١٤٠٠با احمدی‌نژادهای ديگری روبه‌رو خواهيم شد

کانديداهايي که براي انتخابات رياست‌جمهوري 1400 ثبت‌نام‌ مي‌کنند و تاييدصلاحيت مي‌شوند، بايد چه برنامه‌ها وشعارهايي داشته باشند که بتوانند پيروز ميدان شوند و آيا اساسا طرح شعارهاي عوام فريبانه يا اصطلاحا پوپوليستي مانند انتخابات 84 مي‌تواند عامل هدايت مردم به سمت راي‌دادن به کانديدايي با اين شعارها باشد؟
از هم اکنون نمي‌توانم تعيين کنم که چه جريان يا گروهي قرار است چه شعارهايي را مطرح کنند. طرح اين شعارها به سوابق و آن شاخص‌هاي جريان‌هاي منتسب به کانديداها مرتبط است.
منظورتان چيست؟
يعني اينگونه نيست که جريان‌ها، سابقه‌اي در نزد مردم نداشته باشند بنابراين، شعارها بايد سنخيتي با کارنامه‌ها و سوابق جريان‌ها داشته باشند اما درباره اينکه آيا شعارهاي عوام فريبانه مي‌تواند تاثير داشته باشد يا خير، پاسخ مثبت است، چراکه امروزه کارشناساني به خدمت گرفته مي‌شوند که کارشان اين است که تاکتيک‌ها و روش‌هاي تبليغاتي را به روشي دنبال کنند تا بتوانند در مقطع کوتاهي نظرهاي مردم را به سمت خودشان جلب کنند. اين يک کار تخصصي و حرفه‌اي است که متاسفانه کانديداها به آنها روي مي‌آورند. بعد هم ديگر پايبند به آن شعارها نخواهند بود يا اينکه در جهت تخريب حريف، تاکتيک‌هايي را اجرا مي‌کنند و در مطرح کردن خودشان و جلب راي، هنرنمايي مي‌کنند.


در مواجهه با اين وضعيت چه بايد کرد؟
بايد به آنها گفته شود که حرفه تبليغاتي بسيار پرکششي را براي احزاب سياسي و گروه‌ها در پيش گرفته‌اند. از آنجايي که روش‌هاي پيچيده‌ اي را دنبال مي‌کنند، طبيعتا مردم در تشخيص اين روش‌ها، مقداري دچار مشکل هستند و زماني متوجه مي‌شوند که با روش توانستند آراي آنها کسب کنند که ديگر راي‌شان داده‌اند. به‌عنوان مثال، در انتخابات رياست‌جمهوري گذشته، روحاني با يک سري تاکتيک‌ها، رقيب را کنار زد . مثلا مي‌گفتند اگر رقيب من انتخاب شود، در پياده‌روها بين مرد و زن ديوار مي‌کشد. اين يک روش تبليغاتي بود و با طرح آن، ترديدهايي را در دل مردم ايجاد و باعث شد که راي بياورد يعني يک ادعاي بسيار دور از ذهن مطرح شد که راي‌دهندگان، تصور مي‌کردند حتي اگر اين طور هم نباشد اما کمي‌پايين‌تر از آن اجرا مي‌شود و خطرناک است که به همين دليل به رقيب روحاني راي ندادند. اين‌هايي که چنين ترديدهايي را براي مردم ايجاد مي‌کنند، متخصصان برجسته و کاربلدي هستند که پول‌هاي کلاني مي‌گيرند و روش‌هاي خوبي نيز ارائه مي‌دهند تا کانديداي مورد نظرشان بتواند آراي مردم را به سمت خودش جلب کند. درباره اينکه آيا کانديداها در آينده هم از اين متخصصان بهره خواهند گرفت، بايد اذعان داشت که متاسفانه پاسخ مثبت است.
ممکن است از دل انتخابات پيش‌رو هم احمدي‌نژادهايي سر در بياورند؟
هم احمدي‌نژادها در مي‌آيند و هم روحاني‌ها سر در مي‌آورند. بله، قطعا ممکن است در هر دوره‌اي از انتخابات مردم به‌دليل اينکه گزينش مي‌کنند و آگاهي و شناخت‌شان ارتقا پيدا مي‌کند، مي‌توانند بهتر انتخاب کنند اما در عين حال، مي‌توانند در هر دوره هم با شيوه‌هاي جديدي مواجه شوند که تشخيص برايشان سخت باشد .
در چنين شرايطي چه بايد کرد؟
براي آنکه بتوانيم آگاهانه‌تر و هوشمندانه‌تر راي بدهيم، بايد پيش از انتخابات نسبت به شناخت‌مان در مورد نخبگان تلاش کنيم. توصيه من به‌عنوان شخصي که کار رسانه انجام داده، اين است که علاوه بر رسانه‌ها که بايد پايبند به شناخت باشند، خود مردم هم که خارج از دوران انتخابات که دوران بسيار پر گردوغبار و ناآرامي‌است، به تدريج شناخت خودشان را نسبت به خواص جامعه افزايش دهند. اگر آن شناخت کافي شکل بگيرد، شيوه‌هاي تبليغاتي، ديگر نمي‌تواند ما را با خودش همراه کند و شيوه‌ها و روش‌هاي فريب، ديگر نمي‌تواند موثر واقع شود. اگر اين دقت وجود نداشته باشد، مي‌تواند منجر به روي کار آمدن احمدي‌نژادها و روحاني‌ها بشود. اگر مردم بخواهند که تنها در چند روز مانده به انتخابات، شناخت خودشان را نسبت به افراد ارتقا دهند و در آن شرايط که متخصصان وارد ميدان مي‌شوند، نمي‌توان يافته‌ها را در آن مدت محدود به محک آزمايش گذاشت و سنجيد بنابراين موفق نخواهند بود و دچار مشکل خواهد شد اما اگر پيش از آن که زمان به پايان برسد، به‌دنبال نواقص يا کاستي‌ها و شناخت بيشتر کانديداي مورد نظر خودشان باشند، فرصت هست و مي‌توان به يک نظر قطعي يا يک نظر تقريبا درست رسيد ولي در دوران انتخابات چنين چيزي ممکن نيست و يا بسيار دشوار است.
وضعيت امروز اصولگرايان در حوزه فعاليت‌هاي انتخاباتي چطور است و اگر عملکرد مجلس يازدهم خوب باشد مي‌تواند بر نتيجه انتخابات به نفع اصولگرايان تاثير بگذارد يا خير؟
پاسخ اين سوالي که مطرح کرديد، کاملا روشن است. قطعا عملکرد و کارنامه مجلس يازدهم بر انتخابات رياست‌جمهوري پيش رو تاثير خواهد داشت. اگر اين مجلس بتواند در ارتباط با اداره دولت يعني تعامل با دولت، کارنامه خوبي داشته باشد يعني به اين معنا که به دولت ياري برساند و به آنها کمک کند و از افزايش ضعف‌هاي دولت خودداري کند و طرح‌هاي خوبي در اين مدت باقيمانده که زمان زيادي هم نيست ارائه دهد، مي‌تواند به اصولگرايان براي اثبات اين موضوع که قادر هستند در مواقع بحراني، نقش موثرتري ايفا کنند کمک کند.