دستور روحانی برای وضع جرایم کرونایی

رئیس‌جمهوری نظارت‌های گسترده‌تر و وضع جرایم براساس مطالبه عمومی و درخواست دستگاه‌های مسئول و نظارتی را برای تضمین رعایت دقیق و همگانی دستورالعمل‌های بهداشتی و مهار روند شیوع بیماری کرونا در جامعه ضروری خواند و از روسای کمیته‌های امنیتی، اجتماعی و درمانی ستاد ملی مقابله با کرونا خواست تا دستورالعمل تدوین‌شده در این عرصه را برای تصویب در جلسه روز شنبه ستاد ملی ارایه کنند.
[شهروند آنلاین] حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «براساس انتظار و مطالبه جامعه و نیز دستگاه‌های نظارتی و مسئول برای وضع ضمانت اجرایی در قبال رعایت دستورالعمل‌ها و جریمه کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، نظیر آنچه در کشورهای دیگر نیز اجرا شده است، جرایمی متناسب با تخلفات در سه سطح ادارات، اصناف و کسب‌وکارهای خصوصی و فضاهای عمومی و همچنین دستگاه‌های ناظر و جریمه‌کننده مشخص شده است.»
رئیس‌جمهوری اظهار داشت: «درباره ادارات باید تخطی از پروتکل‌ها به‌عنوان تخلف اداری محسوب شده و طبق ضوابط اداری با قاطعیت و جدیت با متخلفان برخورد شود و مورد توبیخ اداری قرار گیرند.»
روحانی افزود: «درباره اصناف نیز ضروری است با کمک سازمان‌های مرتبط با اصناف و بنگاه‌های خصوصی و اتاق اصناف، نظارت‌ها با قاطعیت دنبال شود و با متخلفان چه صاحبان مشاغل و بنگاه‌ها و چه خدمات‌گیرندگان براساس جرایمی که تعریف شده است، برخورد شود.»


روحانی با اشاره به اینکه ستادهای استانی مقابله با کرونا با توجه به مصوبات گذشته ستاد ملی همچنان با مجوز وزیران کشور و بهداشت و متناسب با وضع شیوع کرونا در استان‌های خود تصمیم‌می‌گیرند، دستور داد با توجه به وضع شدیدتر کرونا در تهران، کنترل‌ها و نظارت‌ها با دقت، شدت و جدیت بیشتری دنبال‌شود تا هر چه سریع‌تر به شرایط کنترل و مدیریت‌شده بیماری نزدیک شویم.
رئیس‌جمهوری در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به اقداماتی که طی هشت ماه گذشته درباره آموزش دستورالعمل‌ها، اطلاع‌رسانی و تذکرات به منظور اجرای دقیق این دستورالعمل‌ها برای حفظ سلامتی مردم انجام گرفته است، گفت: «با توجه به تداوم روند شیوع این بیماری و شرایط جدید آن و افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌ها، رعایت‌نکردن دستورالعمل‌ها در سطح جامعه، مستلزم جریمه متخلفان است، به‌ویژه اینکه در ماه‌های پیش‌رو بر اثر امکان تلاقی کرونا با سرماخوردگی و آنفلوآنزا با مخاطراتی مواجه خواهیم شد که برای کنترل آن، وضع جرایم برای متخلفان را ضروری‌تر می‌سازد.»
 ۴۰درصد مواد غذایی ما تلف می‌شوند
همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی صبح پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت افتتاح پروژه‌های امروز اظهار کرد: «این افتتاح‌ها به معنای ارتقای علم و فناوری در کشور ماست. از همه کسانی که در این زمینه تلاش کردند، تشکر می‌کنم. برای ما مهم است که نسل جوان تحصیلکرده ما فضایی برای فعالیت علمی دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان صدبرابر نسبت به هفت سال پیش شده است.»
او ادامه داد: «داروها برای درمان یا پیشگیری از بیماری برای ما خیلی مهم است که امروز در این زمینه افتتاح داشتیم. خط تولید واکسنی که امروز افتتاح شد، اهمیت زیادی برای مصرف داخلی و صادرات در آینده دارد. ارزبری برای دارو و مواد اولیه شرکت‌های داروسازی انجام می‌شود اما شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند ما را از واردات این مواد اولیه بی‌نیاز کنند. دولت با همه توان پشتیبان و حامی این شرکت‌هاست؛ زیرا دارو امنیت جسم مردم را تأمین می‌کند. دکتر ستاری قول دادند تا پایان این دولت چهار واکسن انسانی دیگر تولید ‌شود. تأکید من هم از ابتدای دولت یازدهم تولید واکسن انسانی بود.»
رئیس‌جمهوری همچنین با تشکر از شرکت‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش دارو افزود: «امنیت غذایی برای کشور ما بسیار مهم است. در دوران کرونا اهمیت دارو و غذا را بیشتر درک کردیم. ما باید روی پای خود بایستیم. یک شرکت دانش‌بنیان با تولید کود یا سم و بذر مورد نیاز کمک زیادی به افزایش تولید می‌کند و به خودکفایی نزدیک‌تر می‌شویم.»
روحانی با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: «روزانه نیروهای خلاق انسانی خارج از کشور جذب این شرکت‌ها می‌شوند. دکتر ستاری معتقد است که اگر یک میلیارد دلار مواد اولیه وارد می‌کنیم، با فعالیت این شرکت‌ها می‌توانیم ۴۰۰ میلیارد دلار را در داخل تأمین کنیم.»  رئیس‌جمهوری ادامه داد: «معاون علمی ریاست‌جمهوری اظهار امیدواری کرد که بتوانیم تولید واکسن آنفلوآنزا را در ماه‌های آینده به ثمر برسانیم که این موضوع برای ما بسیار مهم بوده و برای مردم امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش است.»
روحانی با اشاره به اهمیت خاص تولید واکسن برای بیماری دهانه رحم گفت: «این واکسن پرمصرف است و امیدواریم نیازهای داخلی را تأمین و این واکسن را
صادر کنیم‌».
او در ادامه با بیان اینکه در بخش دارو و مواد غذایی باید به سمت خوب مصرف‌کردن حرکت کنیم، تصریح کرد: «گاهی دارو بیش از حد در نسخه نوشته شده و خریداری می‌شود و در منازل مانده و مصرف نمی‌شود. بد مصرف‌کردن در مواد غذایی و دارو باید به مصرف بهینه تبدیل شود. ۴۰درصد مواد غذایی ما به دلیل
 بد مصرف‌کردن، تولید غیر دقیق یا در اختیارنداشتن زنجیره صنایع غذایی تلف می‌شود.»
او تأکید کرد: «حتی تلف‌شدن ۱۰ یا ۲۰درصد هم خیلی زیاد است و باید در زمینه تولید و مصرف فرهنگسازی انجام شود.» روحانی در پایان اظهار کرد: «افتتاح های امروز شرکت‌های دانش‌بنیان به لحاظ علمی، تأمین نیازهای جامعه و جذب جوانان تحصیلکرده برای ما افتخارآمیز بود. این افتتاح‌ها به لحاظ علمی‌بودن و دانش‌بنیان بودن نسبت به افتتاح‌های هفته‌های گذشته مزیت داشت‌.»