در برخورد با روابط ناسالم اداری در دستگاه قضا به نصیحت و توصیه اکتفا نمی‌کنیم


به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه در نشست شورای عالی قوه قضائیه با شورای قضایی استان‌ها، از «حفظ کرامت انسان»، «مبارزه با فساد» و «حمایت از تولید و رفع موانع تولید» به عنوان اولویت مأموریت‌های قوه قضائیه در سال 99 یاد کرد و گفت: تکریم همکاران دستگاه قضا و ارباب رجوع به عدلیه، یک توصیه اخلاقی و محدود به یک بخشنامه و چند ماده و تبصره نیست بلکه امری الزامی برای همه همکاران ماست.
اقدامات قضایی در رفع موانع تولید
و مقابله با فساد تأثیر به سزایی دارد
رئیسی از پیوستگی میان «مبارزه با فساد» و «جهش تولید» نیز سخن گفت و با تأکید بر مأموریت‌های دستگاه قضا در این دو حوزه، افزود: رفع همه موانع تولید و مقابله با فساد بر عهده قوه قضائیه نیست و نظام اجرایی و نظامات بانکی و مالی هم در این زمینه نقش دارند اما اقدامات قضایی در این عرصه تأثیر به سزایی دارد.


نابسامانی در صدور کارت‌های بازرگانی زمینه‌ساز سوءاستفاده از ارزهای وارداتی
وی، از «قاچاق کالا» به عنوان یکی از موانع رونق و جهش تولید در کشور یاد کرد و یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در این حوزه را «نابسامانی در صدور کارت‌های بازرگانی و استفاده از کارت‌های بازرگانی یک بارمصرف» عنوان کرد و گفت: صدور کارت‌های بازرگانی برای افراد ناشناس زمینه سوءاستفاده از ارزهای تخصیصی برای واردات را فراهم آورده و گاهی می‌بینیم یا می‌شنویم به نام یک پیرمرد یا پیرزن روستایی یا یک کودک واردات انجام می‌شود که نه از این مسئله خبر دارند و نه اصلاً به تجارت و بازرگانی‌اشتغال دارند؛ این مسئله هم عجیب است و هم غیرقابل قبول.
رئیس‌قوه قضائیه یکی دیگر از چالش‌های این حوزه را «کولبری و کالاهای ته لنجی» عنوان کرد و با بیان اینکه ساماندهی کولبران و ته لنجی‌ها امری پیچیده و سخت نیست، بر ساماندهی فعالیت‌های کولبران و واردکنندگان کالاهای ته لنجی تأکید کرد.
رئیسی خاطر نشان کرد: واردات و صادرات باید ضابطه‌مند باشد تا هم واردات و صادرات انجام شود، هم حقوق مردم و دولت رعایت شود و هم با اقدامات پیشگیرانه، نیازمند اقدامات قضایی در این زمینه نباشیم.
 ابراز امیدواری نسبت به تعیین تکلیف
 همه پرونده‌های معوقه تا پایان امسال
وی در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از تلاش‌های همکاران قضایی استان‌ها در رسیدگی جهادی به پرونده‌های معوقه در یک سال اخیر، متذکر شد: وجود پرونده‌های معوقه در دستگاه قضا و دادگستری معنا ندارد و از موانع رسیدگی به موقع به پرونده‌های جاری است.
رئیس‌قوه قضائیه با ابراز امیدواری نسبت به تعیین تکلیف همه پرونده‌های معوقه تا پایان امسال بر لزوم کاهش زمان دادرسی نیز تأکید کرد و گفت: تفاوت زمان رسیدگی به پرونده‌ها با توجه به تفاوت محتوای پرونده‌ها تا اندازه‌ای قابل قبول است اما زمان رسیدگی به پرونده‌ها نباید بیش از حد نامتعارف باشد.
وی همچنین از اقدامات و همکاران دستگاه قضا در استان‌ها برای رفع موانع تولید و احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل و توجه به‌اشتغالزایی در نقاط مختلف کشور تقدیر کرد.
«حبس زدایی»؛
راهبرد جدی قوه قضائیه
رئیس‌قوه قضائیه از «حبس زدایی» به عنوان یکی از سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب و از راهبردهای جدی قوه قضائیه یاد کرد و خطاب به همکاران قضا در استان‌ها متذکر شد تا جایی که امکان دارد، در صدور احکام قضایی از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند.
رئیسی با تقدیر از عملکرد سازمان زندان‌ها در غربالگری زندان‌ها، بر ضرورت تداوم این روند تأکید و خاطر نشان کرد که غربالگری صورت گرفته نشان داد تعداد قابل توجهی از زندانیان شرایط آزادی دارند و با رعایت ضوابط، می‌توان جمعیت کیفری زندان‌ها را کاهش داد.
وی با بیان اینکه قوه قضائیه نسبت به وضعیت و سرنوشت تک‌تک زندانیان حساسیت دارد، گفت: حتی یک زندانی نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد و بی‌مورد در زندان بماند. در غربالگری‌ها باید شرایط آزادی مشروط، وضعیت محکومان مالی و زندانیان بی‌ملاقاتی و کسانی که از نظر پزشکی قانونی شرایط تحمل حبس ندارند، مورد توجه قرار گیرد.
حضور یک نیروی ناسالم هم
در قوه قضائیه دغدغه‌آفرین است
رئیس‌قوه قضائیه صیانت از همکاران دستگاه قضا را نیز موضوعی مهم در نظام اداری دانست و اظهارداشت: مجموعه‌ای که می‌خواهد جامعه را از حق و عدالت و سلامت بهره‌مند کند، اول باید خودش سالم باشد و مراقبت از تک‌تک همکاران را وظیفه خود بداند.
رئیسی با بیان اینکه حضور یک نیروی ناسالم در قوه قضائیه دغدغه آفرین است، خروج نیروی انسانی از چرخه خدمت را نیز دردناک خواند و تأکید کرد: قبل از غصه دار شدن برای محروم شدن از یک همکار، باید برای حفظ آن تدبیر کنیم و زمینه هر گونه خطا و تخلف را از بین ببریم.
کوچک‌ترین کار خلاف و روابط ناسالم همکاران دستگاه قضا را تحمل نمی‌کنیم
وی با بیان اینکه ارتباط ناسالم همکاران قضا با مجموعه‌های مرتبط خارج سازمان به سیستم قضایی آسیب می‌زند، افزود: حضور قاضی در دفتر وکیل و کارشناس ولو آنکه از همکاران سابق دادگستری باشند، زمینه روابط ناسالم را فراهم می‌کند.
رئیسی بر همین اساس خاطر نشان کرد: کوچک‌ترین کار خلاف و روابط ناسالم و روابط غیراداری تعریف نشده همکاران دستگاه قضا با وکلا و کارشناسان را تحمل نمی‌کنیم و در برخورد با این مسائل، به نصیحت و توصیه اکتفا نخواهیم کرد.
کوچک‌ترین شرارت و ناامنی
 در هیچ نقطه‌ای از کشور نباید تحمل شود
رئیس‌قوه قضائیه پس از استماع گزارش‌ها و مسائل مطرح شده از سوی اعضای شورای عالی قوه قضائیه و مسئولان قضایی عالی استان‌ها به جمع‌بندی مباحث ارائه شده در این نشست پرداخت و «رعایت اصول حفظ اطلاعات در سازمان»، «تشکیل سریع دادگاه‌های تجاری»، «کارسنجی برای استفاده بهینه از نیروی انسانی و افزایش بهره وری»، «استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف زندان ها»، «توجه به مدیریت دانش و ثبت تجربیات همکاران» را مورد تأکید قرار داد.
وی با بیان اینکه کوچک‌ترین شرارت و ناامنی در هیچ نقطه‌ای از کشور نباید تحمل شود، بر لزوم شناسایی بسترهای اصلی تولید جرم در کشور تأکید کرد و از مسئولان عالی قضایی در استان‌ها خواست 10 عامل تولید جرم را معرفی کنند تا در نشست شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم که با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود، برای آنها چاره اندیشی شود.
سایر اخبار این روزنامه
طرح کمک معیشتی مجلس موافقان و مخالفان چه می‌گویند چهار دسته‌ای که یک عذرخواهی به ملت بدهکارند (یادداشت روز) اخبار ویژه آلودگی ترامپ به کرونا بورس آمریکا فروریخت ۳۰ استان در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی تشییع پیکرهای مطهر 3 شهید پاسدار در زاهدان قدرت عملیاتی که حزب‌الله دارد بسیاری از کشورهای عضو ناتو ندارند جوانان یزدی: مهمان‌نواز هستیم جاسوس‌نواز نه آغاز بهره‌برداری از ۴ پروژه مهم معاونت علمی‌ و فناوری و وزارت جهادکشاورزی در برخورد با روابط ناسالم اداری در دستگاه قضا به نصیحت و توصیه اکتفا نمی‌کنیم سازوکار مکانیسم ماشه علیه ایران فعال نشده است درباره پرونده هسته‌ای ایران از سوی کشورهای بزرگ هر دقیقه تحت فشار هستم گام آخر نماینده ایران برای رسیدن به فینال آسیا سرخپوشان به جمع بزرگان فوتبال جهان ملحق می‌شوند؟ بایدن وعده فشار هوشمندانه داد مدعیان اصلاحات ذوق‌زده شدند! طرح کمک معیشتی مجلس موافقان و مخالفان چه می‌گویند طرح کمک معیشتی مجلس موافقان و مخالفان چه می‌گویند