ترامپ در تله كرونا

محمدحسين لطف‌الهي| ماه‌ها از آغاز شيوع ويروس كرونا در ايالات متحده مي‌گذرد و رييس‌جمهور اين كشور كه در تمام طول اين مدت تلاش داشت، خطر اين ويروس را بسيار كمتر از آنچه متخصصان مي‌گويند نشان دهد، سرانجام به بيماري كوويد 19 مبتلا شد. اين اتفاق در حالي رخ داده است كه در فاصله 32 روز مانده تا برگزاري انتخابات، بيماري دونالد ترامپ و دستورالعمل‌هايي كه او بايد رعايت كند مي‌تواند مسائل سياسي و رقابت‌هاي انتخاباتي را به ‌شدت تحت تاثير قرار دهد؛ اتفاقي كه چندان به نفع جمهوري‌خواهان نخواهد بود. دونالد ترامپ صبح روز جمعه در توييتي فاش كرد كه او و ملانيا ترامپ، بانوي اول امريكا به ويروس كرونا مبتلا شده‌اند. او نوشت: «آزمايش كوويد 19 بانوي اول ايالات متحده و من مثبت شد. ما روند قرنطينه و بهبودي را فورا آغاز مي‌كنيم. ما با هم از پس اين بيماري برخواهيم آمد.» اين خبر نگراني‌هايي را درباره اداره دولت امريكا ايجاد كرد و باعث شد اقتصاد آسيب ديده ايالات متحده با شوك رواني ناشي از ابتلاي رييس‌جمهوري به ويروسي كه بيش از 210 هزار امريكايي را كشته مواجه شود. رييس‌جمهور امريكا كه پنجشنبه شب در سخنراني براي هوادارانش گفته بود كه «پايان پاندمي نزديك است»، اكنون بايد براي مدتي نامعلوم در قرنطينه بماند. نيويورك تايمز نوشته است كه اين مساله باعث خواهد شد ترامپ زمان زيادي را براي رقابت با جو بايدن از دست بدهد و نتواند اختلافي را كه اكنون در نظرسنجي‌ها ميان دو كانديدا ديده مي‌شود، جبران كند. اين روزنامه نوشته است كه علاوه بر نگراني‌هاي انتخاباتي، اين مساله نيز مطرح است كه آيا ترامپ 74 ساله مي‌تواند بيماري خطرناكي را كه ميليون‌ها نفر را در جهان تحت تاثير قرار داده از سر بگذراند يا با ظهور علايم بيماري و وخامت وضع جسمي روبه‌رو خواهد شد؟ در بيانيه‌اي كه دكتر سين پي كانلي، پزشك كاخ سفيد روز جمعه در اين باره منتشر كرده، آمده است: «صبح امروز مطلع شدم كه نتيجه تست كروناي رييس‌جمهور و بانوي اول مثبت شده است. حال جسمي هر دو آنها در حال حاضر عالي است و آنها برنامه‌ريزي كرده‌اند كه دوره درمان اين بيماري را در كاخ سفيد بگذرانند. من و تيم پزشكي كاخ سفيد با دقت هر دو آنها را زير نظر داريم. مطمئن باشيد كه با توجه به وضعيت رييس‌جمهور او مي‌تواند به خوبي وظايف خود را انجام دهد و من شما را در خصوص آخرين اخبار مربوط به سلامت او و بانوي اول آگاه خواهم كرد.»
 
 
هر چند كاخ سفيد اعلام نكرده است كه رييس‌جمهور تا چند روز بايد در قرنطينه بماند اما با توجه به پروتكل‌هاي بهداشتي و تاكيد پزشكان بر اينكه بيماران حداقل 14 روز خود را قرنطينه كنند، به نظر مي‌رسد بسياري از برنامه‌هاي انتخاباتي دونالد ترامپ تحت تاثير اين مساله قرار گيرد. او قرار بود روز جمعه با پرواز عازم فلوريدا شود كه يكي از مهم‌ترين ايالات در انتخابات امريكا به حساب مي‌آيد اما ترامپ مجبور شد اين سفر را لغو كند. رييس‌جمهور امريكا همچنين برنامه‌ريزي كرده بود تا روز شنبه به ويسكانسين و روز دوشنبه به آريزونا برود اما اين برنامه‌هاي انتخاباتي نيز به احتمال قريب به يقين تحت تاثير جواب مثبت آزمايش ترامپ قرار خواهند گرفت. با توجه به اين وضعيت هنوز مشخص نيست كه مناظره دوم ميان كانديداهاي رياست‌جمهوري چه سرنوشتي خواهد داشت و كميسيون مناظرات انتخاباتي چه تصميمي را در خصوص آن اتخاذ كرد.
 


مورد متفاوت رييس‌جمهور امريكا
سران هر كشوري با توجه به قدرت انتقال ويروس كرونا ممكن است به بيماري كوويد 19 مبتلا شوند اما در مورد دونالد ترامپ شرايط كمي متفاوت به نظر مي‌رسد. او علاوه بر دروغ‌ها و ادعاهاي بي‌پايه و اساسي كه درباره اين ويروس به مردم امريكا گفت در برابر نظرات دانشمندان مقاومت كرد و نه تنها حاضر به رعايت پروتكل‌ها نظير ضرورت استفاده از ماسك يا پرهيز از برگزاري تجمعات نبود، به عمد آنها را زير پا مي‌گذاشت. رييس‌جمهور امريكا در هفته‌هاي اخير بارها تاكيد كرده بود كه وضعيت تحت كنترل است‌ و بيماري به زودي از بين خواهد رفت. او در اولين مناظره انتخاباتي نيز جو بايدن را مورد تمسخر قرار مي‌داد كه ماسكي بزرگ بر صورت مي‌زند و با اين ماسك در انظار عمومي ظاهر مي‌شود. حالا ابتلاي ترامپ، ملانيا و هيكس، مشاور رييس‌جمهور امريكا نشان داد كه خطر اين بيماري همچنان جدي است و اين مساله چندان براي ترامپ خوب نيست.
پنهانكاري عمدي كاخ سفيد
خبرگزاري سي‌ان‌ان گزارش داده است كه روز پنجشنبه تعداد محدودي از كارمندان كاخ سفيد از مثبت شدن تست كرونا هوپ هيكس، مشاور رييس‌جمهور امريكا آگاهي داشتند اما به دليل آنكه هنوز پاسخ تست دونالد ترامپ و همسرش نيامده بود و او عازم نيوجرسي بود تا به جمع‌آوري پول و تبليغات بپردازد، اين مساله را علني نكردند. علاوه بر اين، كيلي مك اني، دبير مطبوعاتي كاخ سفيد نيز به رغم آگاهي از اين مساله بدون ماسك در ميان خبرنگاران ظاهر شد و بدون توجه به امكان مبتلا بودن خود و انتقال بيماري به خبرنگاران، نشست خبري برگزار كرد.
هوپ هيكس، هفته گذشته در طول مناظره انتخاباتي دونالد ترامپ را همراهي مي‌كرد و در سالن مناظره حضور داشت. همين موضوع باعث شده تا دموكرات‌ها نيز نگران باشند كه امكان ابتلاي جو بايدن 77 ساله به كرونا نيز وجود دارد. به نوشته گاردين، جو بايدن روز جمعه و بلافاصله پس از رونمايي از خبر مثبت شدن تست دونالد ترامپ، تست داده و هم‌اكنون منتظر پاسخ اين تست است. او در پيامي توييتري نوشته است كه به همراه همسرش براي سلامتي رييس‌جمهور و بانوي اول امريكا دعا مي‌كند. گاردين همچنين آورده است كه تعدادي از رهبران ديگر كشورها از جمله آنگلا مركل، ولاديمير پوتين و بوريس جانسون براي رييس‌جمهور امريكا آرزوي سلامتي كرده‌اند.
سي‌ان‌ان گزارش داده است كه تا عصر روز جمعه مايك پنس، معاون اول رييس‌جمهور امريكا، مايك پمپئو، وزير خارجه و استيون منوچين، وزير خزانه‌داري به همراه همسران‌شان تست داده‌اند كه پاسخ تست همه آنها منفي بوده است.
برتري بايدن در نظرسنجي‌ها
دونالد ترامپ در حالي به ويروس كرونا مبتلا شده است كه نظرسنجي‌هاي پسامناظره از تداوم برتري جو بايدن در سطح ملي و در برخي ايالت‌هاي كليدي حكايت دارند. بر اساس نظرسنجي اخير رويترز - ايپسوس كانديداي دموكرات‌ها با 9 درصد برتري در مقابل ترامپ پيشتاز است. جو بايدن در حالي موفق به جلب نظر 50 درصد از شركت‌كنندگان در نظرسنجي شده است كه اين رقم براي ترامپ حدود 41 درصد است و نشان مي‌دهد كه ترامپ نتوانسته از فرصت مناظره اول براي كاهش فاصله در نظرسنجي‌ها بهره ببرد. نظرسنجي ان‌بي‌سي نيوز نيز برتري بايدن را پس از مناظره اول تاييد مي‌كند و نشان مي‌دهد كه معاون اول باراك اوباما در حال حاضر با 50 درصد محبوبيت، از برتري 7.9 درصدي نسبت به ترامپ بهره مي‌برد. ميانگين نظرسنجي‌هاي Real Clear Politics، برتري بايدن را 6.6 درصد نشان مي‌دهد و ميانگين نظرسنجي‌هاي fivethirtyeight از برتري 7.6 درصدي بايدن در مجموع نظرسنجي‌هاي ملي حكايت دارد.