در جنگ اقتصادی هستیم، نه تحریم اقتصادی!


رییس جمهور با تاکید بر اینکه این حرف نادرست، ناصحیح، غلط، تحریف کننده را تکرار نکنید و نگویید نگاه دولت به بیرون است، تصریح کرد: البته نگاه دولت این است که باید با دنیا تعامل کرد و هزار بار دیگر هم ما این را تکرار میکنیم.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به اقدام مجلس برای انتخاب وزیر پیشنهادی صمت گفت: وزارت صمت یکی از وزارتخانههایی است که در خط مقدم مبارزه با تحریم است، این وزارتخانه بار مسئولیت تامین کالاهای اساسی و ضروری و بخش بزرگی از بار تولید را به دوش دارد. البته وزارت کشاورزی و وزارتخانههای دیگر هم مسئولیت تولید در بخش خودشان را بر عهده دارند. رییس جمهوری ادامه داد: چهار مساله مهم امروز بر دوش وزارت صمت است. اولین مساله، جهش تولید است و امسال همه مسئولیت داریم شعار جهش تولید را محقق کنیم تا در زمینه تولید حرکت ما بهتر از سالهای قبل باشد.وی با تاکید بر اینکه در کالاهای تولیدی از پتروشیمی تا لوازم خانگی و خودرو نسبت به پنج ماه نخست سال قبل رشد تولید داشتهاند، گفت: مردم باید بدانند برخلاف سختیها و فشار تحریم بخش تولیدی، هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه صنعت و هم در بخشهایی خدمات رشد داشته است. البته حوزه خدمات در بخشهایی عقب است اما جهش تولید به عنوان وظیفه مضاعف بر دوش ماست.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه صادرات کالا دومین وظیفه وزارت صمت در شرایط فعلی است، اظهار کرد: بار اصلی تامین ارز در سالهای قبل مسئله نفت، میعانات و گاز بود اما شرایط ما مثل سابق نیست. برخی از دوستانی که در فضای مجازی اشاره کرده و میگویند قبل از این دولت، ایران تحریم بود و اکنون هم در تحریم هستیم و بعد میگویند شما میگفتید مشکلات به خاطر مدیریت است و امروز هم تحریم هستیم، امروز را چه میگویید، باید گفت جنگ اقتصادی در این سه سال بوده است.

روحانی تصریح کرد: در دوران قبل، دولت حداقل روزانه یک میلیون بشکه نفت با قیمت ۱۲۰ دلار صادر میکرد. در سال ۹۲ قیمت نفت که کاهش یافت، هر بشکه نفت ۱۰۴ دلار بود. بانکهای ما در شرایط امروز نبودند و شرایط بهتری را داشتند.

وی یادآور شد: در دولت یازدهم شرایط بهتر بود و از لیست سیاه FATF خارج شدیم و متاسفانه مشکلاتی برای ما ایجاد شد زیرا لوایح چهار گانه دولت دچار مشکل شد که مورد تاکید دولت و جلسه سران سه قوه بود.

رئیسجمهور با تاکید بر اینکه در بخش صادرات نفت با مشکلات بیشتری روبهرو هستیم، ادامه داد: صادرات کالاهای دیگر باید این مساله را جبران کند. این مساله میتواند صادرات بخشهای غیرنفتی باشد. همچنین تامین ارز مورد نیاز کشور بر دوش صادرات غیرنفتی است که البته کشاورزی و خدمات و صادرات برق را هم شامل می شود اما بار اصلی در بخش صادرات بر دوش بخش صنعت است و امروز صادرات کالاهای تولیدی کشور برای ما بسیار اهمیت دارد.

روحانی با اشاره به اینکه تهیه کالاهای ضروری برای کشور سومین وظیفه وزارت صمت است، گفت: وزارت صمت دستگاهی است که به طور مداوم و ساعتی باید مراقب باشد چه کالایی در بازار موجود است و یا چه کالایی کمیاب است کدام کالا باید خریداری و وارد شود و چه کالایی در اولویت است.

وی یادآور شد: البته برخلاف وجود کرونا و تحریم در تامین کالاهای اساسی دچار مشکل نبودیم و این کالاها به موقع وارد بازار شده است. شاید در قیمت ها اشکالاتی وجود آمده که موضوع دیگری است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه میان نیازمندی ارزی دستگاههای کشور با آنچه امروز در ارز برای آنها تامین می شود مقداری فاصله دارد، اظهار کرد: به دلیل شریط موجود است که این فاصله ایجاد شده اما در بسیاری از مشکلات امروز باید آدرس صحیح به مردم بدهیم که چرا این مشکلات وجود دارد.

وی تصریح کرد: واقعیتهای جامعه را تحریف نکنیم، همان طور که رهبری گفتند واقعیتهای دفاع مقدس نباید تحریف شود امروز هم در جنگ اقتصادی واقعیتها نباید تحریف شود باید به همان صورتی که هست مبدا تاریخ و مقدار مشکلات برای مردم تبیین شود.

رییس جمهور یادآور شد: تحریم هم در سالهای قبل بوده و تحریم بیشتر و گاهی هم کمتر شده است. اما جنگ اقتصادی از سال ۱۳۹۷ شروع شده است. نباید آدرس و تاریخ اشتباه داده شود و شاهد تحریف واقعیت باشیم بلکه باید واقعیتها را برای مردم بیان کنیم. البته معنایش این نیست که ما در برابر توطئههای دشمنان ترسیدیم و عقب نشینی کردیم یا مشکلی داریم. شرایط جنگ با شرایط صلح متفاوت است، همه باید این واقعیتها را بدانند بر آن دقت کنند.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر بازار چهارمین وظیفه وزارت صمت است، گفت: باید در شرایط جنگ از بازار، انبارها و گمرک مراقبت کنیم؛ این تصمیماتی که در روزهای اخیر در دولت گرفته شده برای این است که بانک مرکزی و گمرک کمک کنند تا کالاهای دپو شده که مجموعا ۸ میلیون تن است و ۳ و نیم میلیون تن آن کالای اساسی است را آزاد کنیم.

روحانی اظهار کرد: کالا خریداری شده، با کشتی حمل شده و در بندر پیاده شده و در آنجا انبار شده اما امروز نمیتواند از گمرک خارج شود. البته برخی مشکلاتی وجود دارد که باید حل و فصل شود منتها باید به این کار سرعت ببخشیم تا وزارت صمت بتواند بهخوبی نظارت دقیق را بر بازار و انبارها داشته باشد.

روحانی اظهار کرد: باید واقعیتها و مشکلات به مردم گفته شود، اما کارهایی انجام شده را هم برای مردم توضیح بدهیم تا همه واقعیت را بدانند که در چه شرایطی قرار داریم. اگر فردی بگوید همه مشکلات بر دوش مدیریت اجرایی دولت است این حرف اشتباه است ما همه امروز بار سنگینی بر دوش داریم که باید تحمل کنیم.

وی افزود: ما می گوییم سهام شرکتها و کارخانهها باید به مردم واگذار شود، سیاستهای اصل ۴۴ باید اجرا و پیاده شود، مدیران کشور را دلسرد نکنید، اگر هم در موردی در واگذاری اشکالی ایجاد شده باید رفع شود اما اصل واگذاریها نباید زیر سوال برود.

رییسجمهور تاکید کرد: البته امر زیرساختی یا کارخانههای تولیدات صنایع مادر و مهم را دولت باید به عهده بگیرد، یا سرمایهگذاری در مناطق محروم که مردم عادی نمیتوانند و به صرفه نیست را دولت باید به عهده بگیرد اما سایر امور را باید به مردم واگذار کنیم تا برای مشارکت و سرمایه گذاری تشویق شوند.

روحانی گفت: یک شرکت واگذار میشود اینقدر اما و اگر گفته میشود، شرکتهای بعدی برای واگذاری وارد نوبت نمیشوند؛ تا زمانی که اقتصاد و تولید در اختیار دولت باشد، مسائل کشور حل نمی شود باید رقابت آزاد شود و مردم وارد صحنه شوند.

رییس جمهور افزود: باید با ایجاد امنیت، سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه خارجی جذب کنیم. اگر امنیت برای سرمایه ایرانیان خارج از کشور ایجاد کنیم سرمایه زیادی به داخل کشور میآید که هم به نفع آنها و هم به نفع مردم و کشور است. اگر فردی به کشور میآید روزی هم که میخواهد ارز خود را خارج کند باید بتواند به راحتی آن را خارج کند.

وی تأکید کرد: وحدت، اتحاد و احترام به تریبونهایی که ملت در اختیار ما گذاشته راهحل ایستادگی در برابر توطئههای آمریکا است. ما باید در مسیر اتحاد سخن بگوییم. از نقشه کشیدن علیه یکدیگر که فاصله و جدایی در پی دارد، فاصله بگیریم. اگر در مسیر جدایی و رقابتهای حزبی و جناحی باشیم، به جای آنکه مسائل مردم را مدنظر قرار دهیم، به اهدافی که باید، نمیرسیم.