افزایش ۲۳ برابری تعداد مبتلایان نسبت به فروردین

آرمان ملي: آخرين گزارش وزارت بهداشت حكايت از تداوم آمار بالاي فوت در بيماران كرونا دارد. بنا بر گزارش سخنگوي وزارت بهداشت اعلام شد، از دوشنبه (7 مهر) تا سه شنبه (8مهر 99) سه هزار و 677 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که يک هزار و 847 نفر از آنها بستري شدند. لاري همچنين درباره آمار مرگ و مير ناشي از کرونا، با اشاره به افزايش آن به 25 هزار و 986 نفر در مدت هشت ماه گذشته، افزود: در مدت يک روز 207 بيمار جانشان را از دست دادند. او تعداد بيماراني که در بخش آي سي يو، بستري هستند را 4079 نفر اعلام کرد و گفت: استان هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، چهارمحال و بختياري، البرز، آذربايجان غربي، مرکزي، کرمان، خراسان شمالي، همدان و يزد در وضعيت قرمز قرار دارند و فقط چهار استان کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان در وضعيت هشدار هستند.
افزايش شديد آمارهاي کرونا
آمار روزانه وزارت بهداشت و درمان در شرايطي منتشر مي‌شود که با گذشت 223 روز از اعلام رسمي شيوع ويروس كرونا در ايران، داده‌هاي يک وبسايت پژوهشي نشان مي‌دهد روند ابتلا به کرونا در کشور همچنان رو به افزايش است، سامانه نماگر کوويد 19 در «پايگاه استنادي علوم جهان اسلام» گزارش داد که جمعيت مبتلايان به کرونا از 18 هزار و 595 نفر در فروردين به 425 هزار و 481 نفر در پايان شهريور رسيد که افزايشي 23 برابري را نشان مي‌دهد. در اين سامانه همچنين ذکر شده است که «برخلاف ساير کشورها»، روند افزايشي ميزان مرگ‌ومير ناشي از کرونا در ايران «روزبه‌روز ادامه دارد» و شمار مرگ‌هاي ناشي از کرونا در کشور «تقريبا برابر با متوسط نرخ فوتي روزانه کشورهاي برزيل و روسيه» است. در اين بين محمدرضا هاشميان، فوق تخصص مراقبت‌هاي ويژه گفت: وضعيت کرونا در تهران بحراني و سياه است، تخت آي سي يو خالي وجود ندارد، بيماران حتي براي پذيرش در اورژانس هم پشت نوبت‌هاي طولاني مي‌مانند.
هشدار افزايش مرگ و مير


همزمان شمار ديگري از کارشناسان و مقام‌هاي پزشکي هشدار داده‌اند که تعداد قربانيان کرونا در آينده نزديک افزايش خواهد يافت. همان‌طور که احسان مصطفوي، عضو کميته اپيدميولوژي بيماري کرونا هشدار داده است که «با توجه به افزايش موارد ابتلا در شرايط فعلي، انتظار داريم موارد مرگ ناشي از کرونا نيز طي هفته‌هاي آتي افزايش جدي پيدا کند». همچنين رضا کرمي محمدي، رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهرداري تهران از احتمال وقوع موج بزرگ کرونا در پايتخت خبر داد. بنا به آخرين اعلام وزارت بهداشت و مبتني بر بازرسي‌هاي ميداني يا گزارش‌هاي دريافتي از ستادهاي استاني، روند كاهش استفاده از ماسك و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در كشور همچنان ادامه دارد چنانكه در حال حاضر ميزان استفاده از ماسك در كشور 55،35‌درصد است و ميزان رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي هم به 61،85 درصد كاهش يافته است. همزمان ايرج حريرچي، معاون وزير بهداشت، روز گذشته درباره آخرين وضعيت شيوع گفت: «در تهران و اکثر استان‌هاي کشور وضعيت قرمز و هشدار وجود دارد و متاسفانه ماه‌هاست که آمار مرگ و مير ناشي از کرونا سه رقمي شده و اکنون نيز با شيب فزاينده، مرز 170 مرگ روزانه را رد کرده است.» به موازات ناديده گرفتن توصيه‌ها و تذكرها، نه تنها تعداد استان‌هاي در شرايط قرمز و هشدار هم رو به افزايش رفته، حالا تعداد شهرستان‌هاي در وضعيت قرمز هم در حال افزايش است و ظرف يك هفته، تعداد شهرستان‌هاي در وضعيت قرمز، از 102 شهرستان به 158 شهرستان رسيده كه اين اعداد در كنار يكديگر، يك پيام بسيار نگران‌كننده را تكميل مي‌كنند، ديگر هيچ نقطه‌اي از ايران عاري از ويروس كرونا نيست و ويروس كرونا، با سرعت غير قابل كنترل، در حال قرباني گرفتن از نقطه به نقطه ايران است. محمودرضا مرادي، رئيس دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه، روز گذشته با اشاره به سير افزايشي مبتلايان کرونا در اين استان گفت: «کشور، و به تبع، استان کرمانشاه درگير موج سوم کرونا شده و تعداد مبتلايان کرونا همچنان سيرصعودي دارد.»