل و نقل عمومي به ۵۶،۸۲درصد، در شاغلان صنوف به ۵۸،۸۶درصد و در كارمندان ادارات به ۷۸،۱۲درصد كاهش يافته است.  به موازات ناديده گرفتن توصيه‌ها و تذكرها، نه تنها تعداد استان‌هاي در شرايط قرمز و هشدار هم رو به افزايش رفته، حالا تعداد شهرستان‌هاي در وضعيت قرمز هم در حال افزايش است و ظرف يك هفته، تعداد شهرستان‌هاي در وضعيت قرمز، از 102 شهرستان به 158 شهرستان رسيده كه اين اعداد در كنار يكديگر، يك پيام بسيار نگران‌كننده را تكميل مي‌كنند؛ ديگر هيچ نقطه‌اي از ايران عاري از ويروس كرونا نيست و ويروس كرونا، با سرعت غير قابل كنترل، در حال قرباني گرفتن از نقطه به نقطه ايران است.  نتيجه غيرقابل انكار چنين وضعيتي همين اخباري است كه ظرف روزهاي گذشته، نه به شكل شايعه و شنيده، بلكه در قالب حقيقت و از زبان مسوولان و بي‌واسطه منتشر شده است؛ در بسياري شهرها و از جمله تهران، تختي براي بستري كرونايي‌هاي جديد خالي نمانده است.  پيام طبرسي، رييس بخش عفوني بيمارستان مسيح دانشوري، يكي از مسوولاني است كه ظرف روزهاي گذشته، چند بار در تشريح وضعيت آخرين مراجعات و آخرين بستري‌ها و شرايط عممومي جامعه، هشدار داده كه ظرفيت تخت‌هاي بيمارستاني در پايتخت در حال تكميل است و تنها راه‌حل مقابله با اين اتفاق، فقط و فقط اين است كه مردم در حدي پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت كنند كه يا از ابتلا به كرونا در امان باشند يا اگر با وجود رعايت دقيق و كامل پروتكل‌ها و توصيه‌هاي بهداشتي، به دليل بي‌‌توجهي ساير مردم، مبتلا شدند، شدت ابتلا در حدي باشد كه با قرنطينه خانگي، بهبود پيدا كنند. ظاهرا اما، مراجعان بيمارستان اصلي مراجعات بيماران تنفسي، نمودار ديگري به اين كارشناس حوزه سلامت نشان داده كه در هشدار دوباره و البته بسيار نگران‌كننده‌تري، اعلام كرده كه رعايت نكردن پروتكل‌هاي بهداشتي تا ماه آبان كه همزمان با شيوع موج اول آنفلوآنزاي فصلي هم هست، مي‌تواندآمار روزانه فوت كوويد 19 در تهران را تا 600 نفر هم برساند. 


طبرسي گفته: «در پيك جديد بيماري، بسياري از بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي در حال بستري بيماران كرونايي هستند كه با وجود افزايش ظرفيت‌ بستري‌ها، هنوز در تهران با كمبود تخت براي بستري مواجه هستيم و تخت‌هاي بيمارستاني در حال حاضر پر شده است.اگر مداخله‌ جدي صورت نگيرد، امواج بيماري در طول پاييز ادامه خواهد داشت. نتايج پيش‌بيني چند پايگاه علمي درباره وضعيت مرگ و مير كرونا در ماه‌هاي آينده مي‌گويد كه اگر رعايت نشدن پروتكل‌هاي بهداشتي و استفاده نكردن از ماسك و بي‌توجهي به فاصله‌گذاري اجتماعي و تداوم سفرهاي تفريحي، ادامه داشته باشد، در آبان ماه به ۶۰۰ مورد و در نيمه آذر ماه به ۹۰۰ مورد فوت روزانه كرونا در تهران خواهيم رسيد. از طرف ديگر بايد توجه كرد كه همزمان با اوج‌گيري مجدد كرونا، در حال حاضر دو چالش عمده نيز گريبانگير بيمارستان‌ها و مراكز بهداشتي و درماني است؛ خستگي كادر بهداشتي و درماني و كمبود نقدينگي در بيمارستان‌ها. دو چالشي كه هر كدام به تنهايي آن‌قدر بزرگ هستند كه بتوانند بيمارستان‌ها را دچار مشكل كنند؛ اما افزايش ناگهاني بيماران بدحال كرونايي و شلوغي بيمارستان‌ها در پاييز و زمستان سختِ كرونايي، مي‌تواند نفس بيمارستان‌ها را هم به شماره اندازد و آن زمان است كه ديگر نمي‌توان جلودار كرونا شد.در عين حال علاوه بر اقدام دولت و مسوولان و همچنين اعمال محدوديت‌هاي جدي‌تر و مجازات‌ها براي متخلفان پروتكل‌هاي بهداشتي در جهت كنترل هر چه بيشتر اوضاع، ما مردم هم بايد بدانيم كه امروز موج سوم كرونا، زنگ خطر بزرگي را براي خود و خانواده‌هاي‌مان به صدا درآورده؛ كرونا شوخي ندارد و مي‌تواند در عرض چند روز قرباني‌هاي فراواني بگيرد و زندگي‌هاي بسياري را ويران كند. پس اگر از جان‌تان سير نشديد، ماسك بزنيد، فاصله خود را با ديگران رعايت كنيد، دست هاي‌تان را مرتب بشوييد و مراقب خود و اطرافيان‌تان باشيد. »
اين هشدارها در حالي مطرح مي‌شود كه حالا نگراني جدي‌تري در راه است. ديروز، تدروس آدهانوم، مديركل سازمان بهداشت جهاني ضمن تاكيد بر طبيعي بودن منشا ويروس كرونا، اعلام كرد كه جهش‌هاي متوالي اين ويروس، مي‌تواند در آينده نه‌چندان دور شرايط اپيدمي را به مرحله‌اي برساند كه حتي ماسك و رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي هم براي مصونيت از ابتلا، بي‌فايده باشد. 
به دنبال اين اظهارات، معاون درمان ستاد مقابله با كرونا در استان تهران، با تاكيد بر الزام اجبار همراه با جريمه براي متخلفان بي‌توجه به پروتكل‌هاي بهداشتي و از جمله استفاده نكردن از ماسك، در گفت‌وگو با فارس و در تشريح تفاوت‌هاي ابتلا به كوويد 19 در افراد مختلف گفت: «ما سه تيپ بيمار كرونايي داريم؛ بيماراني كه علامت ندارند و تست آنها مثبت است كه اين بيماران آلوده به ويروس هستند اما بيماري ندارند. گروه دوم، افرادي كه حالت خفيف و متوسط دارند و سومين گروه، بيماراني هستند كه درگيري شديد ريوي دارند، تنگي نفس و تب غيرقابل كنترل دارند.گروه اول و دوم نياز به بستري ندارند و بايد به خودمراقبتي در منزل بپردازند اما گروه سوم، نيازمند بستري در بيمارستان هستند.»
نادر توكلي با هشدار نسبت به پيك بيماران نيازمند بستري در تهران گفت: « تعداد بيماران بدحال نيازمند بستري در بخش ويژه افزايش يافته و تعداد اين بيماران، در برخي بيمارستان‌ها به حدود 35درصد رسيده‌ است. بنابراين، در حال حاضر ‌از نظر بستري بيماران، ما در پيك بيماري هستيم اگرچه افزايش ظرفيت در تخت‌ها را داشتيم اما حالا ظرفيت قابل‌توجهي از بخش‌هاي ويژه بيمارستاني كه حدود 25درصد از كل تخت‌هاي ويژه است، به بيماران كرونايي اختصاص يافته علاوه بر اينكه حدود 20درصد كل تخت‌هاي بيمارستاني نيز به بيماران كرونايي اختصاص داده شده است. حدود 30درصد تخت‌ها نيز قابل استفاده براي بيماران كوويد19 نيست و بنابراين، ظرفيت تخت‌هاي عملياتي به حد اشباع رسيده و بسياري بيمارستان‌ها در بخش اورژانس خود، بيماران كرونايي زيادي دارند اما قابليت انتقال به بخش، به خصوص به بخش مراقبت‌هاي ويژه ندارند.علاوه بر اين، در برخي مراكز، با كمبود تخت بيمارستاني روبه‌رو شده‌ايم. البته بيمار روي زمين مانده نداريم اما آنچه زنگ خطر را به صدا درآورده، تعداد بيماران بستري در اورژانس‌ها و در انتظار انتقال به بخش است در حالي كه تعداد بيماران بستري روزانه در تهران 600 تا 700 بيمار است اما در سوي مقابل، تعداد بيماران ترخيصي كم است، چرا كه بيماران بستري، بدحال هستند و ظرف دو هفته گذشته، اين شرايط، بدون وقفه پيش روي مراكز درماني پايتخت بوده است.»