داستان برادران آقامیری

سید حسن و سید حسین این روزها در شبکه‌های اجتماعی با دو جهان بینی متفاوت در پی جذب مخاطب هستند
آفتاب یزد – گروه اجتماعی:
سید حسن آقامیری: مجله همشهری جوان در سال 1395 او را به عنوان روحانی سال انتخاب کرد و این مجله درباره او نوشت: «سید حسن آقامیری یکی از روحانیونی است که راه شهرت را جور دیگری طی کرد، از مسیر تلویزیون و تریبون‌های مهم و مراسم شناخته شده به شهرت نرسید، بلکه از راه جوانان و فضای مجازی سری بین سرها پیدا کرد و بین قشر خاصی از جوانان محبوب شد. آقامیری به گفته خودش، به دلیل خاطره خوبی که در زمان کودکی از هیئت نزدیک محل سکونت خود داشت و همچنین داشتن پدر روحانی، به هیئت رفت و به روحانیت علاقه مند شد و در حوزه به تحصیلات دینی پرداخت.
>منبر آنلاین


او را سخنرانی‌های متفاوتش با مضامین مختلف دینی معروف کرد. او امروز در فضای مجازی اینستاگرام بالای 3 میلیون دنبال‌کننده دارد و منبر‌های او معمولا به صورت زنده از صفحه‌اش پخش می‌شوند و همچنین پست هایش بالای 1 میلیون لایک دریافت می‌کنند و همچنین وی دارای سایتی است به نام بیدار باش که از طریق آن صوت سخنرانی‌های خود را منتشر می‌کند و از سال 1388 در نشست‌های مذهبی در قم سخنرانی می‌کند.
>منتقدین
با توجه به فعالیت گسترده او در شبکه‌های اجتماعی، مخالفین وی به او لقب « تلگرامی» داده‌اند و همچنین افراد مختلفی از جمله علی اکبر رائفی پور، مهدی دانشمند، طه حجت و دیگر منتقدین، در مقام پاسخ به او برآمده‌اند. مخالفانش می‌گویند که او برای لاکچری‌ها و بی‌قید و بند‌ها سخنرانی می‌کند. مخالفان آقامیری معتقدند او فقط بلد است خوب حرف بزند وگرنه اصلا حرف‌های خوبی نمی‌زند؛ برای همین هم هست که جوانان طرفدارش هستند.
>ماجرای خلع لباس
سید حسن آقامیری با شکایت دادستان ویژه روحانیت تهران و به حکم قاضی شعبه دوم دادگاه کیفری به خلع لباس دائم محکوم شده است. او در دی ۱۳۹۷ با انتشار پستی در اینستاگرام خبر از حکم قاضی شعبه دوم کیفری در دادگاه ویژه روحانیت به ریاست دادستان کل کشور داد و اعلام کرد که به دو سال زندان که ۵ سال تعلیق شده و خلع لباس دائم محکوم شده‌است. جرم او هتک حیثیت روحانیت، تشویش اذهان عمومی و توهین به مقدسات، علاوه بر خلع لباس شدن به دو سال حبس محکوم شد و بعد از انتشار خبر بسیاری برای پیگیری ماجرا، او را در صفحه اینستاگرام دنبال کردند و به بازدیدکننده‌های او بیش از 400 هزار نفر افزوده شد.
>با تکیه بر صفت رحمانیت سخنرانی می‌کند
محوریت سخنرانی‌هایی آقا میری تکیه بر صفت «رحمانیت» خداوند است و کمتر از عذاب الهی سخن می‌گوید. طرفداران آقامیری، معتقدند که وی نگاهش را به مقوله دین و رحمانیت خداوند تغییر داده است. و می‌گویند سخنرانی‌های او نسبت به سایر روحانیون متفاوت‌تر است. همچنین آقامیری درباره پامنبری‌های جوانش که طرفداران پر و پاقرص او هستند، می‌گوید: «اینکه عده‌ای که پای هیچ منبری نمی‌نشینند، اما پای منبر من می‌نشینند، شاید درست باشد، اما من آن‌ها را انتخاب نکرده‌ام. من کاری به آن‌ها نداشته‌ام و خودشان آمده‌اند. حضورشان برای من افتخار است و البته قدردانشان هستم، اما من با هدف جذب آن‌ها حرفی نزده‌ام. من برای کسی کارت دعوت
نفرستاده‌ام.»
>گزیده‌ای از سخنرانی‌های او
او در یکی از سخنرانی‌هایش انتقاد تندی به یکی از شرکت‌های خودروسازی ایرانی کرد و گفت: «ایران‌خودرو یه قرآن می‌ذاره تو داشبورد! خجالت داره. اون خیانت به قرآنه. تو کارِت رو قرآنی انجام بده. اونی که ماشین قرآنی تولید می‌کنه «بنز» و «بی‌ام و» آلمان هست نه تو!»
سید حسین آقامیری:حسین آقا میری برادر حسن آقا میری با چهره و صدای کاملا مشابه به برادرش، امروزه در فضای مجازی به فعالیت می‌پردازد و حتی رقیبی برای برادرش شده است. او با یک جهان بینی کاملا متفاوت اما در مسیر مشابه مسیر برادرش حرکت می‌کند. او در واکنش به رفتارهای برادرش سید حسن آقا میری گفته است: به صراحت عرض می‌کنم که حقیر از جهت مبانی فکری و برآیند عملی، با برادرم اختلاف نظر مبنایی دارم و تفکر اگر از یک مبدا و مبنای روشن نباشد جز به هم بافتن حق و باطل، ماهیتی برای توجیه مسیر غلط ندارد.
متن نامه به این شرح است:حسین به حسن
بسم الله الرحمن الرحیم
رَبِّ اِنِّی لِما اَنْزَلْتَ اِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فقیر
سختی‌ها و وحشت‌ها و احوال گوناگونی در قیامت برای انسان وجود دارد و فرقی هم بین مومن و غیر مومن نیست؛ "یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن اَخیـهِ وَ اُمِّه وَاَبیهِ وَ صاحِبَتِه وَ بَنیهِ لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم یَومَئِذٍ شَانٌ یُغنیه". امروز همه ما شرایط خود را برای ورود در یک چنین معرکه‌ی سختی که اهمّیّت و دشواری آن اصلاً برایمان قابل تصوّر نیست، آماده می‌سازیم؛ «یوم یجعل الولدان شیبا».
به خدای متعال پناه می‌بریم، چراکه همه ما در معرض گرفتاریهای مختلف نفس هستیم و هیچکدام از گزند و کید شیطان در امان نیستیم. برهمین اساس و به جهت وظیفه و مسئولیت، نکاتی را در مورد، برادرم آقای سیدحسن آقامیری عرض می‌کنم. البته دوستان و عزیزانی که در این سالها با حقیر ارتباط دارند کاملا به نظر بنده واقفند و این مرقومه برای آنها مطلب جدیدی ندارد اما به جهت سوالات و گلایه‌هایی که در مورد بعضی موارد گذشته و این مسئله اخیر پیش آمده بود لازم دانستم نگاهم را به صورت روشن بیان کنم.
با این مقدمات به صراحت عرض می‌کنم که حقیر از جهت مبانی فکری و برآیند عملی، با ایشان اختلاف نظر مبنایی دارم. برای فهم صحیح و دقیق از گوهر معارف دینی می‌بایست سیر متمرکز و مشخص تحصیلی تحت نظر استاد خبره داشت و از التقاط و برداشت ذوقی و سلیقه‌ای و مطالعات پراکنده و سطحی احتراز کرد. تفکر اگر از یک مبدا و مبنای روشن نباشد جز به هم بافتن حق و باطل، ماهیتی برای توجیه مسیر غلط ندارد.متاسفانه نتیجه نگاه سطحی به دین بیش از هر کسی دامنگیر جوانان بی‌دفاع می‌شود و این گناهی بزرگ است. البته واقعا صمیمانه امیدوارم ایشان به شکرانه ی استعدادها و توانمندیهایی که دارند تلاش در اصلاح این روندکنند و از فرصت کوتاه عمر و داشته‌های خود به بهترین شکل استفاده نمایند. اصرار برعمل غیر صالح از جانب خود فرصت دفاع را سلب میکند. تمام عمر ما در اینجا ولو خیلی طولانی، در برابر ابدیتی که در پیش داریم یک لحظه هم نیست. نمی‌توان از روز موعودی که با لطائف باطن عمل و فکر و نیتمان مواجه می‌شویم، غافل ماند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
حسن آقامیری بسیار مخاطب شناس است و این از نحوه ویرایش و موسیقی متن ویدیو‌هایی که توسط او منتشر می‌شود به راحتی قابل شناسایی است و این روز‌ها حسین آقامیری مسیری مشابه او را دنبال می‌کند. وی نیز به فعالیت در فضای اینستاگرام می‌پردازد اما در لباس روحانیت و عقایدی در قطب مخالف برادر. اختلاف این دو برادر به کجا ختم خواهد شد؟ به هرحال این روزها طیف موسوم به ارزشی در حال تبلیغ عقاید سید حسین آقامیری هستند تا به نوعی سید حسن آقامیری را تضعیف کنند و این در حالیست که به نظر می‌رسد حسن نیز در پی راه‌های جدیدتر برای کسب مخاطب
بیشتر است.