رسوايي در واپسين روزهاي سپتامبر

محمدحسين لطف‌الهي
يويورك‌تايمز به اطلاعاتي تازه از پرونده مالياتي رييس‌جمهور امريكا دست يافته كه نشان مي‌دهد او در طول 15 سال گذشته، به مدت 10 سال هيچ مالياتي پرداخت نكرده و در سال‌هاي 2016 و 2017 نيز به‌طور سالانه تنها 750 دلار به عنوان ماليات پرداخته است؛ رسوايي بزرگي كه در آستانه اولين مناظره كانديداها مي‌تواند سرنوشت انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده را تغيير دهد. دونالد ترامپ كه اين روزها تلاش دارد براي دومين‌بار در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا به پيروزي دست يابد، مشكلات بسياري را در حوزه مالي پيش روي خود و كارزارش مي‌بيند. نظرسنجي‌هاي انتخاباتي نشان مي‌دهد كه رقيب وضعيتي به مراتب بهتر در ايالت‌هاي تاثيرگذار ميدان نبرد دارد. همين امر باعث شده تا حجم كمك‌هاي مالي به كارزار ترامپ كاهش يابد و سرنوشت سرمايه‌هايي كه به منظور شرط‌بندي بر سر پيروزي او هزينه شده، به خطر بيفتد. از طرفي بازگشت بخشي از اين سرمايه‌ها از سوي رييس‌جمهور امريكا تضمين شده و شكست در انتخابات مي‌تواند ترامپ را با دردسري بزرگ مواجه كند. او همچنين درگير پرونده‌اي قضايي مربوط به سال‌ها قبل است كه طي آن با ادعاي ضرر و ورشكستگي برخي كسب‌وكارهايش كمك 72 ميليون دلاري از دولت امريكا دريافت كرده بود اما سرويس درآمد داخلي امريكا مدعي است ادعاي ضررهاي ترامپ دروغ بوده و اگر رييس‌جمهور امريكا در اين پرونده محكوم شود، بايد جريمه‌اي بيش از 100 ميليون دلاري بپردازد. اظهارنامه‌هاي مالياتي ترامپ كه تلاش شده از افكار عمومي مخفي بماند، نشان مي‌دهد رييس‌جمهوري امريكا به عنوان تاجر سالانه صدها ميليون دلار درآمد كسب مي‌كند اما با استفاده از برخي روش‌ها و با بهره بردن از خلأهاي قانوني طوري وانمود كرده كه زيان او از فعاليت‌هاي اقتصادي‌اش بيش از درآمدش بوده و از اين طريق توانسته از پرداخت ماليات بگريزد. اكنون نيويورك‌تايمز به اسناد مالي ترامپ در طول دو دهه گذشته و به ويژه دو سال اول رياست‌جمهوري دست پيدا كرده كه بيانگر تلاش رييس‌جمهور امريكا براي فرار از پرداخت ماليات واقعي است.
10 سال بدون ماليات
براساس يافته‌هاي نيويورك تايمز، پرونده مالياتي رييس‌جمهور امريكا در طول 15 سالي كه پرونده‌هاي مالي آن افشا شده‌اند حكايت از آن دارد كه در 10 سال از اين 15 سال دونالد ترامپ با طرح اين ادعا كه ضرري كه بر او وارد آمده بيش از درآمدش بوده، توانسته از پرداخت ماليات بگريزد. او در سال 2016 يعني سالي كه كارزاري بزرگ را براي انتخابات رياست‌جمهوري مديريت مي‌كرد تنها 750 دلار ماليات پرداخته كه اين رقم، با رقم پرداختي از سوي رييس‌جمهور امريكا در اولين سال حضورش در كاخ سفيد يعني سال 2017 برابر بوده است. رقم ماليات پرداختي از سوي رييس‌جمهور امريكا در طول اين دو سال در حالي به 1500 دلار مي‌رسد كه براساس گزارش تلگراف، بسياري از كارگران ساده امريكايي بسيار بيش از اين رقم را به عنوان ماليات سالانه پرداخت مي‌كنند. آمارهايي كه از پرداخت ماليات از سوي روساي جمهور پيشين امريكا وجود دارد نشان مي‌دهد كه پرداختي‌هاي او با هيچ كدام از روساي جمهور پيشين از رونالد ريگان تا باراك اوباما قابل مقايسه نيست. به نوشته كريستوفر اينگراهام، خبرنگار واشنگتن پست، در سال اول رياست‌جمهوري، رونالد ريگان 165 هزار دلار، جرج بوش 101 هزار دلار، بيل كلينتون 62 هزار دلار، بوش پسر 250 هزار دلار و باراك اوباما يك ميليون و 792 هزار دلار ماليات پرداخته‌‌اند. از نكات جالب توجه در اين گزارش مي‌توان به ادعاي ترامپ درباره ضررده بودن زمين‌هاي گلفي كه در اروپا دارد، اشاره كرد. اين زمين‌ها كه از معروف‌ترين دارايي‌هاي امپراتوري تجاري او به‌شمار مي‌رود، در اسكاتلند و ايرلند واقع شده و كارشناسان معتقدند ارزش تجاري بسيار بالايي دارند اما در اسناد رويت شده، ترامپ مدعي شده كه در فاصله سال‌هاي 2010 تا 2018 بيش از 63 ميليون دلار در فعاليت‌هاي تجاري مربوط به زمين‌هاي گلفش ضرر كرده است.


حق مشاوره، حق ايوانكا
براساس برآورد نيويورك تايمز، يكي از روش‌هايي كه دونالد ترامپ براي فرار مالياتي از آن بهره برده گنجاندن ستوني به نام «حق مشاوره» در صورت‌هاي مالي است. در فاصله سال‌هاي 2010 تا 2018 مبلغي در حدود
26 ميليون دلار به عنوان هزينه حق مشاوره در صورت‌هاي مالي منظور كرده تا از اين طريق علاوه بر بالا بردن جمع هزينه‌ها بتواند مدعي ضررده بودن تجارتش شود. در اين صورت‌هاي مالي نام ايوانكا ترامپ، دختر رييس‌جمهور امريكا نيز به عنوان يكي از دريافت‌كنندگان اين حق مشاوره درج شده اما مشخص نيست كه چه مبلغي به او پرداخت شده است. در بخش ديگري از اين گزارش آمده كه دونالد ترامپ زماني كه برنامه تلويزيوني اجرا مي‌كرد در اظهارنامه مالياتي‌اش ۷۰ هزار دلار از درآمدش را به عنوان هزينه آرايش و پيرايش مو كسر كرده است.
ترامپ به كشورهاي خارجي
ماليات بيشتري مي‌داد
اسناد به دست آمده نشان مي‌دهد دونالد ترامپ با افزايش بي‌سابقه درآمد از منابع خارجي روبه‌رو بوده و رقم درآمد او به نسبت آنچه در گذشته بيان شده بود، بسيار بيشتر است. تنها در دو سال اول آغاز به كار او در كاخ سفيد، كمپاني‌هايش بيش از 73 ميليون دلار درآمد از منابع خارجي داشته‌اند كه منبع اصلي بخشي از اين درآمدها مشخص نيست. براساس اين اسناد ادعايي نيويورك تايمز، ترامپ درآمد زيادي را از تجارت با كشورهايي كه رهبران ديكتاتور دارند كسب مي‌كند. او همچنين حدود 5 ميليون دلار از آذربايجان، 3 ميليون دلار از فيليپين،
2.3 ميليون دلار از هند و يك ميليون دلار از تركيه درآمد دارد. اين درآمدهاي زياد به معني آن است كه رييس‌جمهور امريكا در مقايسه با ماليات پرداختي 750 دلاري در ايالات‌متحده، ماليات‌هاي بيشتري را به كشورهاي خارجي مي‌پردازد. براساس آمارها تنها در سال 2017، او 15 هزار دلار در پاناما، 145 هزار دلار در هند و 156 هزار دلار در فيليپين ماليات پرداخته است. برخي از تحليلگران اين رويه تجاري او را در تضاد با شعار «اول امريكا» ارزيابي مي‌كنند.
كمك لابي‌هاي خارجي به تجارت ترامپ
روزنامه نيويورك‌تايمز در گزارش خود با اشاره به كمك رييس‌جمهور امريكا به برخي لابي‌ها از طريق سياستگذاري يا امضاي قراردادهاي جديد، نوشته است كه اين لابي‌ها كه شامل سياستمداران خارجي و برخي افراد مشهور در داخل امريكا مي‌شوند با كمك غيرمستقيم به كسب و كار ترامپ درصدد جبران اقدامات او برمي‌آمدند. آنها با استفاده از خدمات كسب و كارهاي ترامپ، نظير هتل‌ها و كازينو‌ها سود سرشاري به او مي‌رساندند. براي نمونه از اين طريق، استراحتگاه پالم بيچ واقع در ايالت فلوريدا، در يك سال بيش از ميليون دلار افزايش درآمد داشته يا هتل ترامپ در واشنگتن رشد بسيار زيادي را تجربه كرده است.
تكذيب و انكار؛ سياست كاخ سفيد
رييس‌جمهوري امريكا در نشست خبري روز يكشنبه خود به اين گزارش واكنش نشان داد و آن را «يك خبر كاملا جعلي» خواند. ترامپ با رد اين خبر گفت: «در واقع من ماليات داده‌ام. اما به محض آنكه اوراق مالياتي‌ام انجام شود، خواهيد ديد.» وكيل كمپاني ترامپ نيز در نامه‌اي به نيويورك تايمز گزارش منتشر شده از سوي اين روزنامه را «غيردقيق و نادرست» توصيف كرد و خواستار انتشار هرچه سريع‌تر اسناد آن شد. گزارش اين روزنامه در حالي منتشر مي‌شود كه امريكا در آستانه برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري است و برخي مي‌گويند خبر ماليات ندادن ترامپ ممكن است به زيان او در اين رقابت سياسي بزرگ منجر شود. چهار سال قبل، در آستانه دور پيش انتخابات نيز گزارش‌هايي مبني بر فرار مالياتي ترامپ منتشر شد و او بر‌خلاف روال نامزدهاي رياست‌جمهوري، پيش از انتخابات درباره دارايي‌ها و ماليات شخصي خود چيزي نگفت.