خطیب‌زاده اعلام کرد تعرض به مرزها؛ خط قرمز ایران

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، گفت‫: ایران طرحی را در ارتباط با حل بحران قره‌باغ آماده کرده است و ان‌شاءالله با مشورت با دو طرف درگیر و همچنین دولت‌های منطقه و همسایگان این موضوع را پیگیری می‌کند.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه ایران تحولات اخیر بین آذربایجان و ارمنستان را با جدیت، دقت و از نزدیک دنبال می‫کند و در تماس مداوم با همه طرف‫های درگیر است، گفت: ما تاکید بر این داریم که هرچه زودتر درگیری‫های نظامی خاتمه پیدا کند و گفت‫وگوهای سیاسی زمان‌دار بین دو طرف آغاز شود.
وی با بیان اینکه ما بر حفظ تمامیت ارضی آذربایجان، خروج نیروها از شهرهای اشغال شده و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی بین دو طرف و توقف درگیری‌های نظامی تاکید داریم، گفت: در چارچوب موارد ذکر شده ایران طرحی را برای حل این بحران آماده کرده است و با مشورت دو کشور درگیر و همچنین دیگر دولت‌های منطقه و همسایگان تلاش دارد این موضوع را به پیش ببرد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهار کرد: در بحران ایجاد شده ایران از کنشگران معدودی است که با همه طرف‌های این موضوع روابط خوبی دارد و در همین چارچوب برای خود رسالت ویژه ای برای کمک به حل این بحران قائل است و در این زمینه تلاش می‌کند.


خطیب‫زاده با بیان اینکه در همین چارچوب ایران به صورت مستمر با پایتخت‌های دو کشور ارمنستان و آذربایجان در تماس مستمر قرار دارد، گفت: امیدواریم در چارچوب طرحی که به آن اشاره کردم بتوانیم هر چه زودتر به این جنگ پایان بدهیم و شاهد آغاز گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان باشیم.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه صحبت های خود در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه برخی از رسانه ها گزارش دادند که از سوی ایران وسایل نظامی به ارمنستان منتقل شده است، گفت: ما گزارش هایی که در ترکیه در این زمینه پخش شده است را دیده ایم، قویا آن را رد می کنیم و چنین مسائلی صحت ندارد.
خطیب‫زاده همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اصابت برخی از موشک‌ها به مناطق غیر نظامی و افراد غیر نظامی در جریان درگیری های آذربایجان و ارمنستان گفت: یک اصل اساسی برای ما عدم تعرض به غیر نظامیان و مکان‫های غیر نظامی است و ما شفاف و بدون لحظه‫ای مکث اعلام کردیم که هر دو طرف باید در جریان این درگیری‫ها این اصل را رعایت کنند. تعرض به غیرنظامیان و مکان‫های غیر نظامی برای ما قابل قبول نیست و بار دیگر اعلام می‫کنیم که در این درگیری ها باید به حفظ جان غیرنظامیان و حفظ اماکن غیر نظامی توجه شود و به آنها آسیبی وارد نشود و در همین چارچوب باید همگی تلاش کنیم که بین دو کشور آتش بس ایجاد شود و ارمنستان و آذربایجان در راستای حل این مسئله گفت‫وگوهای خود را آغاز کنند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که امارات بار دیگر ادعاهایی را درمورد جزایر سه‫گانه ایران مطرح کرده است و از طرف دیگر طبق برخی از اخبار منتشر شده قرار است که امارات به همراه اسرائیل پروژه ساخت لوله‫های نفتی را در خلیج فارس به پیش ببرد گفت: ما هر کشوری در همسایگی‫مان هر چقدر هم خطا کند سعی می‫کنیم که بر اساس سیاست حسن همسایگی آن کشور به مسیر درست بازگردد. امارات متحده عربی سال‫هاست که در برخی از حوزه ها در مسیر غلطی گام بر می‫دارد.
وی با رد اظهارات مقامات اماراتی در ارتباط با جزایر سه گانه ایران خاطرنشان کرد: ایران از کسی اجازه نمی گیرد که در مرزهای سرزمینی خود چه اقداماتی را انجام دهد. این جزایر سه گانه به صورت قطعی و بدون شک متعلق به ایران هستند و اینگونه (اظهار نظر مقامات اماراتی) حقی را برای کشوری درمورد این جزایر ایجاد نمی‫کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخشی دیگر از صحبت‫های خود درمورد موضوع قره باغ تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تعرض به مرزها و خاکش را به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد.
وی ادامه داد: ایران از روز اول به همه طرف‌ها اعلام کرد مسیر نظامی برای حل و فصل این منازعه وجود ندارد.
خطیب‫زاده تصریح کرد: ایران نمی‌تواند درگیری را در مرزهای خود و تعرض به خاکش را تحمل کند، اینها جزو خطوط قرمز ایران است که مرزهای ایران حتی مورد تعرض ناآگاهانه و غیرعمدی قرار نگیرند.
سایر اخبار این روزنامه
بستری شدن دوباره استاد آواز ایران، دوستدارانش را نگران کرد اخبار ضد و نقیض از حال استاد شجریان جلال خوش‌چهره ایرانیان و جنگ قره‫باغ ترکیه در معادلات جدید منطقه نقش‫آفرینی می‫کند؟ نبرد اردوغان و بن سلمان در میدان قره‌باغ عروسک‌های تلویزیونی باید چه مشخصاتی داشته باشند؟ زیبا، بدساخت، زشت! ‫صعود شاخص تا سقف قبلی حتمی است اصلاح ۵۰ درصدی بورس در برابر رشد ۵۰ درصدی دلار! بدهکاری یک کشور شاخص منفی برای رشد اقتصادی نیست قدرت‌های اقتصادی بر بام بدهی جهانی افزایش تعداد بیماران بدحال و کمبود تخت بیمارستان‌ها از وضعیت قرمز کرونا خبر می‌دهد رقص مرگ روی موج سوم کرونا رئیس قوه قضائیه: جنگ اقتصادی سال‌هاست که به کشور ما تحمیل شده است طرح موضوع پرداخت غرامت حادثه هواپیمای اوکراینی در جلسه آینده سران قوا خطیب‌زاده اعلام کرد تعرض به مرزها؛ خط قرمز ایران باقری کنی: ۴۶ شخصیت آمریکایی دخیل در تحریم‌ها تعقیب قضایی می‌شوند پاسخ بشار اسد به خواست ترامپ برای ترور او بیماری دونالد ترامپ و پیش‌بینی‌ها درباره آینده قدرت در آمریکا