بازگشت ۸ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور

گروه اقتصادی- رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه صادرکنندگان ۸ میلیارد دلار از تعهدات ارزی ایفا نشده خود را به چرخه اقتصاد کشور آوردند، نوشت: مردم عزیز مطمئن باشند بانک مرکزی بدون توجه به حواشی، به تلاش خود، برای ثبات‌سازی بیشتر در بازارها و ان‌شاءالله عبور مطمئن از آخرین مراحل فشار حداکثری ادامه خواهد داد.
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: در اوج فشار حداکثری و بعد از دو سال مقاومت بانک مرکزی درخط مقدم جنگ اقتصادی و درمقابل شدیدترین و بی سابقه‌ترین تحریم‌های پولی و بانکی و با وجود محدودیت دسترسی به درآمد‌های ارزی کشور، بانک مرکزی با تمرکز بر تأمین کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی، نیازهای اساسی و ضروری کشور را با تمام سختی‌ها به‌خوبی و کفایت تأمین کرده و اجازه نیز نداده است که واضعان تحریم به هدف اصلی خودشان در دوسال گذشته، که همانا فروپاشی اقتصاد کشور بود، برسند.
همتی افزود: با افزایش نرخ ارز در چند هفته اخیر، که در مورد دلایل آن به‌موقع خود توضیح خواهم داد، هجمه‌های سازمان یافته و بعضاً با هدف‌های خاص، علیه بانک مرکزی آغاز شده است. با‌وجود سختی‌ها و دشواری‌ها، کنترل نرخ ارز دغدغه مهم بانک مرکزی است، مردم عزیز مطمئن باشند بانک مرکزی بدون توجه به حواشی، به تلاش خود، برای ثبات‌سازی بیشتر در بازارها و ان‌شاءالله عبور مطمئن از آخرین مراحل فشار حداکثری، ادامه خواهد داد.
 رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: این روزها بعد از طرح مکانیزم ماشه، اخباری در مورد قطع کامل ارتباط نظام مالی ایران مطرح می‌شود، فارغ ازقابلیت عملیاتی داشتن و میزان تأثیر عملی آن، متأسفانه تأثیر روانی آن در بازار ارز سایه افکنده است درحالی که درمقابل آن، خبرهای مثبتی از منابع مسدودی دارم و نیز همان‌طور که قبلاً گفتم روند عرضه و معاملات حواله‌های ارزی در بازار دوم، دربسترسامانه نیما، بخصوص سه ماهه اخیر، بهتر از قبل شده است. صادرکنندگان بالغ بر 8 میلیارد دلار از تعهدات ارزی 27 میلیارد دلاری ایفا نشده خود، مربوط به پروانه‌های صادراتی سال‌های 1397 - 1398خود را بتدریج به چرخه اقتصاد کشور آورده و مانده تعهدات آنها به حدود 19 میلیارد دلار کاهش یافته است. میانگین وزنی نرخ ارز در سامانه نیما نیز با روند کاهشی به محدوده 23هزار تومان به ازای هر دلار رسیده است، که البته تأثیرخود را بتدریج درنرخ‌های بازار نشان خواهد داد.


رشد پایه پولی امسال ۵.۴ درصد شد
در همین حال رئیس کل بانک مرکزی، اعلام کرد: گزارش‌های اولیه اداره آمار اقتصادی حاکی از رشد ۵.۴ درصدی پایه پولی و رشد ۱۵.۵ درصدی نقدینگی در پایان شش‌ماهه اول امسال نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ است. به گزارش روابط عمومى بانك مركزى عبدالناصر همتی تأکید کرد: محدود شدن رشد پایه پولی نشانگر ایستادگی بانک مرکزی برای کنترل رشد پول پرقدرت در جامعه است. رئیس شورای پول و اعتبار افزود: با توجه به تعدیل اصلاح انجام شده در نرخ سپرده قانونی که به خاطر مساعدت به بانک‌ها در پرداخت وام‌های کرونا انجام شده بود و همچنین اقدامات احتیاطی که بزودی دنبال خواهد شد، در ادامه سال ان‌شاءالله شاهد تعدیل نرخ رشد نقدینگی خواهیم شد. عالی‌ترین مقام بانک مرکزی برنامه این بانک برای کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها را از دیگر اقدامات بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی دانست و تصریح کرد: مدیریت نرخ سود به‌عنوان ابزار اصلی کنترل تورم دنبال خواهد شد.