اخبار ویژه

 
  از بزک آمریکا و معارضه با ارزش‌ها برگردید وحدت حاصل می‌شود
معاون مصطفی معین در وزارت علوم دولت اصلاحات می‌گوید مشکلات کشور با وحدت حل می‌شود.
روزنامه آرمان به قلم غلامرضا ظریفیان نوشت: «جامعه مشکلاتي ساختاري دارد که هيچ‌يک ارتباطي با آمريکا پيدا نمي‌کنند و طبيعتا بخشي مشکلات قانوني و بخشي مشکلات نظارتي است که در اين موضوع تفاوت‌هاي بينشي و تفاوت‌هاي راهبردي نيز ديده مي‌شود. بخش بزرگي از مشکلات ما ارتباطي با تحريم و مشکلات ما و آمريکا ندارد و به رانت‌ها و اختلاس‌ها و فساد‌هاي داخلي مرتبط است. البته اگر به سال‌هاي ابتدايي دولت آقاي روحاني و برجام برگرديم و کشور بتواند با فروش نفت هزينه‌هاي خود را تامين کند قطعا از فشارهاي اقتصادي ناشي از تحريم‌ها کاسته مي‌شود اما مشکلات ناشي از عدم مديريت صحيح و کارآمد و مشکلات قانوني و زيرساختي همچنان وجود دارند و ربطي به غرب ندارند و حتي با بهبود روابط ايران با غرب نيز اين مشکلات همچنان بر سر جاي خود هستند و ناکارآمدي و ضعف‌هاي حاصل خود را همچنان نشان خواهد داد.


وی می‌افزاید: «مهم‌ترين راه‌حل که تجربه جهاني مثبتي دارد و در ايران نيز مصداق پيدا مي‌کند انجام اقداماتي است که به انسجام اجتماعي کمک کند و به افزايش سرمايه اجتماعي کمک کند. دلايل و راهکارهاي رسيدن به انسجام اجتماعي بحث شده و در مورد تقويت و بازگرداندن سرمايه اجتماعي گفت‌وگو شده است. بايد وحدتي نسبي ايجاد کنيم ما با چند مساله اساسي روبه‌رو هستيم. نخبگان و جامعه بايد متقاعد شوند و اين کار با مشارکت و همگرايي و نه واگرايي صورت بگيرد. هر چند وقت يکبار در رسانه‌هاي رسمي و در شبکه‌هاي اجتماعي در موضوعات مختلف مي‌بينيم که از همگرايي و وحدت لازم برخوردار نيستيم و بدون اتفاق و وحدت و همگرايي مشکلات و مسائل ما سر جاي خود باقي مي‌مانند». درباره این تحلیل گفتنی است که طبعاً وحدت، زیربنای پیشرفت هر جامعه و تفرقه، مایه ناکامی‌های بزرگ است. اما باید دید که چه کسانی موجب تفرقه در داخل کشور شده‌اند؟ و چه کسانی در زمینه ناکامی‌های چند سال گذشته و انباشت مشکلات مسئولند؟ اولاً طیف مؤثر در میان اصلاح‌طلبان همچنان آدرس آمریکا را برای حل مشکلات می‌دهند. در عین حال آنها و هم‌طیفانشان، وقتی می‌خواهند ساختار و نظام را متهم کنند، می‌گویند مشکل از آمریکا نیست و مسئله اصلی در داخل کشور است.
اینها درست و غلط را با هم می‌آمیزند. چرا که قبل از سال 92 می‌گفتند 10 تا 30 درصد مشکلات به تحریم‌ها برمی‌گردد و مقصر 70 تا 90 درصد بقیه، دولت مستقر (احمدی‌نژاد) است. اما حالا همان‌ها تقلا می‌کنند تا آمریکا و دولت را تبرئه و نظام را مسئول جلوه دهند.
 اصلاح‌طلبان در عین حال معتقدند که 7 سال آدرس دروغ و گمراه‌کننده داده و به جای این که از دولت بخواهند روی پای خود بایستد، فشار آورده‌اند تا روی وعده و تهدیدهای غرب حساب کند و به اخم و لبخند آنها متکی باشد. در واقع با همین تحریف نظری و انحراف عملی بود که سرمایه اجتماعی دستخوش آسیب‌های جدی شد و چاره آن هم در عذرخواهی و اصلاح مسیر از سوی ائتلاف حاکم بر دولت
است.
نکته بعدی این که مردم در مقابل دشمن متحد و در دفاع از کیان جمهوری اسلامی همیشه حاضرند چنان که در تشییع بی‌نظیر سردار سلیمانی شاهد بودیم. بنابراین باید از افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی پرسید وحدت بر کدام تبار اشتراکات؟ شما دشمنی در تراز آمریکا را دوست زدید و در مقابل، عمده توان خود را برای معارضه با مبانی و ارزش‌های اسلام و انقلاب و نظام گذاشتید. شما در سال 88 علناً علیه اسلامیت و جمهوریت شورش به راه انداختید و طابق النعل بالنعل، براساس نقشه دشمن عمل کردید؟ با این وجود، وحدت یعنی چه؟ شما تا می‌توانستید به ارکان وحدت و اقتدار ملی ضربه زدید یا در مقابل ضربه زنندگان سکوت توأم با حمایت کردید.رشد اقتصادی منفی مشکل چند ساله دولت است
استاندار گلستان با رد مقایسه اقتصاد ایران و آلمان از سوی رئیس‌جمهور گفت اقتصاد ما مشکلات عدیده دارد.
رئیس‌جمهور اخیراً گفته بود رشد اقتصادی ایران از آلمان هم بالاتر است و تا پایان سال شاهد رشد اقتصادی مثبت خواهیم بود. این سخن رئیس‌جمهور وقتی بسیاری از مردم با مشکلات شدید اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تقریباً سفره بسیاری از ایرانیان خالی است، عجیب به نظر می‌رسد.
هادی حق‌شناس، درباره این اظهارات به «نامه‌نیوز» گفت: «این سخن آقای روحانی به لحاظ عدد صحت دارد و تردیدی نیست و حتی من بیش از این می‌گویم که در همین دو سه هفته گذشته نرخ بیکاری آمریکا هم دو رقمی شد و علاوه بر آلمان کشورهایی مانند اسپانیا و انگلیس هم رشد منفی اقتصادی را تجربه کرده‌اند که همه این‌ها متأثر از کرونا بوده است. در حقیقت نه فقط آلمان که کل کشورهای جهان به دلیل پیامدهای منفی اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شده‌اند.» او خاطرنشان کرد: «اما این موضوع یک تبصره مهم دارد؛ آنکه اقتصاد ایران گرچه در حوزه رشد اقتصادی نسبت به مثلاً آلمان کمتر آسیب دیده است اما در بسیاری از زمینه‌ها مشکلات اساسی دارد. مثل آن است که بگوییم اقتصاد آلمان فقط سرما خورده است و اقتصاد ایران گرچه سرمایه‌خوردگی کمتری دارد- نه آنکه نداشته باشد- اما فشارخون و تب هم دارد. اقتصاد ایران به دلیل تکانه‌های مختلفی که تحریم و کرونا وارد کرد بخشی از توان خود را از دست داده است اما اقتصاد آلمان فقط در مقطعی با رشد منفی اقتصادی همراه بوده است. علاوه بر این آلمان فقط در امسال چنین شرایطی را تجربه کرده آن هم به دلیل شیوع بیماری کرونا اما ایران چند سال پی‌درپی است که رشد منفی دارد و علاوه بر رشد منفی تورم و رکود هم دارد. حق‌شناس درباره افت ارزش پول ملی هم تصریح کرد: ارزش پول ملی به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است و دلیل آن هم چندان پیچیده نیست و جزو الفبای اقتصاد است. یک سمت عرضه وجود دارد و یک سمت تقاضا. وقتی در عرضه مشکل ایجاد شود و در تقاضا هم اتفاقی رخ ندهد، به عدم تعادل می‌رسیم. در شرایط عدم تعادل دیگر قیمت واقعی نیست. عرضه به هر دلیلی اعم از تحریم یا کرونا دچار اخلال شود و تقاضا فرقی نکند قیمت غیر واقعی شکل می‌گیرد و در این میان دیگر مهم نیست قیمت دلار 30 هزار تومان باشد یا 100 هزار تومان. در چنین حالتی مراودات اقتصادی دچار مشکل می‌شود. در بازار سرمایه هم عدم تعادل قیمت‌ها مشکل ایجاد کرده است. مگر می‌شود ارزش سهام یک کارخانه 10 برابر شود؟ مگر تولید آن کارخانه در یک سال گذشته 10 برابر شده است که ارزش سهامش 10 برابر افزایش یافته باشد؟ بنابراین در اینجا هم عدم تعادل قیمت‌ها مشکل ایجاد می‌کند.»
وی می‌گوید: دولت باید از ابتدا سیاست‌هایی در پیش می‌گرفت، یعنی باید در رشد نقدینگی و تقویت واقعی بخش‌های اقتصادی به جدیت تلاش می‌کرد که متأسفانه نکرد. نتایج اقتصادی، ماحصل یک روز و دو روز نیست و اگر ما انتظار اقتصادی خوب را داریم باید از سال‌های پیش برنامه‌ریزی و تلاش می‌کردیم.سفیر اتریش: ایران در برخی حوزه‌ها پیشرفته‌تر از کشورهای اروپایی است
سفیر اتریش در تهران می‌گوید ایران در برخی حوزه‌ها خیلی جلوتر از کشورهای اروپایی است.
استفان شولتس که سه سال است در تهران حضور دارد، می‌گوید به 25 استان سفر کرده و با فعالان اقتصادی مختلف ملاقات کرده است. او در گفت‌وگو با روزنامه همشهری می‌افزاید: همیشه رایزن بازرگانی سفارت نیز همراه من است، ایران فراتر از یک کشور، یک تمدن است.
او که در 12 کشور سفیر بوده، می‌گوید: جمعیت 15 میلیون نفری تهران، دو برابر جمعیت کل اتریش است.
شولتس در ادامه اظهار داشت: من 5 فرزند دارم. همه آنها بزرگ شده‌اند. گاهی به ما سر می‌زنند و مدتی پیش ما می‌مانند، 2 تا از آنها چند وقت قبل در تهران عمل جراحی داشتند. واقعا باید بگویم که پیشرفت‌های پزشکی در ایران خارق‌العاده است. کیفیت خدمات پزشکی در تهران با وین برابری می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: باید بگویم در تهران شاهد مدرنیزاسیون سریع بوده‌ام. استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در زندگی شهری در تهران بسیار مشهود است. خرید آنلاین بسیار رشد کرده است. خیلی چیزهایی که اینجا وجود دارد، در کشور ما اصلا امکان‌پذیر نیست؛ بس که قوانین و مقررات دست و پا گیر وجود دارد. انقلابی که در حوزه تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی در اینجا رخ داده، بسیار قابل توجه است. گاهی به شرکت‌های اتریشی می‌گویم این اپلیکیشن یا آن اپلیکیشن را دیده‌اید؟ چقدر راحت می‌شود خرید کرد، یا چیزی را به جایی فرستاد، در اطراف تهران از یک کشاورز سیب‌زمینی خریدیم، خیلی راحت دستگاه پوز را آورد و کارت کشیدیم. ایران در این حوزه‌ها خیلی جلوتر از بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله کشور خود من است. به اعتقاد من، اقتصاد ایران در یک مسیر دگرگونی بسیار سریع قرار دارد؛دگرگونی از یک اقتصاد تجارت‌محور به سمت یک اقتصاد تولیدمحور، بخش خدمات در ایران به سرعت در حال رشد است. ایران ظرفیت آن را دارد که به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل شود، در بسیاری از حوزه‌ها، این اتفاق افتاده، اما منظور من خیلی فراتر از اینهاست. شرکت‌های جوان در حوزه استارتاپ‌ها شگفتی‌آفرین بوده‌اند. این درست همان حوزه‌ای است که من می‌خواهم اتریش در آن از ایران بیاموزد.دیپلمات انگلیسی: بایدن انتظار دارد ایران خود را خلع سلاح کند
سفیر سابق انگلیس در سازمان ملل و آژانس گفت: نامزد دموکرات‌های آمریکا، در پی خلع سلاح ایران است.
پیتر جنکینز درباره رویکرد جو بایدن به روزنامه جام‌جم گفت: من از سخنان و مواضع بایدن این‌گونه استنباط می‌کنم که او موضوعات هسته‌ای، موشکی و مسائل منطقه‌ای مربوط به ایران را در پیوند با یکدیگر و در یک مجموعه واحد تحلیل می‌کند.
وی می‌افزاید: بایدن یا حداقل بسیاری از مشاوران وی در مورد ایران عقیده دولت فعلی ایالات متحده را دارند که ایران باید با کاهش یا از بین بردن قوای موشکی خود به خلع سلاح یکجانبه بپردازد. همچنین آنها بر این باورند که ایران باید روابط خود را با نیروهای وابسته و دوست خود در عراق، سوریه، ‌لبنان و یمن و جوامع شیعه در بحرین و عربستان سعودی قطع کند.