افزایش 4 میلیون تنی تولید سیمان در کشور


سید عباس حسینی در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، با‌ اشاره به اینکه صنعت سیمان افتخار کشور است اما این روزها دچار مشکلات متعددی است، اظهارداشت: امسال که به سال جهش تولید نامگذاری شده، تولید سیمان چهار میلیون تن نسبت به سال گذشته در شش ماهه اول سال افزایش داشته است.
وی ادامه داد: در کشور ۸۸ میلیون تن سیمان تولید می‌شود که ۵۷ میلیون تن آن مصرف داخلی است و ۱۷ میلیون تن صادر می‌شود و در مجموع ۱۴ میلیون تن مازاد تولید این محصول است. با توجه به بالا بودن میزان تولید نسبت به مصرف شاهد گرانی این کالا در بازار مصرف هستیم.
عضو هیئت مدیره سیمان کشور بیان کرد: هر پاکت سیمان با ارزش افزوده ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان یعنی نسبت به سال قبل سه هزار تومان افزایش داشته است که با حمل آن باید ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار خرید و فروش شود، اما شاهد این هستیم که سیمان بالاتر از این قیمت‌ها در بازار عرضه می‌شود.
حسینی افزود: این تفاوت قیمت از کارخانه تا مصرف‌کننده به جیب تولید‌کننده نمی‌رود بلکه نظام توزیع نامناسب است و اگر برای آن مدلی طراحی شود کارخانجات نیز تشویق به مشارکت در نظام توزیع می‌شوند که نتیجه آن از بین رفتن این اختلاف قیمت‌ها است.


او ادامه داد: برای تاسیس یک کارخانه یک میلیون تنی حدود سه هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز است، بنابر این با این قیمت گذاری سیمان که برای تولیدکننده جذاب نیست، در آینده حرکت به سمت گسترش کارخانه‌های سیمان کم می‌شود و کشور را با کمبود سیمان و گرانی مواجه خواهد کرد.
عضو هیئت‌مدیره سیمان کشور افزود: با توجه به اینکه در بسیاری از بازار‌ها شاهد افزایش قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی هستیم، بازار سیمان با هزینه‌های سنگین تولید تنها ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است و با این وجود گرانی مسکن را به گرانی سه هزار تومانی هر پاکت سیمان گره می‌زنند.
حسینی ادامه داد: برای هر متر مربع بنا دو عدد پاکت سیمان مصرف می‌شود و با افزایش تنها شش هزار تومان در هر مترمربع مبلغ ناچیزی در کل یک ساختمان افزوده می‌شود، اما جو روانی‌ که به راه می‌اندازند این باور را به وجود آورده که گرانی مصالح و سیمان باعث گرانی مسکن شده است.