بایدن پیروز مناظره اول بود

آرمــان مــلـــي –
عليرضا پورحــسين:
پس از برگزاري نخستين مناظره ميان جو بايدن و دونالد ترامپ که هر دو نامزد انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده هستند، 48 درصد از تماشاچيان اين مناظره بايدن را پيروز دانستند و 41 درصد هم به ترامپ راي دادند و 10 درصد اين مناظره را برابر ارزيابي کردند. بازتاب مناظره رياست‌جمهوري اين نامزدها در شبکه‌‌هاي اجتماعي قابل توجه است. بسياري از کاربران روي لحن تهاجمي ترامپ و قطع کردن پياپي صحبت‌هاي بايدن اشاره داشته و تاکيد مي‌‌کنند که اگر مناظره‌هاي بعدي هم به اين شکل باشند، بيهوده خواهند بود. مناظره انتخاباتي اين دو رقيب جمهور‌خواه و دموکرات در شش بخش حول محورهاي سوابق اين دو نامزد، ديوان عالي آمريکا، کوويد19، اقتصاد، نژاد و خشونت در شهرها و سلامت انتخابات انجام شد. مناظره‌اي که در قسمت سياست خارجي به مراتب مي‌تواند حساس‌تر و پرحاشيه‌تر ار آنچه روز گذشته رقم خورد، باشد. بخشي از مناظره که قطعا ايران يکي از محورهاي اصلي آن خواهد بود و به نحوي پيروزي نسبي بايدن در مناظره روز گذشته شايد به‌صورت سلسله‌وار به آن قسمت از مناظرات نيز کشانده شود و پيروزي نهايي را براي جو بايدن رقم زند. در راستاي بررسي اين مساله «آرمان ملي» گفت‌وگويي با علي بيگدلي، کارشناس مسائل بين‌الملل داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.
آيا در واقع بايدن پيروز نخستين مناظره انتخاباتي در آمريکا بود؟
مناظره انتخاباتي اين دو رقيب جمهوريخواه و دموکرات در شش بخش حول محورهاي سوابق اين دو نامزد، ديوان عالي آمريکا، کوويد19، اقتصاد، نژاد و خشونت در شهرها و سلامت انتخابات انجام شد. مناظره‌اي که در قسمت سياست خارجي به مراتب مي‌تواند حساس‌تر و پرحاشيه‌تر ار آنچه روز گذشته رقم خورد، باشد. بايد دقت کرد تا روز انتخابات در هر کشوري ممکن است ده‌ها اتفاق رقم بخورد که نتايج را به‌صورت کلي دگرگون کند و عملا نمي‌توان صرفا با اتکا به نظرسنجي‌ها و مناظرات در خصوص پيروز انتخابات حدس و گمان زد. انتخابات آمريکا نيز از اين مقوله مستثنا نيست و از امروز نمي‌توان در خصوص پيروز انتخابات ايالات‌متحده که حدود يک ماه ديگر برگزار مي‌شود، گمانه‌زني کرد. منهاي رفتارهاي غيراخلاقي که نسبت به يکديگر داشتند و مورد انتقادهاي زيادي در ميان افکار عمومي آمريکا قرار گرفت، بايد گفت که رئيس‌جمهورهايي که در کاخ سفيد حضور دارند از قدرت بيشتري براي برتري در مناظره برخوردار هستند. ترامپ با اتکا به اين قدرت، با اين هدف اقدام به قطع کردن صحبت‌هاي بايدن مي‌کرد و هجومي کار خود را آغاز کرد که مي‌دانست اگر در نخستين مناظره به پيروزي برسد مي‌تواند تا انتها نيز موفق باشد. او به‌خوبي مي‌دانست که ترفند او در جلسه نخست مي‌تواند تا جلسه سوم نيز ادامه داشته باشد و در نهايت نيز انتخابات را پيروز شود. ترامپ اين رفتار خود را با همگان به اين شکل اعمال کرده است. ترامپ در مناظره موفق نبود و به نحوي مغلوب بايدن در نخستين مناظره شد.
علت اينگونه رفتارهاي ترامپ در مناظره چه بود و آيا افکار عمومي با او همراه خواهند شد؟


علت اين‌گونه رفتارهاي ترامپ اين است که سفيدپوست‌هاي سنتي آمريکا که مشهور به مسيحي صهيونيست هستند و براي خود مجموعه‌اي از آرمان‌ها دارند و براي رسيدن به آن يک خودخواهي غيرمنطقي را در خود نهادينه کرده‌اند و با غرور خاصي رفتار مي‌کنند و اين هجمه‌اي که به بايدن نيز رقم مي‌خورد از همين جهت بود و خاستگاه سياسي و اجتماعي داشت. در همين راستا تلاش مي‌کرد تا به هر نحوي بايدن را شتابزده به سمت يک گردابي هدايت کند و او را براي هميشه در آن بيندازد. در حدود 70 درصد راي‌دهندگان آمريکايي هنوز نمي‌دانند بايد به چه کسي راي دهند و از راي خود اطمينان ندارند. اين امر سبب شده است تا دموکرات‌ها حساب ويژه‌اي روي اين 70 درصد باز کنند. دموکرات‌ها در جلب نظر اين 70 درصد هنوز موفق نبوده‌اند و همين امر سبب شده است تا هنوز ترامپ نيز براي پيروزي شانس داشته باشد. بايد توجه کرد که رفتار ترامپ سبب شد بايدن مظلوم‌تر نمايان شود و حدود 10 درصد به آراي خود بيفزايد.
کدام‌يک از دو نــامزد اصلــي انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا را مي‌توان يک گزينه مناسب‌تر براي سياست خارجي کشورمان قلمداد کرد؟
قطعا بايدن به برجام باز خواهد گشت و مي‌تواند گزينه بهتري براي ايران باشد اما به نظر مي‌رسد به دنبال امتيازات بيشتري از آنچه در برجام است، باشد. از آنجايي که رفتار مسئولان آمريکا در دوره ترامپ به نحوي بوده است که ايران مذاکره با او را رد کرده‌اند بنابراين راي نياوردن او مي‌تواند روزنه‌هايي را براي ارتباط ايجاد کند. در صورتي که ترامپ پيروز شود، کنار آمدن با دولت ايالات‌متحده سخت‌تر خواهد بود و نياز به سياست‌هاي هوشمندانه‌اي دارد. شکست ترامپ و ورود دموکرات‌ها به کاخ سفيد به هرحال خواسته بسياري از کشورهاست اما نبايد از دموکرات‌ها انتظار زيادي داشت به اين علت که دموکرات‌‌ها و جمهوريخواه‌‌ها بر سر يک مساله نمي‌توانند دست به قمار بزنند و آن منافع ملي و ارزش‌هاي حاکم بر آمريکاست. هرچند براساس اظهارنظر‌هاي مکرر جو بايدن ممکن است در مقابل ايران سياست ملايم‌تري به کار ببرند و دوباره به برجام برگردند ولي قطعا خصوصيات برجام گذشته را نخواهد داشت. اگر ترامپ به پيروزي برسد، شرايط براي ما سخت‌‌تر مي‌شود.