کوچ نقدینگی سرگردان به بازار طلا


گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: آنقدر قیمت ها بی حساب و کتاب بالا می رود که به نظر می رسد، ارزانی یک اشتباه مدیریتی است. اما نکته مهم اینجاست که گرانی هر از چند گاهی در یک بخش از اقتصاد لانه می کند، آنجا را به ویرانی می کشاند و سپس به بخش دیگری می رود. در این بین مسوولان نیز در خواب سنگینی فرو رفته و بازار را به حال خود رها کرده اند. البته به هیچ عنوان قصد تخریب مسوولان را نداریم و نمی خواهیم خدای ناکرده از سومدیریت آقایان بگوییم، چرا که نتیجه تمام این بحران های اقتصادی و گرانی ناشی از همین مدیریتهاست. یکی از گزینه های مدیریت در همه عرصه ها، قدرت پیش بینی آینده است. بدین معنا که مسوولان باید برای هر گامی که برمی دارند، آینده نگری کنند و بتوانند تبعات تصمیمات امروزشان را نه تنها در ساعت و روزهای آینده، بلکه در سالها و حتی قرن های آینده پیش بینی کنند، امری مهم که تاکنون در مدیریت هیچکدام از مسوولان شاهد نبوده ایم. اما آنچه امروزه باعث نگرانی می شود، بی اعتمادی مردم به دولتمردان است. هنگامی که هر روز ارزش پول ملی با سر به زمین می خورد و دولت هم سکوت کرده و حتی اظهار نظری که باعث تسکین مردم شود ارایه نمی کند، مردم سعی می کنند با تبدیل ریال به هر چیز دیگری، ارزش پولشان را حفظ کنند و در این میان زیان برای کسی است که به وعده های مسوولان اعتماد کرده و برای خرید کالا به بازار هجوم نیاورده است.

رکورد زنی سکه

یکی از این کالاها طلاست. در این رابطه رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه حباب سکه به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است، گفت:عرضه و تقاضا در بازار تنظیم نیست و تقاضای غیرمعقول موجب تشدید نوسانات قیمتی در بازار شده است؛ هیچ داد و ستدی برای مصنوعات طلا انجام نمی شود.ابراهیم محمدولی در گفت وگو با تسنیم گفت: در روزهای اخیر با وجود نوسانات نزولی طلای جهانی، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی با نوسان صعودی همراه بوده و علت اصلی هم افزایش قیمت ارز است.وی با تأکید براینکه دلار بالای ۲۹ هزار تومان در بازار طلا و سکه قیمت ها را افزایش داده افزود: تقاضا برای خرید طلای آبشده و سکه بسیار زیاد شده است؛ تقاضای غیرمعقول در بازار ایجاد شده که نوسانات شدید قیمتی را نیز به همراه داشته است.رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: افزایش تقاضای غیرمعقول در بازار موجب شده تا قیمت طلا بالای یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر سکه بالای ۱۴ میلیون تومان تعیین شود.

هجوم نقدینگی به طلای خام

به گفته محمد ولی، سرمایههایی که قبلاً در بازار بورس و ملک و ... بود راهی بازار طلای خام و سکه شده است؛ قبلاً افراد می توانستند با ۳۰۰-۴۰۰ میلیون تومان در بازار مسکن معاملاتی داشته باشند ولی الان دیگر نمی توان با این سرمایه ها خرید و فروش انجام داد و افراد راهی بازار سکه شده اند.رئیس اتحادیه طلا از ورود خانمهای خانه دار نیز به بازار طلای آبشده و سکه خبر داد و گفت: در روزهای اخیر تقاضای خرید سکه از سوی خانم های خانه دار نیز بالا رفته است؛ افزایش تقاضا موجب افزایش نوسان در بازار شده و همین موضوع دست و پا گیر صنعت طلا شده است.وی تأکید کرد که عرضه و تقاضا در بازار تنظیم نیست و تقاضای غیرمعقول موجب تشدید نوسانات قیمتی در بازار شده است؛ هیچ داد و ستدی برای مصنوعات طلا انجام نمی شود.وی البته تأکید کرد که حباب سکه امروز به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است و ادامه داد: هم اکنون در بازار سبزه میدان، قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

شوک در بازار خودرو

اما معاملات در بازار خرید و فروش خودرو همچنان قفل است. البته با روند صعودی قیمت ها در بازار سکه و ارز هیچ کس حاضر به خرید خودرو آنهم با قیمت های نجومی نیست. علاوه بر این قرار بود خودروسازان با ارائه طرح های مختلف فروش بازار را به سمت آرامش هدایت کرده و مدیریت تقاضا را انجام دهند که متأسفانه فعلا یک طرح فروش فوری محصولات ایران خودرو و یک طرح پیش فروش تعدادی از محصولات سایپا اجرایی شده است.

امروز قیمت انواع خودروها به صورت سلیقهای در آگهیها و توسط دلالان اعلام می شود به نحوی که اختلاف قیمت ها برای محصولات وارداتی از یک آگهی به آگهی دیگر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان متفاوت است. در محصولات داخلی هم اختلاف قیمت ها در آگهی ها از ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است. در این شرایط مصرف کننده در بازار سرگردان بوده و نمی داند کدام قیمت منطقی و کدام قیمت صوری است.جالب اینجاست قرار بود نظارت کافی در بازار خرید و فروش خودرو انجام شده و فضا برای دلال بازی ها نا امن شود اما متأسفانه خواب واحد نظارتی در اکثر بازارها از جمله خودرو عاملی شده تا معاملات متوقف شده و این حقوق مصرف کنندگان است که مورد تضییع قرار میگیرد.مشاهدات بازار خرید و فروش خودرو نشان میدهد قیمت ها در انواع خودروها غیر منطقی بوده و همین امر باعث شده تا عملاً نه کسی حاضر به خرید خودرو باشد و نه کسی بخواهد خودروی خود را بفروشد.



بی تدبیری دولت در کاهش شاخص بورس

یکی دیگر از بازارهایی که دچار سردرگمی شده، بازار سرمایه است. در یک مقطع دولتمردان آنچنام مردم را به تشویق در بورس می کردند که شاهد رشد تعجب برانگیز در بورس بودیم اما امروز این بازار دچار آشفتگی ناشی از بی برنامگی و ناتوانی در مدیریت آن است. در این رابطه نماینده زنجان در مجلس با اشاره به تذکر خود به وزیر اقتصاد درخصوص رشد غیرطبیعی شاخص بورس گفت: متاسفانه در کاهش شاخص بورس مشخص است که با بی تدبیری دولت مواجه هستیم.مصطفی طاهری در تذکر شفاهی گفت: در جامعه از ما می پرسند ریشه مشکلات چیست و تا چه زمانی این افزایش قیمت ها ادامه دارد، چرا اراده ولایت فقیه در ساختار سیاسی و اقتصادی جامعه اجرایی و عملیاتی نمی شود؟نماینده زنجان با اشاره به اینکه ریشه دارترین مشکل این است که دولت رأس ندارد، از وزیر سوال می شود که چرا تهاتر به خوبی انجام نمی گیرد؟ می گوید تحریم داخلی هستیم! ادامه داد: بسیاری از هماهنگی هایی که باید توسط رئیس جمهور و معاون اول صورت گیرد، انجام نمی شود. دود این ناهماهنگی ها به چشم مردم می رود.وی افزود: به وزیر امور اقتصادی و دارایی در دورانی که شاخص بورس مثبت بود، تذکر دادم این رشد غیرطبیعی است، اعلام کرد که نظر رئیس جمهور این بوده و باید آن را اجرایی کنیم! متاسفانه در کاهش شاخص بورس مشخص است که با بی تدبیری دولت مواجه هستیم.

مقصد بعدی نقدینگی سرگردان کجاست؟

نتیجه اینکه باید نگران آشفته بازار در بخش دیگری از اقتصاد باشیم. امروزه قیمت خودرو به هم ریخته، طلا رشد سرسام آور دارد، خودرو در جاده ای که دلالان ساخته اند، با سرعت حرکت می کند، مسکن نیز درگیر بازی های معاملات املاک، محتکران و دلالان است. با نگاهی به این اقتصاد ویران، معلوم نیست کدام بخش آبستن بحران و گرانی است که البته برای رسیدن به این واقعیت، باید به سراغ کسانی برویم که مافیای اقتصادی هستند. آنها بخوبی می دانند کدام بخش از اقتصاد در آرامش است و متاسفانه توان آن را دارند که با ابزارهای خاص خودشان، بحرانسازی کنند و از این آب گل آلود، سودهای کلانی به جیب بزنند.