حذف بزرگان تحريف نيست، مضحكه است

«تحريف دفاع مقدس» يكي از كليدواژه‌هايي است كه تقريبا هر ساله با فرا رسيدن هفته دفاع مقدس و بازخواني جنگ تحميلي هشت ساله ميان ايران و عراق ازسوي مسوولان متولي بيان شده و تقريبا همه آنان يكپارچه خواستار بيان واقعيات و نقش چهره‌ها و مسوولان بدون تحريف به عموم جامعه به‌ويژه نسل جوان‌تر مي‌شوند. يادگار بنيانگذار جمهوري اسلامي حالا يكي ديگر از چهره‌هايي است كه از اين مهم سخن به ميان آورده و از تقسيم مسوولان روزگار دفاع مقدس به خوب و بد انتقاد كرده است. سيدحسن خميني در مراسم بزرگداشت چهلمين سالگرد دفاع مقدس كه با عنوان «دفاع مردمي» به همت حزب مجمع ايثارگران در حسينيه جماران برگزار شد، طي اظهاراتي سانسور نقش آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني، فرمانده جنگ، ميرحسين موسوي، نخست‌وزير دولت سال‌هاي دفاع مقدس و مهدي كروبي، رييس وقت بنياد شهيد را «مضحكه» توصيف و اظهار كرد: «به نظر من اين تحريف نيست؛ مضحكه است كه قصه جنگ را بگوييم  و نگوييم  فرمانده جنگ آقاي هاشمي بود و  نگوييم نخست‌وزيرش چه كسي بوده، بنياد شهيدش را چه كسي اداره كرده و تنها به گروهي خاص بسنده كنيم. در جنگ همه بودند و همين رمز توفيق بود.»
يادگار امام در بخش ديگري از اظهاراتش بدون نام بردن از چهره‌اي خاص، گفت كه «خودخواهي و منيت، خوره‌اي است كه در جان همه هست.» او همچنين در بخش ديگري از گفته‌هايش درباره سانسور نقش هاشمي‌رفسنجاني و ميرحسين موسوي و كروبي در دوران جنگ ، با يادآوري فتوشاپ و حذف تصوير «نيكولاي يژوف» از تصوير يادگاري ژوزف استالين پس از «تصفيه كبير»، گفت: «هيچ لزومي ندارد اگر الان من با شما بد هستم، در گذشته هم بد بوده باشيم. ممكن است با كسي رفيق بوده‌ايم، اما بعدا روابط‌مان را به ‌هم زده‌ايم. اين منافات ندارد با اينكه وقتي مي‌خواهيم قصه‌اش را نقل كنيم، درست نقل كنيم. عكس معروف استالين نماد سانسور در شوروي سابق است، از اول كه شروع مي‌شود لنين و استالين و هفت، هشت، ده نفر ايستاده‌اند و پله‌پله كم مي‌شوند تا دست آخر فقط لنين و استالين مي‌ماند.» يادگار بنيانگذار جمهوري اسلامي در بخش ديگري از گفته‌هايش تلويحا از محدود شدن دايره «انقلابيون» انتقاد و خاطرنشان كرد: «يكي گفته بود ضدانقلاب خوب ضدانقلاب مرده است؛ ظاهرا در ديد برخي انقلابي خوب هم انقلابي مرده است! مي‌توانيد بگوييد فلان شخص از ديد شما پريروز خوب بود و امروز بد است؛ از ديد من هم زيد پريروز خوب بود و امروز بد است. اما هيچ منافات ندارد با اينكه روزي با هم بوده‌ايم. اساسا اگر در جنگ همه با هم نبودند، دستي هم نبود كه نگذارد به اندازه كف دست از اين كشور جدا شود. همه باهم بودند. صف‌هاي نفت، گاز، كوپن و همه‌ چيز ايجاد شد و يك نفر هم آخ نگفت. هر روز پيكر وارد شهرها شد ولي سرها بلندتر شد. اين به‌ خاطر همه با هم بودن بوده است.»
مردم؛ تنها راه عبور
تاكيد بر نقش «مردم» و تاثير آنان در عبور جمهوري اسلامي از بحران‌هاي كنوني، ديگر بخش حائز اهميت اظهارات سيدحسن خميني بود كه در پايگاه خبري «جماران» منتشر شد. يادگار بنيانگذار جمهوري اسلامي با نقل خاطره‌اي از دوران «نخست‌وزير امام» گفت كه «مهندس موسوي نقل مي‌كردند كه در آن دوران يك بار سوار بر هلي‌كوپتر بر فراز استان چهارمحال‌وبختياري مي‌رفتيم كه يك‌سري سياه‌چادر ديديم و به‌خاطر آنها فرود آمديم. ايشان مي‌گفت بعد از خوردن چاي من به آنها گفتم از ما چه مي‌خواهيد؟ رييس آن طايفه گفت در اين شرايط ما چيزي نبايد بخواهيم؛ ما (شرايط را) مي‌فهميم. مهندس موسوي سپس گفت، وقتي من در هلي‌كوپتر نشستم كه بلند شود، ديدم بقچه‌اي را رييس اين قوم داخل دامن گذاشت و در هلي‌كوپتر را بست؛ باز كردم و ديدم هر چه طلا داشته‌اند، به من داده است؛ يعني نه‌تنها چيزي از من نخواستند، بلكه چيزي هم دادند!» سيدحسن خميني همچنين بيان كرد: «اگر بخواهم استراتژي امام در انقلاب و جنگ را بگويم، اين يك جمله است. كودتاي نوژه كه صورت گرفت، امام گفتند بلند شديد و بمباران كرديد، بالاخره اين هواپيما مي‌خواست بنشيند؛ با مردم كوچه و بازار چه مي‌كرديد؟ اين هواپيما كه تا آخر در هوا نمي‌ماند. بحث نقش مردم يك واقعيت است و البته در تضاعف ‌با رفتار امام است. يعني او آنها را باور دارد و آنها به او اتكا دارند؛ او تشويق مي‌كند و آنها به او نيرو مي‌بخشند.» يادگار بنيانگذار جمهوري اسلامي همچنين در اظهاراتش تجليل از آيت‌الله طالقاني را فراموش نكرد و درباره او و شخصيتش گفت كه «فراموش نكنيم كه با همه دسيسه‌ها و شيطنت‌ها كسي مثل آقاي طالقاني دچار منيت نبود و هرگز نخواست كه تقابل كند و هر چه به او گفتند و برايش خواندند، نايستاد. گفت پرچم روي دوش امام است؛ چه بهتر كه يكي ديگر بار را بردارد.»  سيدحسن خميني همچنين در پايان بار ديگر تاكيد كرد كه عبور از بحران‌هاي كنوني جمهوري اسلامي را تنها به مدد مردم ممكن است و گفت: «هيچ راهي براي عبور از هيچ بحراني، جز با همراهي مردم ميسر نيست و اگر همه با هم باشند، هيچ بحراني توان شكستن كمر يك ملت را ندارد. همه باهم بودن به اين معناست كه همه احساس كنند مالك كشور و انقلاب هستند. اگر اين انديشه را نپسنديدند، مي‌توانند آن را عوض كنند. عبور از هر مسير سختي با همراهي مردم ممكن است.»