بحران قره باغ پیچیده‌تر شد / حملات موشکی متقابل به شهرها

دیروز «گنجه» دومین شهر جمهوری آذر‌بایجان، هدف موشک‌های «توچکا»ی ارتش ارمنستان قرار گرفت. نظامیان دولت باکو نیز شهر «خان کندی» را هدف قرار‌دادند.
علاوه‌بر شهرهای فوق، شهر «استپاناکرت»، مرکز منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی»، نیز دیروز همچنان زیر آتش ارتش جمهوری آذربایجان قرار داشت. تصاویر ارسال شده، از وارد شدن خسارات به مردم حکایت می‌کند.
«آرائیک‌هاروتیونیان»، رئیس‌حکومت منطقه قره‌باغ کوهستانی، از بمباران مواضع نظامی شهرهای بزرگ جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت که ساکنین این مناطق برای در امان ماندن، شهرها را ترک کنند.
جمهوری آذر‌بایجان هم اعلام کرد که در پی این حمله راکتی به شهر گنجه، یک غیر‌نظامی کشته شد و چهار نفر دیگر هم زخمی شدند.


از سوی دیگر، وزارت دفاع ارمنستان ادعا کرد که حکومت منطقه قره‌باغ کوهستانی دو‌تانک و سه هواپیمای نظامی متعلق به جمهوری آذر‌بایجان را ساقط کرده است.
جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه، با یکدیگر وارد درگیری نظامی شده‌اند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ، تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
دور جدید درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد روز ششم مهر آغاز شده است.
پیشروی‌های جمهوری آذربایجان
«الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، دیروز از تسلط نیروهای ارتش این کشور بر شهر «جبرئیل» در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» خبر داد. به گزارش فارس، وزارت دفاع ترکیه نیز طی بیانیه‌ای، به نقل از «منابع موثق در جمهوری آذربایجان»، از تسلط ارتش آذربایجان بر این شهر خبر داد و آن را یک شهر «راهبردی» توصیف کرد. در این بیانیه همچنین آمده است که ارتش دولت باکو روستاهای «مرجانلی»، «مرالیان» و «شیبای» را نیز به کنترل خود درآورده است. معاون الهام علی‌اف هم از حمله به پناهگاه رئیس‌جمهور قره‌باغ و مجروحیت شدید وی خبر داد.
همزمان، وزارت دفاع آذربایجان از ساکنان منطقه «قره‌باغ کوهستانی» خواست‌، از مناطق درگیری دوری کنند تا در جریان حملات، آسیبی به آنها نرسد.
طی روزهای گذشته جمهوری اسلامی ایران، روسیه، سازمان ملل و چند کشور دیگر، خواستار آتش بس در منطقه قرباغ شده‌اند. ارمنستان به این درخواست‌ها‌، چراغ سبز نشان داده است، ولی باکو، که به حمایت‌های ترکیه دلگرم است، با آتش بس مخالفت می‌کند.
نیروهای ارتش آذربایجان در دور جدید حملات، تلاش می‌کنند نیروهای مسلح تحت فرمان ارمنستان را از منطقه مهم «قره باغ» عقب برانند و این بخش را پس از سال‌ها منازعه و درگیری، باز پس بگیرند.
تروریست‌های خارجی
 بیش از ۴۰۰ تن از تروریست‌هایی که طی روزهای گذشته توسط دولت ترکیه وارد جمهوری آذربایجان شده‌اند، از عناصر گروه تروریستی «سلطان مراد» هستند و البته، سایر گروه‌های تروریستی نیز عناصر خود را به خطوط درگیری اعزام کرده‌اند؛ جیش الشرقیه، الحمزه، ارتش النخبه، جبهه الشام، تیپ الفرقان، گروه ۵۱ و المعتصم از جمله این گروه‌ها هستند و عناصر خود را از مناطق اشغالی در شمال غرب سوریه برای شرکت در جنگ قره باغ، به باکو اعزام کرده‌اند.
در این میان، منابع ارمنی اعلام کردند که بیش از 100 تروریست اعزامی از سوریه و لیبی، کشته شده‌اند. پیش از این خبر رسید که ترکیه هزاران تروریست را وارد قره باغ کرده است. خبرها همچنین حاکی است که سفرهای هوایی ترکیه به باکو بیشتر از قبل شده است و حتی از لیبی نیز به باکو پرواز صورت می‌گیرد.