نگاه دولت، تعامل سازنده با دنیا است

گروه سیاسی/ حسن روحانی با تشریح شرایط جنگی حاکم بر کشور به منتقدانی که دولت را به نگاه به بیرون متهم می‌کنند پاسخ داد و با دفاع از سیاست خارجی مبتنی بر گسترش تعاملی دولتش تأکید کرد که افتتاح گسترده طرح‌ها و حمایت منتهی به افزایش تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان نتیجه نگاه به داخل دولت است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در ابتدای جلسه دیروز هیأت دولت با قدردانی از رأی قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد که این وزارتخانه امروز با بر دوش داشتن مسئولیت سنگین تأمین کالاهای اساسی و ضروری و پیشبرد روند تولید، در خط مقدم جنگ اقتصادی است و همه باید این وزارتخانه را یاری دهند.
رئیس جمهوری سپس با برشمردن چهار مسئولیت اصلی امروز وزارت صمت گفت: اولین آن در بخش جهش تولید است که امسال همه ما مسئولیت داریم این شعار را محقق کنیم و باید امسال حرکت ما در عرصه تولید بهتر از سال‌های قبل باشد. او با اشاره به آمار 5 ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: باوجود شیوع بیماری کرونا، این آمار نشان‌دهنده رشد قابل ملاحظه بخش‌های صنعتی کشور از جمله فولاد، پتروشیمی، لوازم خانگی و خودرو است.
روحانی گفت: این بسیار مهم است که مردم عزیز بدانند که علیرغم همه سختی‌ها و فشار تحریم بخش تولیدی ما در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و بخش‌هایی از خدمات رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و امسال این جهش و رونق تولید، به عنوان یک وظیفه مضاعف بر دوش همه ماست.


این جنگ اقتصادی است نه تحریم
رئیس جمهوری در ادامه با یادآوری اینکه صادرات نفت و گاز و میعانات نفتی در سال‌های گذشته تأمین کننده ارز مورد نیاز کشور بوده و اکنون که مشکلاتی بوجود آمده این وظیفه بر دوش صادرات غیرنفتی است؛ به برخی اظهارات در رسانه‌ها و فضای مجازی اشاره کرد و در پاسخ به کسانی که می‌گویند «قبل از این دولت هم تحریم بوده و حالا هم تحریم هست و قبلاً می‌گفتید برخی مشکلات به خاطر مدیریت است و حالا چه می‌گویید؟»، گفت: این نکته مهم را خواهش می‌کنم توجه کنید جنگ اقتصادی در این 3 سال اتفاق افتاده و آنچه در گذشته بوده، تحریم و نه جنگ اقتصادی بوده است. در آن شرایط تحریم، دولت حداقل روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد و قیمت میانگین آن نیز بالای 100 دلار بود و در مقاطعی به 120 دلار هم رسید و بانک‌های ما نیز با شرایط امروز مواجه نبودند.
او در ادامه گفت: البته در دولت یازدهم ما از آن لیست سیاه FATF هم خارج شدیم و شرایط بهتر شد هر چند دو مرتبه مشکلاتی برای ما پیش آمد به خاطر اینکه به رغم تأکید دولت و جلسه سران سه قوه برای اجرایی شدن سریعتر لوایح چهارگانه، برخی از آنها دچار مشکل شد.
رئیس جمهوری تهیه کالاهای ضروری برای کشور را مسئولیت سوم حوزه وزارت صمت عنوان کرد و گفت: تهیه کالاهای اساسی و ضروری برای ما بسیار مهم است و بحمدالله در شرایط سخت کرونا حرکت ما در تأمین کالاهای بهداشتی و دارویی مورد نیاز مردم حرکت درستی بود.
واقعیت‌های جامعه را تحریف نکنیم
روحانی با بیان اینکه نیازمندی‌های ارزی همه دستگاه‌ها با آنچه تأمین می‌شود فاصله دارد و شرایط ما شرایطی است که موجب شده این فاصله ایجاد شود، گفت: این همان نکته‌ای است که من می‌گویم در بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه داریم باید آدرس درست به مردم بدهیم که چرا این مشکلات وجود دارد.
او افزود: همیشه ممکن است مشکلات ساختاری قدیمی و مدیریتی باشد اما درصد آن چقدر است؟ در این شرایط جنگ باز نروند مقایسه کنند با شرایط تحریم، ما در شرایط جنگ هستیم، جنگ از سال 97 شروع شده است، واقعیت‌های جامعه را تحریف نکنیم و همان‌طور که رهبری فرمودند در دفاع 8 ساله نباید واقعیت‌ها تحریف شود. امروز هم در جنگ اقتصادی واقعیت‌ها نباید تحریف شود.
روحانی گفت: واقعیت‌ها را باید به همان صورتی که هست برای مردم تبیین کنیم. تحریم قبل و سال‌های پیش بوده، ولی جنگ اقتصادی از سال 97 شروع شده است. آدرس و تاریخ اشتباه ندهیم و تحریف نکنیم و واقعیت‌ها را برای مردم بیان کنیم که البته این بدان معنا نیست که ما در برابر توطئه‌های دشمنان ترسیده و عقب‌نشینی کرده‌ایم یا مشکل داریم، اما شرایط جنگ با شرایط صلح متفاوت است و همه باید این واقعیت‌ها را بدانند و روی آن دقت کنند.
رئیس جمهوری چهارمین وظیفه وزارتخانه صمت را نظارت بر بازار عنوان کرد و گفت: بسیار مهم است در شرایط جنگ، بازار، انبارها و گمرکات را مراقبت کنیم.
نگاه دولت این است که باید با دنیا تعامل کرد
رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه گاهی وقت‌ها بعضی از حرف‌ها زده می‌شود که باید توضیح داده شود تا مردم واقعیت آن را بدانند در واکنش به اینکه می‌گویند اشکال این دولت این است که نگاهش به بیرون است و اگر نگاهش به داخل بود این مشکلات را نداشتیم، گفت: ما در حقیقت هر پنجشنبه با افتتاح گسترده طرح‌ها، به این سؤال و شبهه پاسخ می‌دهیم. همین دیروز 3 هزار و 500 میلیارد تومان پروژه برق افتتاح شده است. با افزایش تولید برق و نیروگاه‌های تولید برق و رساندن میزان تولید محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن به 130 میلیون تن، خودکفایی در بنزین، گازوئیل، گاز، گندم، فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی و عمده محصولات، می‌توان گفت که نگاه ما به خارج است و به داخل نیست؟!
رئیس جمهوری تصریح کرد: پس این حرف نادرست، ناصحیح، غلط و تحریف کننده را تکرار نکنید و نگویید نگاه دولت به بیرون است. بله نگاه دولت این است که باید با دنیا تعامل کرد، هزار بار دیگر هم تکرار می‌کنیم. ما گفتیم تعامل سازنده، مقام معظم رهبری تصحیح کرده و فرمودند «تعامل گسترده سازنده» و باید تعامل گسترده و سازنده با دنیا داشته باشیم.
او با اشاره به رشد شتابان شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده تولید، گفت: 5 هزار و 200 شرکت دانش‌بنیان داریم که در آغاز دولت 55 مورد بوده و به عبارتی 95 برابر شده است. این همه شرکت دانش‌بنیانی که در داخل درست شده، اینها نگاه به داخل است یا نگاه به بیرون است، نگاه به جوان‌ها و نگاه به دانشگاه است، نگاه به جوانان تحصیلکرده این جامعه است.
رئیس جمهوری افزود: مشکلات را بگوییم اما کارهایی هم که انجام شده را برای مردم توضیح دهیم و بگوییم که مردم واقعیت‌ها را بدانند که در چه شرایطی هستیم. اگر کسی بگوید همه مشکلات بر دوش مدیریت اجرایی دولت است، این حرف اشتباه، غلط و نادرست است. همه امروز بار سنگین بر دوش داریم، این بار سنگین را قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح و مردم عزیز ما باید تحمل کنیم و به مقصد برسانیم.
اصل واگذاری را زیر سؤال نبریم
روحانی سپس در دفاع از اجرایی شدن اصل 44 و واگذاری امور به مردم به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در حل مشکلات کشور، با انتقاد از موضع‌گیری‌هایی که سبب دلسردی مدیران می‌شود، گفت: کار را باید به مردم واگذار کنیم. می‌گوییم سهام شرکت‌ها و کارخانجات به مردم واگذار و سیاست‌های اصل 44 اجرا و پیاده شود و اگر یک موردی در واگذاری اشکالی دارد، اشکالش را رفع کنیم و اصل واگذاری را زیر سؤال نبریم. تا زمانی که اقتصاد و تولید در اختیار دولت باشد، مسائل ما حل نمی‌شود و باید رقابت را آزاد کنیم، باید مردم به صحنه بیایند.
رئیس جمهوری در ادامه به اهمیت جذب سرمایه خارجی و ایرانیان مقیم خارج اشاره کرد و گفت: با دادن امنیت شخصی و امنیت به سرمایه‌هایشان، سرمایه زیادی وارد کشور شود که این به نفع آنها و مردم و کشور است.
امریکا در شرایط بسیار سختی گرفتار شده
روحانی سپس با بیان تلاش امریکا برای توطئه‌چینی علیه ایران گفت: البته خود امریکایی‌ها در یک شرایط بسیار سختی گرفتار شده‌اند. دیشب اگر مناظره را بعضی از مردم ما دیده باشند یا امروز در فضاهای مطبوعاتی و مجازی بخوانند، می‌بینند آنها چه وضعی دارند و در چه اوضاعی گرفتار شده‌اند، از یک طرف بدترین مدیریت در کرونا را داشتند، بدترین میزان بیکاری امروز دامن آنها را گرفته است و از یک طرف ناآرامی داخلی در داخل امریکا از شرایط قبل بدتر است، از طرف دیگر در سیاست خارجی هیچ پیروزی به دست نیاوردند. در سیاست خارجی هم ناموفق بودند و نه تنها نسبت به ایران، نسبت به منطقه و پاسفیک و اروپا و نفتا ناموفق بودند. در سیاست خارجی همه جا ناموفق بودند.
رئیس جمهوری افزود: یک کشوری که این همه مشکلات دارد، طبیعی است این مشکلات را می‌خواهد به دنیای بیرون امریکا منتقل کند. آن وقت علیه ایران توطئه و تلاش می‌کند. البته تا ما اسم امریکا را می‌بریم که امریکا جنایت می‌کند، کانال‌های خارج‌نشین آنچنان ماتم می‌گیرند و عزادار می‌شوند، می‌گویند نه اینجوری نیست چرا دولت می‌گوید آدرس واشنگتن دی‌سی است. یک عده هم در گوشه و کنار دنبال آنها را می‌گیرند اما این یک واقعیت است، چه بپسندید و چه نپسندید.
او با تأکید بر اینکه تنها راه مقابله با این مشکلات وحدت، اتحاد و دست در دست یکدیگر دادن است، گفت: باید به این تریبون‌هایی که ملت در اختیار ما گذاشته، احترام بگذاریم و سخنی به نفع مردم و در مسیر اتحاد بگوییم. اگر در این مسیر باشیم که هر کدام بخواهیم رقابت‌های حزبی و جناحی را پیش بکشیم، مسلماً ما به آن اهدافی که امروز داریم نخواهیم رسید.
رئیس جمهوری تأکید کرد: دشمنان ما در این 3 سال ناموفق و ان‌شاء‌الله در این ماه‌های آخر هم ناموفق خواهند بود و شرایط این چنین نخواهد ماند و تغییر خواهد کرد و اگر بایستیم و متحد باشیم و صدای ما واحد باشد و عمل ما در کنار هم باشد، از این مشکلات می‌توانیم به خوبی عبور کنیم.