تهران با ٤٠٠ پلاسكوي ديگر

همان‌طور که محسن هاشمي، در موضوع حادثه پلاسکو و کلينيک سينا معتقد است که اين دو حادثه بر احساس ناايمني شهروندان تهراني دامن زده است، او همچنين مي‌گويد: «مديران شهرداري با بيانيه، تکذيب و اقدامات کليشه‌اي در برابر حوادث برخورد نکنند» اين گفته‌ رئيس شوراي شهر تهران، درحالي مطرح مي‌شود که زمانيکه ساختمان پلاسکو در سال 95 فرو ريخت، يکي از مهمترين ابهام‌هايي که در پرونده اين حادثه وجود داشت، موضوع اهمال شهرداري در مورد الزام مالک به ايمن سازي آن بود. در اين بين شهرداري مدعي شد که بدون حکم قضائي نمي‌تواند ساختماني را پلمب کند و در مقابل، دستگاه قضا اعلام کرد که براساس ماده 55 قانون شهرداري‌ها، شهرداري مي‌تواند راسا نسبت به پلمب ساختمان هاي ناايمن اقدام کند. اين کشمکش که تاکنون نيز ادامه داشته و منجر به فاجعه انفجار در کلينيک پزشکي سينا اطهر گرديد. طبق اذعان شهرداري و شوراي شهر، از سال 94 تا 99 چهار اخطار براي اين کلينيک صادر شده بود، ولي منجر به پلمب آن نشد، تا اينکه اتصال در سيستم برق‌رساني ساختمان باعت انفجار و تخريب آن شد و در اين حادثه 19 نفر جانشان را از دست دادند. با اين حال محسن هاشمي اظهار مي‌کند: «شايد طي چندسال اخير، گام‌هاي خوبي هم در استاندار سازي ساخت و پيشگيري و هم در تامين وتقويت تجهيزات اطفاي حريق در شهرتهران برداشته شده است اما اين بهبود هنوز به مردم منتقل نشده است. البته اين احساس ناايمني را مي‌توان يک فرصت نيز تلقي کرد به‌شرط آنکه سازمان آتش نشاني و شهرداري در برابر آن منفعلانه عمل نکند و سعي نکند با بيانيه و تکذيب و اقدامات کليشه‌اي با آن برخورد کند».
تهران چند ساختمان نا ايمن دارد؟
آمارها در اين رابطه متناقض است و طبق اعلام سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران، بيش از هفت هزار ساختمان نا‌ايمن در تهران وجود دارد كه اين ساختمان‌ها هنگام بروز سوانح از جمله آتش سوزي با مشكل جدي روبه‌رو مي‌شوند. در اين بين اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران کشور از وجود 400 ساختمان مشابه پلاسکو در تهران خبر داد و در اواسط تيرماه امسال محسن هاشمي، ضمن اعلام آماري از تعداد ساختمان‌هاي ناايمن در پايتخت گفت: «در تهران بعد از حادثه پلاسکو، 33 هزار ساختمان ناايمن شناسايي شدند، اما ما به‌تنهايي امکان مقابله با اين ساختمان‌ها را نداريم و مقرر شد با همکاري دستگاه قضائي اين مشکل رفع شود».اما به‌غير از اين آمار متناقض، موضوعي که هيچگاه شفاف سازي نشد، حال سوال اين است که به چه علت اسامي چنين ساختمان‌هايي به ويژه آنها که پرتردد و محل آمد و شد شهروندان هستند بعد از شناسايي اعلام نمي‌شود؟ آيا ممکن است منافع افراد يا گروه‌هاي خاصي بر سلامت شهروندان ترجيح داده شود يا اينکه اصولا در اين زمينه با خلا قوانين مواجه هستيم. برخي بر اين باورند که بسياري از اين ساختمان‌ها در اختيار سازمان‌هاي صاحب قدرت و افراد با نفوذ است که تمايلي ندارند اقدامي در جهت بهبود شرايط ساختمان‌ها انجام دهند. پس از حادثه پلاسکو و چهار سال بعد در حادثه کلينيک سينا اطهر، انتشار نام اين ساختمان‌ها در دستور کار قرار گرفت و 25 تيرماه امسال رئيس شوراي شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: «ساختمان‌هاي ناايمن پايتخت معرفي مي‌شوند» چهارماه پس از اين اظهار نظر، روز گذشته محمد سالاري، رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران در توئيتي اعلام کرد که به‌زودي با رونمايي از «سامانه پايش ‎ايمني ساختمان ها»، ليست ساختمان هاي ‎ناايمن ‎افشا مي‌شود. او همچنين بر اين باور است که شفافيت و ‎نظارت همگاني، ايمن سازي ساختمان‌هاي ‎پايتخت را به نهضت عمومي تبديل مي‌کند.
راه اندازي سامانه پايش ايمني ساختمان‌ها


در اين بين مهدي داوري، مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران نيز بر راه اندازي اين سامانه براي اطلاع رساني وضع ايمني ساختمان هاي پايتخت به شهروندان تاکيد کرد و گفت: طبق ابلاغيه شوراي شهر به سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران موظف شديم که شرايط ايمني ساختمان ها را روي سامانه اي به اطلاع شهروندان برسانيم. وي با بيان اينکه نام اين سامانه «پايش ايمني ساختمان‌ها» است، ادامه داد: با انجام اين کار، شهروندان ضمن دسترسي به اين سامانه ، از وضع ايمني ساختماني که مورد نظرشان است، مطلع مي‌شوند. داوري با ابراز اميدواري از اينکه اين سامانه از ابتداي مهر شروع به بارگذاري شود، افزود: به عنوان مثال در مرحله نخست وضع ايمني 500ساختمان را اعلام مي‌کنيم و به مرور زمان وضع ساختمان هايي که مورد بازديد قرار مي دهيم، به آن اضافه خواهيم کرد. بخشي از اطلاعات اين سامانه در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت تا بتوانند وضع ساختمان‌ها را بررسي کنند.