سیاست داخلی را به سیاسیون بسپاریم و سیاست خارجی را به دیپلمات‌ها

گروه سیاسی/ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان  از آماده شدن طرح ایران برای حل بحران قره باغ خبر داد و ابراز امیدواری کرد این طرح در مشورت با دو طرف درگیر و همچنین دولت‌های منطقه و  همسایگان پیگیری شود. بر اساس اعلام او حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، خروج نیروها از شهرهای اشغال شده، توقف درگیری‌های نظامی و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی بین دو طرف ارکان اساسی طرح ایران برای توقف جنگ میان دو همسایه شمالی‌اش را تشکیل می‌دهد. سعید خطیب زاده با بیان اینکه ایران از کنشگران معدودی است که با همه طرف‌های این بحران روابط خوبی دارد و به همین دلیل برای خود رسالت ویژه‌ای برای کمک به حل بحران قائل است، گفت: در همین چارچوب به صورت مستمر با پایتخت‌های دو کشور ارمنستان و آذربایجان در تماس مستمر هستیم و امیدواریم در چارچوب طرحی که به آن اشاره کردم بتوانیم هر چه زودتر به این جنگ پایان بدهیم و شاهد آغاز گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان باشیم.
به گزارش ایرنا، سعید خطیب زاده  در نشست خبری دیروز همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اصابت برخی موشک‌ها به مناطق غیر نظامی و افراد غیر نظامی  ایران در جریان درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان با  بیان  اینکه ایران تعرض به مرزها و خاکش را به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد و این جزو خطوط قرمز ایران است که مرزهای ایران حتی مورد تعرض ناآگاهانه و غیرعمدی قرار نگیرند، گفت: همچنین تعرض به غیرنظامیان و مکان‌های غیر نظامی برای ما قابل قبول نیست و ما شفاف و بدون لحظه‌ای مکث اعلام کردیم که هر دو طرف باید در جریان این درگیری‌ها این اصل را رعایت کنند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در  واکنش به ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر انتقال تسلیحات نظامی از مسیر ایران به ارمنستان، تأکید کرد: ما گزارش‌هایی را که در رسانه‌های ترکیه در این زمینه پخش شده است دیده ایم، قویاً آن را رد می‌کنیم و چنین مسائلی صحت ندارد. او در عین حال یادآور شد: ایران در مسیر گذر ارمنستان قرار دارد و ما متعهد هستیم که این مسیر برای عبور اقلام غیرنظامی به مقصد ارمنستان حفظ شود و این تعهد هیچ تعارضی با نگاه ما مبنی بر اینکه اجازه نمی‌دهیم از این مسیر برای عبور اقلام نظامی استفاده شود ندارد و ما اجازه نمی‌دهیم که از این مسیر سوء استفاده‌ای شود.
خطیب‌زاده سپس درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه با یکی از روزنامه‌های سراسری مبنی بر اینکه برخی بر اساس سیاست داخلی و جناحی و حزبی بر سر پیشبرد اهداف وزارت خارجه بعضاً موانعی را ایجاد می‌کنند، گفت: ما تأکید بر این داریم که سیاست خارجی کشور نباید گروگان سیاست داخلی شود و هر وقتی چنین اتفاقی بیفتد منافع کشور به درستی تأمین نمی‌شود. وی ادامه داد: وزارت خارجه نیمی از حاکمیت است که در حوزه‌های خارجی فعالیت می‌کند. ما می‌گوییم سیاست داخلی را به سیاسیون بسپاریم و سیاست خارجی را به دیپلمات‌های کارکشته جمهوری اسلامی ایران که به دنبال منافع مردم و کشور هستند و همواره سعی داشته‌اند که نمایندگان شایسته‌ای برای ایران سربلند در عرصه‌های بین‌المللی باشند و در همین راستا باز هم تأکید می‌کنیم که سیاست خارجی را نباید گروگان سیاست داخلی کنیم.


سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران مبنی بر اینکه ما به دنبال این هستیم که با کشورهایی که به تازگی با این رژیم صلح کرده‌اند جبهه واحدی علیه ایران شکل دهیم، گفت: صهیونیست‌ها بهتر است که نگران مرزهای خودشان باشند. هر کسی که به جنوب لبنان رفته و آن منطقه را دیده باشد، می‌داند که من از چه سخن می‌گویم. او با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی با بحران اقتصادی، سیاسی، هویتی و اجتماعی دامنه داری روبه‌رو شده و در حال غرق شدن است، تصریح کرد: این اظهار نظرها ارزش پاسخ دادن ندارد و ما معتقدیم که هر کس در منطقه ما خود را به این خانه سست بیاویزد فقط خودش دچار مشکل می‌شود.
خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی در ارتباط با سند راهبردی 25 ساله بین ایران و چین با یادآوری اینکه  تدوین این سند از سال 94 در دستور کار دو کشور است و این سند بارها بین ایران و چین رد و بدل شده، تأکید کرد: ما این‌گونه سندها و قراردادها را منعقد نمی‌کنیم که اقتصاد کشورمان را به کشور دیگری وابسته کنیم و تاب‌آوری اقتصادی‌مان را پایین بیاوریم. ایران کشوری است که دارای پتانسیل‌های بالایی است و تصمیم سازان در کشور از این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها آگاه هستند. من نوید خوبی را به مردم می‌دهم. بر حسب مسئولیتم در جاهای مختلف حضور پیدا می‌کنم. ان‌شاءالله اتفاقات بزرگ و میمونی برای کشور رخ می‌دهد. گرچه عده‌ای می‌خواهند این اتفاقات را کسی نبیند و نشنود.
خطیب‌زاده با اشاره به فشار تحریم‌ها بر زندگی مردم و کاهش ارزش پول ملی افزود: اینها چیز پنهانی نیست. ما نواقص خود را می‌بینیم و شرمنده مردم ایران هستیم؛ ولی قول می‌دهیم که با تمام قوا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون‌زا حرکت کنیم. البته ما نمی‌توانیم خیلی از اتفاق‌ها و کارهایی را که انجام شده است مطرح کنیم ولی این اطمینان را می‌دهم که تمام توان خود را در این حوزه به کار بسته‌ایم. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان مبنی بر اینکه محدودیت تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ایران تا  سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: اینکه اتحادیه اروپا چه تصمیمی برای موضوع محدودیت‌های تسلیحاتی بگیرند  به خودشان مربوط است. آلمان و  کشورهای اروپایی می‌دانند در چارچوب ۲۲۳۱ تعهد قطعی دارند که مانع انتفاع ایران از رفع محدودیت‌های تسلیحاتی نشوند و هر اقدامی در غیر این مسیر انجام دهند، اقدامی برخلاف تعهدات خود در برجام و قطعنامه  ۲۲۳۱ است و طبیعتاً کسی نمی‌تواند مانع استفاده ایران از حق خود شود.
تذکر ایران به ریاض
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست در مورد ادعاهای مقامات سعودی مبنی بر اینکه ایران به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است، خاطرنشان کرد: عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس آخرین کشورهایی هستند که حق دارند در خصوص توافق هسته‌ای ایران صحبت کنند. او در ادامه افزود: عربستان در چارچوب ان‌پی‌تی موظف است به تعهداتش پایبند باشد. به ریاض تذکر می‌دهیم که به تعهدات بین‌المللی‌اش توجه داشته و پایبند باشد و اجازه بدهد مسیر بین‌المللی و حقوقی در خصوص فعالیت‌های بعضاً پنهانی و غیرآشکارش با دقت پیگیری شود، ما این موضوع را به مجامع و نهادهای بین‌المللی نیز گفته‌ایم، آنها نیز در مسیر درست قرار دارند تا عربستان را به تعهدات خود پاسخگو کنند.
او در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه امارات به همراه اسرائیل برای پروژه ساخت لوله‌های نفتی در خلیج فارس، گفت: هر کشوری در همسایگی‌مان هر چقدر هم خطا کند سعی می‌کنیم که بر اساس سیاست حسن همسایگی آن کشور به مسیر درست بازگردد. امارات متحده عربی سال‌هاست که در برخی از حوزه‌ها در مسیر غلطی گام بر‌می‌دارد.
خطیب‌زاده با رد اظهارات تکراری مقامات اماراتی در ارتباط با جزایر سه‌گانه ایران هم گفت: ایران از کسی اجازه نمی‌گیرد که در مرزهای سرزمینی خود چه اقداماتی را انجام دهد. این جزایر سه‌گانه به صورت قطعی و بدون شک متعلق به ایران هستند و این‌گونه (اظهارنظر مقامات اماراتی) حقی برای کشوری در مورد این جزایر ایجاد نمی‌کند.
خطیب‌زاده همچنین در مورد طرح روسیه برای انجام گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای در خلیج فارس و نگاه ایران به این طرح گفت: طرح روسیه طرح جدیدی نیست و این طرح در سال‌های قبل نیز به نوعی دیگر مطرح شده است و اکنون با سازماندهی و نگاه جدیدی که بار دیگر از سوی مقامات روسیه مطرح شده، طرح روسیه یکی از نزدیک‌ترین طرح‌ها به طرح ایران برای انجام گفت‌وگو و ایجاد ثبات در منطقه (طرح صلح هرمز) است. من از جزئیات آن مطلع هستم. ما با هر طرحی که فراگیر، جامع و تأمین کننده منافع کشورها در منطقه باشد همراهی می‌کنیم و معتقدیم که طرح ایران (طرح صلح هرمز) جامع‌ترین طرح و بومی‌ترین طرحی است که ارائه شده است.