آلودگی ترامپ به کرونا بورس آمریکا فروریخت

  سرویس خارجی-31 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر رسیده که دونالد ترامپ هم به ویروس کرونا آلوده شده است. ترامپ که پیش از این بارها خطر کرونا را کم جلوه داده بود، خود و طرفدارانش از ماسک استفاده نمی‌کردند. او حتی به مبتلایان نیز توصیه می‌کرد که مواد ضد عفونی‌کننده به خود تزریق کنند بامداد دیروز در پیامی توئیتری نوشت پس از ابتلای خانم «هوپ هیکس»، دستار ارشدش به کرونا آزمایش کرونای او و همسرش ملانیا ترامپ، هم مثبت اعلام‌شده و هم‌اکنون در قرنطینه به سر می‌برند.
به نوشته روزنامه «گاردین» پزشکان اعتقاد دارند سن بالای ترامپ و اضافه وزن وی که از عوامل خطرزا برای مبتلایان به کرونا محسوب می‌شوند، احتمالا درمان بیماری وی را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. با این وجودپزشک کاخ سفید اعلام کرده حال ترامپ و همسرش خوب است و بنابر اعلام کاخ سفید، ترامپ در محل کارش قرنطینه می‌شود و به فعالیت‌هایش ادامه خواهد داد. همچنین احتمالا مناظره دوم ترامپ با بایدن که قرار بود 15 اکتبر (24 مهر) برگزار شود لغو خواهد شد.
ترامپ در گروه پر خطرها
رئیس‌جمهور آمریکا با ۷۴ سال سن و ۱۱۰ کیلو وزن هم‌اکنون در گروه پرخطر ابتلا به کرونا قرار دارد و احتمال اینکه اوضاع جسمانی او وخیم شود بسیار بالاست. در صورتی که ترامپ از اجرای وظایف ریاست‌جمهوری ناتوان باشد، بر اساس متمم ۲۵ قانون اساسی به صورت خودکار و حتی بدون ارسال اعلامیه کتبی ترامپ به رؤسای مجالس قانونگذاری آمریکا، «مایک پِنس» معاون اولش، در جایگاه ریاست‌جمهوری آمریکا قرار خواهد گرفت.


اگر فرض کنیم که کرونایی‌شدن ترامپ، طرحی ساختگی از طرف ستاد انتخاباتی او نباشد، اعلام گرفتار شدن رئیس‌جمهور خودشیفته آمریکا در چنگال‌های ویروس کرونا، گذشته از پیامد‌های سیاسی، حاوی عبرتهایِ کرونایی برای همه کسانی است که هنوز ویرانگریِ کرونا را جدی نگرفته‌اند. ترامپ همین هفته گذشته در مناظره با رقیب دموکرات خود و در میانه تبادل فحاشی و بی‌نزاکتی با «جو بایدن»، با دفاع از نحوه مدیریت بحران کرونا در آمریکا و یادآوری برگزاری «تجمعات بزرگ» انتخاباتی‌اش، بی‌اعتناییِ خود و هوادارانش به دستورالعمل‌های بهداشتی را بی‌اهمیت دانسته و حتی «همیشه ماسک‌زدنِ» رقیب دموکراتش را نیز به سخره گرفته بود.
احتمال کرونایی شدن بایدن
در حالی که ترامپ دیروز در کاخ سفید به دلیل ابتلا به کرونا قرنطینه شد سی ان ان گزارش داده  احتمالا تعدادی از مقامات آمریکایی از جمله جو بایدن که با دونالد ترامپ در تماس بوده‌اند، نیز به کرونا مبتلا شده‌اند. سی ان ان اعلام کرده با توجه به ابتلای سه نفر در کاخ سفید به بیماری کووید-۱۹ اکنون این پرسش مطرح است که چند نفر دیگر از کارکنان به این ویروس آلوده شده‌اند.
«سانجای گوپتا»، خبرنگار ارشد پزشکی شبکه
سی ان ان دراین باره معتقد است: «برای نتیجه گیری درباره اینکه چند نفر احتمالا به کرونا مبتلا شده‌اند، باید به مسائل مختلفی توجه کرد از جمله اینکه تماس آنها تا چه حد نزدیک بوده و اینکه مدت زمان این تماس چقدر بوده است. اما او با بیان آنکه می‌داند ترامپ و بایدن احتمالا زمان زیادی را در کنار هم نگذرانده‌اند، تاکید کرده بهتر است بایدن نیز آزمایش دهد تا مشخص شود به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده است یا نه. به اعتقاد او حتی اگر آنها تماس نزدیک با یکدیگر نداشتند و از هم دور ایستاده بودند، نیز باید بررسی‌های لازم انجام شود، زیرا صحبت درباره سران کشور است».
ریزش بورس آمریکا
ابتلای رئیس‌جمهور آمریکا به کرونا بلافاصله تاثیر خود را بر روی بورس‌های آمریکا و اروپا نیز گذاشت. «ان بی‌سی نیوز» دراین باره نوشته: شاخص سهام بورس وال استریت آمریکا روز جمعه پس از مثبت اعلام شدن تست ویروس کرونای دونالد ترامپ و همسرش با ریزش همراه شده است. بر اساس این گزارش شاخص صنعتی داوجونز نیز بیش از 500 واحد کاهش یافته و شاخص‌های اس‌اند پی 500 و نزدک نیز منفی شده است. سود اوراق قرضه دولتی 10 ساله خزانه‌داری آمریکا نیز به کمتر از 0.6578 درصد کاهش یافته است. روسیا الیوم نیز نوشته: در پی اعلام ابتلای «دونالد ترامپ» و همسرش به ویروس کرونا بازارهای بورس آسیا جمعه سقوط کرد. این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا بسته محرک مالی 2.2 تریلیون دلاری برای مقابله با ویروس کرونا را تصویب کرده‌اند و سرمایه‌گذاران منتظر تحولات بعدی هستند. دولت ترامپ و دموکرات‌ها هنوز بر سر بخش‌های اصلی این بسته محرک مالی اختلافات عمیقی دارند. پیش‌بینی می‌شود این بسته محرک مالی در مجلس سنا تصویب نخواهد شد. «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکا با مفاد اصلی این طرح مخالفت کرده است.
آشفتگی در ستاد ترامپ
از سوی دیگر مقام‌های ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا می‌گویند او در مناظره تلویزیونی، یکی از فرصت‌هایش برای جذب رأی‌دهندگان را از دست داد و اکنون ستاد او در نگرانی و حیرت به سر می‌برند. به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اِن‌بی‌سی نیوز»، افراد مطلع از اوضاع ستاد انتخاباتی ترامپ می‌گویند، فضای کاخ سفید و کمپین ترامپ بعد از اولین مناظره که بامداد چهارشنبه برگزار شد، مملو از «نگرانی»، «سکوت» و «بهت و حیرت» بود. به گفته این افراد، ترامپ مکرراً شانس خود را برای امتیاز گرفتن از «جو بایدن» رقیب دموکراتش از دست داد و این در حالی است که او می‌توانست به اظهارات نژادپرستانه پیشین بایدن‌گریزی بزند یا درباره برنامه‌های آینده در دور دوم ریاست‌جمهوری خود صحبت کند.یکی از مقامات سابق کاخ سفید در این باره گفت: «ترامپ یکی از فرصت‌های باقی‌مانده برای تغییر شکل انتخابات و عدم حضور در این رقابت به عنوان فرد بازنده را از دست داد» دو مقام کارزار ترامپ نیز گفتند، ترامپ در اعلام برنامه‌هایش شکست خورد و هنگامی آنها را بیان کرد که خارج از موضوع مناظره بود.«میت رامنی» سناتور جمهوری‌خواه و هم حزبی ترامپ نیز این مناظره را «مایه شرمساری» توصیف کرد.
همزمان به گزارش سی بی‌اس رئیس‌جمهور آمریکا به تغییراتی که «کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی» برای مناظرات آتی وی با رقیب دموکراتش در نظر گرفته واکنش نشان داد. یک منبع آگاه به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته که یکی از این تغییرات می‌تواند کنترل و تنظیم میکروفن‌ این دو نامزد انتخاباتی باشد. ترامپ با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «چرا من به کمیسیون مناظره‌ها اجازه دهم که قوانین مناظرات دوم و سوم را تغییر دهد در حالی که من به راحتی در دفعه پیش پیروز [مناظره] شدم؟». بسیاری از رسانه‌های آمریکایی مناظره اول بایدن و ترامپ را مایه شرمساری و بی‌آبرویی بیشتر آمریکا عنوان کردند.
سایر اخبار این روزنامه
طرح کمک معیشتی مجلس موافقان و مخالفان چه می‌گویند چهار دسته‌ای که یک عذرخواهی به ملت بدهکارند (یادداشت روز) اخبار ویژه آلودگی ترامپ به کرونا بورس آمریکا فروریخت ۳۰ استان در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی تشییع پیکرهای مطهر 3 شهید پاسدار در زاهدان قدرت عملیاتی که حزب‌الله دارد بسیاری از کشورهای عضو ناتو ندارند جوانان یزدی: مهمان‌نواز هستیم جاسوس‌نواز نه آغاز بهره‌برداری از ۴ پروژه مهم معاونت علمی‌ و فناوری و وزارت جهادکشاورزی در برخورد با روابط ناسالم اداری در دستگاه قضا به نصیحت و توصیه اکتفا نمی‌کنیم سازوکار مکانیسم ماشه علیه ایران فعال نشده است درباره پرونده هسته‌ای ایران از سوی کشورهای بزرگ هر دقیقه تحت فشار هستم گام آخر نماینده ایران برای رسیدن به فینال آسیا سرخپوشان به جمع بزرگان فوتبال جهان ملحق می‌شوند؟ بایدن وعده فشار هوشمندانه داد مدعیان اصلاحات ذوق‌زده شدند! طرح کمک معیشتی مجلس موافقان و مخالفان چه می‌گویند طرح کمک معیشتی مجلس موافقان و مخالفان چه می‌گویند