بازارچه ساحلي ديلم چگونه خاكستر شد

گروه  اجتماعي
 202 هفته پس از آن پنجشنبه‌اي كه ساختمان پلاسكوي تهران 3.5 ساعت در آتش سوخت تا فروريخت و 560 واحد صنفي را از كار بيكار كرد بيش از 2 هزار كيلومتردورتر در بندر ديلم 200 واحد صنفي در بازارچه ساحلي اين شهر به همان درد گرفتار شدند و همه‌دار و ندارشان سوخت. البته خدا را شكر كه مثل حادثه پلاسكو تلفات جاني نداشت ولي در اين روزگار سخت از دست رفتن مال تحملي مضاعف مي‌طلبد. حدود ظهر دهمين روز پاييز99 بود كه تصاوير دودسياه برخاسته از آتشي كه بر جان بازاريان ديلم افتاده بود در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست شد اما به گفته معاون سياسي فرماندار ديلم آتش‌نشانان با 7 دستگاه آتش‌نشاني و چنددستگاه خودروي آب‌رسان از ساعت 7:30 صبح تا حدود ظهر در تلاش براي مهار آن بودند.  جهانگير دهقاني مدير كل بحران استانداري بوشهر همچنين در تشريح جزييات اين حادثه به ايسنا گفت: متاسفانه كل بازارچه مذكور به مساحت حدود 2هزار و 315 مترمربع دچار حريق شده كه شامل ۲۰۰ واحد صنفي توزيعي اجناس عموما خارجي و داخلي است. سقف بازارچه مذكور به علت وضعيت خاص فايبرگلاس و تمام واحدهاي صنفي مستقر در محل بازارچه طعمه آتش شده‌اند.
اين در حالي است كه باقر گله‌گير، معاون سياسي فرماندار ديلم در ارتباط با حادثه آتش‌سوزي گفت: با توجه به اينكه غرفه‌هاي بازارچه ساحلي ديلم با آهن، ‌ام‌دي‌اف و فايبرگلاس با قابليت اشتعال بالا ايجاد شده‌اند متاسفانه طي مدت زمان نيم ساعت آتش تمام بازارچه را فرا گرفت.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي فرمانداري ديلم اظهار كرد: نيروهاي آتش‌نشاني ديلم و همچنين نيروهاي مردمي از همان ابتدا وارد عمل شدند، اما با توجه به كمبود تجهيزات آتش‌نشاني ديلم، اداره بندر اين شهرستان، شركت نفت فلات قاره بهرگان واقع در بندر امام حسن شهرستان ديلم، شركت نفت و گاز گچساران مستقر در منطقه سياهمكان ديلم، آتش‌نشاني گناوه، هنديجان و زيدون كه در نزديكي ديلم هستند نيز در مهار آتش مشاركت و همكاري كردند. گله گير در توصيف منشأ اين آتش‌سوزي تاكيد كرد: نيروهاي امدادي با حضور در محل حادثه ضمن عمليات سردسازي، با توجه به وزش باد براي جلوگيري از شعله‌ور شدن مجدد آتش در حالت آماده‌باش هستند. اين مسوول با اشاره به اينكه از سرايت آتش به مجتمع تجاري و ساختمان‌هاي اطراف جلوگيري شد، گفت: علت وقوع آتش‌سوزي هنوز به‌طور دقيق مشخص نيست، اما به احتمال زياد اتصال برق باعث حادثه شده است، زيرا برخي واحدهاي مستقر در بازارچه براي حفاظت از كالاهاي‌شان كولرها را روشن مي‌گذارند. پس از وقوع اين حادثه دادستان ديلم از صدور دستور قضايي براي بررسي آتش‌سوزي بازارچه ساحلي بندر ديلم خبر داد.
محمد ضيايي، دادستان عمومي و انقلاب ديلم در استان بوشهر ضمن اعلام خبر صدور دستور قضايي براي بررسي آتش‌سوزي بازارچه ساحلي بندر ديلم گفت: چنانچه فرد يا افرادي عمدا اقدام به آتش‌سوزي بازارچه ساحلي بندر ديلم كرده باشند دستگاه قضايي بر اساس قانون با عاملان و مسببان آن آتش‌سوزي قاطعانه برخورد مي‌كند.
او در توضيح اين اقدام گفت: در اين راستا اقدامات و دستورات قضايي صادر و در همين رابطه يك نفر دستگير و در بازداشت به سر مي‌برد. دادستان عمومي و انقلاب ديلم افزود: در اين آتش‌سوزي به كسي آسيبي نرسيده است و دليل حادثه از سوي دستگاه‌هاي ذيربط و كارشناسان در حال بررسي است. عبدالكريم جميري، نماينده مردم شهرستان‌هاي بوشهر، گناوه و ديلم در مجلس شوراي اسلامي در پي اين حادثه پيامي به فرماندار ديلم ارسال كرد.
در همين حال ايرنا، به نقل از جهانگير دهقاني مدير كل بحران استانداري بوشهر گزارش داد: نشست بررسي واقعه آتش‌سوزي بازارچه ساحلي ديلم در استانداري برگزار شد. زمين اين بازارچه متعلق به اداره راه و شهرسازي است كه ۱۸ سال است صنف‌هاي مختلف در آن اسكان يافته‌اند. بيشتر فعالان اين بازارچه از قشر ضعيف جامعه هستند و مغازه‌ها از نظر ساختماني و ايمني از وضعيت مطلوبي برخوردار نبودند. اين واحدهاي صنفي زير پوشش بيمه حوادث قرار نداشتند و در اين حادثه خسارت زيادي به صنف‌هاي فعال در اين بازارچه وارد شد. در نشست اضطراري پنجشنبه شب قرار شد كمك‌هايي از سوي دستگاه‌هاي مختلف، خيران و پرداخت تسهيلات بانكي به صاحبان واحدهاي خسارت‌ديده ارايه شود تا مشكلات اين افراد كاهش يابد.  همچنين ايرنا در گزارشي ديگر خبر از پويش گلزيزان همگاني احياي اميد به منظور همدلي و كمك به غرفه‌داران خسارت‌ديده از حادثه آتش‌سوزي بازارجه ساحلي بندر ديلم استان بوشهر خبر داد.   در اين گزارش آمده است باتوجه به اينكه بيشتر زيان‌ديدگان اين حادثه را جوانان بدهكار به بانك‌ها تشكيل مي‌دهند در اين پويش از مردم اين شهرستان به ويژه خيران خواسته شده است تا با نسيم روحبخش همدلي گرمابخش خانواده‌هاي آنان شوند. پس از اين فراخوان تعدادي از خيران، شركت‌ها و بازاريان شهرستان ديلم و گناوه آمادگي خود را براي ياري رساندن به آسيب‌ديدگان بازارچه ساحلي ديلم اعلام كردند.