کاندیدای دموکرات پس از اولین مناظره پرحاشیه انتخاباتی در نظرسنجی‌های پیش افتاد بوکس کلامی ترامپ و بایدن در رینگ مناظره

اولین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و رقیب دموکراتش جو بایدن شامگاه سه‌شنبه به وقت آمریکا برگزار شد؛ مصاف رو در روی این نامزدها پرهیاهو، مملو از انتقادات و با فریاد مجری مناظره همراه بود که ترامپ را به رعایت سکوت دعوت می‌کرد.
به گزارش ایسنا، مناظره انتخاباتی این دو رقیب جمهوری‌خواه و دموکرات در دانشگاه «کیس وسترن ریزرو» در کلیولند ایالت اوهایو با مجری‌گری «کریس والاس» که در فاکس نیوز مشغول به کار است و در شش بخش ۱۵ دقیقه‌ای حول محورهای سوابق این دو نامزد، دیوان عالی آمریکا، کووید-۱۹، اقتصاد، نژاد و خشونت در شهرها و درستی انتخابات انجام شد.
این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای که بدون آگهی بود، ۳۵ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر برگزار شد و دومین و سومین مصاف این دو نامزد هم به ترتیب ۱۵ اکتبر در ایالت فلوریدا و ۲۲ اکتبر در ایالت تنسی خواهد بود.
اعضای خانواده دونالد ترامپ و پسر جو بایدن نیز در سالن مناظره حضور داشتند و از نزدیک شاهد تقابل این دو نامزد بودند.


دونالد ترامپ و بایدن هنگام ورود به اولین مناظره برای ورود به کاخ سفید با یکدیگر دست ندادند، ماسک هم به صورت نداشتند و فاصله اجتماعی را رعایت کردند.
اولین سوال مناظره از این نامزدها درباره دیوان عالی آمریکا و قاضی منتخب ترامپ برای کرسی خالی این دیوان پرسیده شد. بایدن بار دیگر تاکید کرد، نامزد دیوان عالی و جانشین خانم گینزبرگ که سپتامبر بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت، باید بعد از انتخابات تعیین شود؛ نظری که ترامپ به شدت به آن حمله کرد و گفت به عنوان رئیس جمهوری کنونی آمریکا حق انتخاب دارد و گزینه مورد نظرش را که قاضی ایمی برت است، عالی توصیف کرد.
در بحث طرح سلامت «اوباماکر» کریس والاس به ترامپ گفت که دولت او برنامه مشخصی برای جایگزینی این طرح نداشته است. بایدن هم دونالد ترامپ را دروغگو خطاب کرد و گفت که او به فکر مردم نیست و میلیون‌ها تن از طرح اوباماکر استفاده می‌کنند اما ترامپ قصد دارد که این حق را از آنها بگیرد. ترامپ هم گفت: من این حق را به مردم داده‌ام تا خودشان انتخاب کنند.
رئیس جمهوری آمریکا سپس در پاسخ به سوالات مکرر مجری برنامه درباره شکست ترامپ در ارائه طرح جامع بیمه درمانی جایگزین اوباماکر گفت: ظاهرا من در حال مناظره با شما هستم نه او (بایدن) که البته جای تعجب هم ندارد.
بحث اوباماکر زمانی مطرح شد که حرف از نامزد تازه دیوان عالی آمریکا به میان آمد. قاضی ایمی برت، نامزد ترامپ برای دیوان عالی پیشتر در مقاله‌ای از تایید این قانون در دیوان عالی انتقاد کرده بود. بایدن گفت ترامپ میلیون‌ها تن را از بیمه درمانی محروم خواهد کرد. ترامپ هم گفت اگر بایدن سر کار بیاید نظام درمانی سوسیالیستی (بیمه همگانی) خواهد داشت. ترامپ در بحث انتخاب ایمی برت هم گفت: ما انتخابات را بردیم و انتخابات تبعاتی دارد.
دونالد ترامپ بارها در میانه سخنان بایدن مداخله کرده و حرف‌های کنایه‌آمیز به او می‌گفت‌ که در نهایت با واکنش مجری و بایدن مواجه شد که از او خواستند تا ساکت بماند و اجازه حرف زدن به آنها بدهد. بایدن در نهایت به ترامپ گفت: ممکن است خفه شوید؟
در بخش دیگری از مناظره نیز کریس والاس، مجری مناظره و خبرنگار با سابقه شبکه فاکس نیوز به دونالد ترامپ تذکر داد و به دلیل صحبت کردن هم‌زمان نامزدها با هم با بالا بردن صدای خود گفت: «من دوست ندارم صدای خود را بالا ببرم اما تفاوت من با شما چیست؟» او خطاب به ترامپ گفت که به آنچه کمپین انتخابی‌اش پیش از برگزاری مناظره به آن متعهد شدند احترام بگذارد.
ترامپ در بخش سوالات مرتبط با کووید-۱۹ از اقدامات دولتش در مقابله با کرونا دفاع کرده و خطاب به بایدن گفت که آنها می‌خواستند کشور را تعطیل کنند. ترامپ گفت که آمریکا چند هفته تا دستیابی به واکسن برای کروناویروس فاصله دارد. بایدن هم در واکنش به صحبت‌های ترامپ درباره واکسن گفت: من اصلا به او اعتماد ندارم.
در بحث کرونا بایدن گفت که ترامپ هیچ برنامه‌ای برای این بحران ندارد و با اینکه در ابتدا می‌دانست کرونا مرگبار است اما آن را پنهان کرد. بایدن همچنین به ستایش ترامپ از شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در ابتدای بحران کرونا اشاره کرد. با این حال ترامپ گفت که اگر بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا می‌بود، میلیون‌ها تن جان خودشان را از دست می‌دادند و مهارت دولتش در مهار کرونا را ستود!
جو بایدن همچنین حرف‌های اوایل امسال ترامپ را که به مردم گفته بود مواد ضدعفونی‌کننده برای پیشگیری از کووید-۱۹ تزریق کنند، مورد تمسخر قرار داد و ترامپ هم گفت صحبت‌هایش کنایه‌آمیز بوده است!
در ادامه مناظره انتخاباتی دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه، جو بایدن با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با باب وودوارد که اخیرا توسط این خبرنگار منتشر شده به مساله پنهان‌کاری دولت دونالد ترامپ درمورد وخامت همه‌گیری ویروس کرونا در ماه‌های ابتدایی شیوع پرداخت و گفت: «با همه دروغ‌هایی که توسط رئیس جمهور ترامپ گفته شده است برای لحظه‌ای هم می‌توانید به او و حرف‌هایش اعتماد کنید؟ او اعتراف نمی‌کند که می‌دانست این اتفاق‌ها خواهد افتاد. او حتی در ماه فوریه از خطر این ویروس اطلاع داشت.»
دونالد ترامپ خطاب به بایدن گفت که بیش از ۴۷ سالی که بایدن در عرصه سیاست حضور داشته است، به مردم آمریکا خدمت کرده است. ترامپ گفت: من ارتش شکست‌خورده‌ای که شما به من دادید، درست کردم و خدمت من از ۴۷ سال خدمت شما بیشتر بوده است.
ترامپ در بخشی از صحبت‌هایش به عضویت هانتر بایدن، پسر جو بایدن در یک شرکت انرژی اوکراینی حمله کرده و بایدن هم تاکید کرد که پسرش مرتکب هیچ اشتباهی نشده است. این صحبت‌ها به موضوع استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا مرتبط بود چون گفته می‌شد ترامپ به رئیس جمهوری اوکراین فشار آورده تا درباره بایدن و خانواده او تحقیق کند.
در بحث مالیات پرداختی هم کریس والاس درباره مالیات پرداختی ترامپ بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ سوالی مطرح کرد و به گزارشی از نیویورک تایمز اشاره داشت که نشان می‌داد او صرفا ۷۵۰ دلار در این دو سال مالیات داده است. ترامپ در ابتدا گفت که میلیون‌ها دلار مالیات پرداختی داشته است اما بعد از فشار مجری گفت که در این دو سال میلیون‌ها دلار مالیات داده است.
بایدن ساعاتی پیش از مناظره اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر کرد تا در این بحث فشار بیشتری به ترامپ وارد کند. او از ترامپ پرسید که چرا اقدام مشابهی انجام نمی‌دهد و ترامپ پاسخ داد: همه آنها را خواهند دید.
در طول مناظره ترامپ بارها سخنان بایدن را قطع می‌کرد و نامزد دموکرات‌ها هم ترامپ را دلقک خطاب کرد. بایدن همچنین در ادامه ترامپ را نژادپرست و ملعبه دست پوتین خواند و گفت: شما بدترین رئیس‌جمهوری هستید که آمریکا تا به حال داشته است. ترامپ هم پاسخ داد: جو، هیچ چیز هوشمندانه و زیرکانه‌ای درباره تو وجود ندارد.
بایدن همچنین در پاسخ به سوالی درباره نظم و قانون گفت که او مخالف قطع بودجه سازمان‌های پلیس است. او گفت اکثریت قریب به اتفاق ماموران پلیس آدم‌های سالمی هستند اما در میان آنها کسانی هستند که بد رفتار می‌کنند و باید برکنار شوند. او خواستار اصلاح سازمان‌های پلیس شد. ترامپ در واکنش به او گفت که سازمان‌های پلیس از او حمایت می‌کنند و عملا همه آنها مخالف جو بایدن هستند.
دونالد ترامپ همچنین از تقبیح برترپنداری سفید در جریان مناظره داغ با جو بایدن خودداری کرد. او گفت: تقریبا تمام آنچه من دیدم از سمت جناح چپ بود نه جناح راست.
ترامپ درخصوص اعتراضات در آمریکا هم گفت، کلانتر پورتلند در اورگان از ریاست جمهوری او حمایت می‌کند. این در حالی است که این مقام امنیتی چنین صحبتی نداشته است. بایدن در ادامه انتقاد از برخورد ترامپ با اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی و خشونت پلیس گفت: مقابل کاخ سفید اعتراضات مسالمت‌آمیزی در جریان بود. شما چه کردید؟ از پناهگاه بیرون آمدید و ارتش را مجبور کردید که گاز اشک‌آور شلیک کند.
سی‌بی‌اس: بایدن پیروز اولین مناظره بود
براساس نتایج نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز که به محض پایان اولین مناظره انتخاباتی آمریکا انجام شد، جو بایدن دموکرات توانست رئیس‌جمهوری آمریکا را با اختلاف اندک شکست دهد.
به نقل از سی‌بی‌اس نیوز، پس از برگزاری یک مناظره پرهیاهو که مجری‌ نمی‌توانست دونالد ترامپ را آرام کند که صحبت‌های جو بایدن و خودش را قطع نکند، ۴۸ درصد از تماشاچیان این مناظره بایدن را پیروز دانستند و ۴۱ درصد هم به ترامپ رای دادند و ۱۰ درصد این مناظره را برابر ارزیابی کردند.
بازتاب مناظره ریاست جمهوری این نامزدها در شبکه‌های اجتماعی قابل توجه است. بسیاری از کاربران روی لحن تهاجمی ترامپ و قطع کردن پیاپی صحبت‌های بایدن و کریس والاس اشاره داشته و تاکید می‌کنند که اگر مناظره‌های بعدی هم به این شکل باشند، بیهوده خواهند بود.
مناظره انتخاباتی این دو رقیب جمهوری‌خواه و دموکرات در دانشگاه «کیس وسترن ریزرو» در کلیولند ایالت اوهایو با مجری‌گری «کریس والاس» که در فاکس نیوز مشغول به کار است و در شش بخش ۱۵ دقیقه‌ای حول محورهای سوابق این دو نامزد، دیوان عالی آمریکا، کووید-۱۹، اقتصاد، نژاد و خشونت در شهرها و درستی انتخابات انجام شد.
نظرسنجی‌ها از پیشتازی بایدن در ایالت کلیدی پنسیلوانیا حکایت دارد
تایج دو نظرسنجی در هفته جاری پیشتازی جو بایدن نامزد دموکرات‫ها را درمقایسه با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ایالت کلیدی پنسیلوانیا نشان می‌دهد.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای اکسیوس، نتایج نظرسنجی واشنگتن پست و ای‫بی‫سی نیوز نشان داد بایدن مورد حمایت ۵۴ درصد از رای دهندگان واجد شرایط در پنسیلوانیا است در حالی میزان حمایت از ترامپ ۴۴ درصد است.
نتایج نظرسنجی مشترک روزنامه نیویورک تایمز و «کالج سیِینا» در نیویورک نیز حکایت از این داشت که ۴۹ درصد از رای دهندگان این ایالت به بایدن رای می دهند و این در حالی است که تنها ۴۰ درصد رای دهندگان این ایالت به ترامپ علاقه‫مند هستند.
نیویورک تایمز نوشت: این نتایج نشان می‫دهد که انتصاب قاضی جدید دیوان عالی نتوانسته نتیجه نظرسنجی‫ها را به نفع ترامپ تغییر دهد و توجهات را از موضوع همه گیری کووید-۱۹ منحرف کند.
روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که ۵۳ درصد از رای‫دهندگان در پنسیلوانیا ترجیح می‫دهند نامزد پیروز انتخابات، جانشین روث بیدر گینزبرگ قاضی متوفی دیوان عالی را تعیین کند.
نظرسنجی نیویورک تایمز نشان داد که ۵۱ درصد از رای دهندگان به بایدن برای تعیین قاضی بعدی دیوان عالی اعتماد دارند و این اعتماد به ترامپ نزد رای دهندگان فقط ۴۴ درصد بود.
نظرسنجی واشنگتن پست و ای‫بی‫سی نیوز تاکید دارد که به نظر می‫رسد همه‫گیری کرونا بیشتر از مساله مدیریت اقتصادی توجهات را به خود جلب کرده است. در بین رای دهندگان واجد شرایط ایالت پنسیلوانیا ۵۳ درصد مدیریت اقتصادی ترامپ را تایید کردند اما ۵۷ درصد با نحوه مدیریت او در بحران شیوع ویروس کرونا مخالفت کردند.
این نتایج نشان داد که بایدن با اختلافی ۱۷ نقطه‫ای در بین رای‫دهندگان سفیدپوست بدون مدرک دانشگاهی در این ایالت از ترامپ جلوتر است. این اختلاف نزد رای‫دهندگان سفید پوست فارغ التحصیل دانشگاه ۲۳ در بین رای دهندگان غیر سفید پوست ۶۴ درصد بود.
اختلاف حمایت از بایدن و ترامپ بین زنان رای‫دهندگان در پنسیلوانیا ۲۳ درصد و در بین مردان ۷ درصد است.
در شمال شرق پنسیلوانیا حمایت از ترامپ ۵۶ درصد بود و در مناطق مرکزی این ایالات اختلاف پیشتازی او ۳۰ نقطه ای بود.
درمناطق جنوب غرب پنسیلوانیا بایدن بیشترین حمایت را دارد و در مناطقی از جنوب غرب ایالت پنسیلوانیا ااختلاف پیشتاز بایدن در مقایسه با ترامپ دو به یک است.
پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوم نوامبر ۲۰۲۰ برابر با ۱۳ آبان ۹۹ برگزار می‫شود.
در نظرسنجی واشنگتن پست و ای بی سی نیوز که از طریق تلفنی و در بازه زمانی ۲۱ تا ۲۶ سپتامبر (۳۱ شهریور تا ۵ تیر) انجام شده است ۸۰۸ رای دهنده بزرگسال شرکت داشتند. این نظرسنجی ضریب خطای مثبت و نفی ۴.۵ درصد را داشت. نظرسنجی نیویورک تایمز و کالج سیِینا از بین ۷۱۱ رای دهنده واجد شرایط با ضریب خطای ۴.۳ درصد انجام شد.
نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای جمهوریخواه و دموکرات ساعت ۴:۳۰ بامداد دیروز چهارشنبه به وقت تهران آغاز و پس از ۹۰ دقیقه پایان یافت.
این رخداد به نظر اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران و صاحب‫نظران سیاسی با نزاع لفظی نامزدها از هدف اصلی خود دور شد و با توهین و تخریب دو نامزد به بینندگان استرس وارد کرده و ازمناظره خارج و به صحنه منازعه دو رقیب تبدیل شد.
روایت رسانه‌های اسپانیایی از نخستین مناظره انتخاباتی آمریکا
روزنامه «ال پائیس» اسپانیا نوشت: نخستین مبارزه ترامپ و بایدن به هرج و مرج و حملات شخصی خلاصه شد؛ مناظره رقبای دموکرات و جمهوری‌خواه، تصویر آشفته و وحشیانه قدرتندترین کشور جهان بود که از لحظات اولیه با نبرد بر سر تصاحب آینده کاخ سفید آغاز شد.
ترامپی که در تهاجمی ترین حالت خود پا به میدان گذاشت و سعی کرد تا قدرت خود را به عنوان رئیس‌جمهوری به رخ رقیبش بکشد و در مقابل بایدن، بیش از آنکه ترامپ را مخاطب حرف‌های خود بداند با صحبت با دوربین‌ها، نه تنها ترامپ را دروغگو و دلقک خواند بلکه به او امر کرد تا ساکت شود.
ال پائیس در ادامه نوشت: از آنجا که آنچه شاهد آن بودیم، فقط نمایش خصومت دو رقیب، کمتر از پنج هفته مانده تا برگزاری انتخابات بود، بنابراین نمی توان این مناظره را به عنوان رقابتی تاثیرگذار بر نتیجه انتخابات در تاریخ آمریکا قلمداد کرد.
روزنامه «آ ب ث» نیز ضمن بازتاب مناظره رقبای دموکرات و جمهوری‌خواه نوشت: در بازی فوتبال زمانی صفت مسابقه «بد» را نسبت می‌دهند که داور، بهترین بازیکن میدان باشد. در مورد مناظره سه شنبه شب نامزدهای آمریکا نیز این امر صادق است؛ «کریس والاس» خبرنگار فاکس نیوز تنها کسی بود که با وجود حرف قطع کردن‌های مکرر ترامپ و عملکرد ضعیف بایدن، خوش درخشید.
مجری سی ان ان بلافاصله بعد از پایان مناظره گفت: این پر هرج و مرج ترین مناظره تاریخ انتخابات آمریکا بود.
به نوشته این نشریه، اولین مناظره ترامپ و بایدن در کشوری که با بحران شدید کرونا مواجه بوده و از تابستان شاهد تنش‌های نژادپرستی است، از تحریک بیشتر جامعه، افزایش بی اعتمادی، تهدید امنیت ملی از وقوع احتمالی نزاع بین دو حزب پس از اعلام نتیجه انتخابات و در نتیجه افزایش خشونت خبر می‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه
کرونا چه بر سر مطبوعات آورده است؟ نفس‌های آخر کاغذی‌ها محمدرضا یوسفی آرامش ما و سرنوشت انتخابات آمریکا جامعه انسانی نسبت به یکدیگر مسئول است ضرورت فرهنگ‌سازی برای از حمایت از افراد دارای معلولیت کارشناس حوزه مسکن: رشد نقدینگی عامل مهم افزایش قیمت‌هاست پیام دلار برای بازار مسکن در صحن علنی مجلس اعتبارنامه ۱۰ نماینده جدید مجلس یازدهم تصویب شد شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان درباره اقدامات مجلس برای اصلاح قانون انتخابات واکنش نشان داد مسخ جمهوریت نظام با طرح انتخاباتی مجلس کاندیدای دموکرات پس از اولین مناظره پرحاشیه انتخاباتی در نظرسنجی‌های پیش افتاد بوکس کلامی ترامپ و بایدن در رینگ مناظره رئیس‌جمهوری دیروز علاوه بر حضور در جلسه هیئت دولت، دو تماس دیپلماتیک هم برقرار کرد رد نگاه رو به بیرون دولت از سوی روحانی جواب‌های زنگنه نمایندگان را قانع نکرد اولین کارت زرد مجلس یازدهم به نام وزیر نفت یک وکیل دادگستری مطرح کرد اصلاح قانون انتخابات؛ تصریح به امکان رئیس جمهوری شدن زنان حداقل انتظار است