تريبون‌های وحدت به عامل تفرقه تبديل نشود

آرمان ملي- اميد کاجيان: مي‌گويند رابط ميان مسئولان است و ملت. جايگاه نماز جمعه قرار است يک پل رسانه‌اي و حاکميتي با مردم باشد و براي اين کار نياز به امام جمعه‌اي است که در بطن مردم براي مردم سخن بگويد. نظم و انضباط و رعايت شئون امامت جمعه به لحاظ گفتاري و رفتاري ازجمله ويژگي‌هايي هستند که بايد يک امام جمعه داشته باشد به عبارتي به غير از خصوصياتي مانند رواني سخن و استفاده صحيح از تبيين حکيمانه دين، هر امام جمعه‌اي بايد متانت در گفتار داشته باشد و اينکه هر آنچه به زبان مي‌آورد را با توجه به تبعاتي که دارد بررسي کند. همه اينها در حالي رخ مي‌دهد که ورود به امامت جمعه شرايط خاص خودش را دارد و البته نظارت‌هايي بر آن نيز صورت مي‌گيرد. گفته مي‌شود که معاونت‌هاي شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه شامل امور استان‌ها، فرهنگي، سياسي، اداري و مالي و بازرسي و بررسي شکايات است؛ اداره‌ نظارت و ارزيابي ائمه محترم جمعه زيرمجموعه معاونت بازرسي و بررسي شکايات قرار دارد و براساس شاخص‌هاي عمومي و اختصاصي عملکردي، ائمه جمعه را ارزيابي مي‌کند و هر ساله امام جمعه نظارت و ارزيابي مي‌شود.
اتفاقاتي خاص
اين روزها اما اتفاقات خاصي در اين تريبون‌ها رخ مي‌دهد که بيانگر نياز توجه بيشتر به اهميت چنين جايگاهي است، چرا که بعضا اظهاراتي مطرح مي‌شود که ممکن است پيامدهاي نه‌چندان مطلوبي به همراه داشته باشد. بيانيه چهار امام‌جمعه يعني سيدمهدي قريشي، نماينده ولي‌‌فقيه در استان آذربايجان‌غربي، سيد‌محمدعلي آل‌هاشم نماينده ولي‌فقيه در استان آذربايجان‌شرقي، سيدحسن عاملي، نماينده ولي‌فقيه در استان اردبيل، علي خاتمي نماينده ولي‌فقيه در استان زنجان که در آن با صراحت تمام، در درگيري‌هاي ميان دو کشور آذربايجان و ارمنستان با ارائه بيانيه‌اي از جمهوري آذربايجان حمايت کردند يکي از آنهاست، ائمه جمعه در اين بيانيه نوشتند که «هيچ ترديدي در تعلق قره‌باغ به آذربايجان و اشغال آن و لزوم بازگشت اين اراضي به آذربايجان، کشور اهل‌بيت نيست و دولت آذربايجان در بازپس‌گيري اين اراضي کاملا قانوني و شرعي عمل کرده است». اظهاراتي که ممکن است در جنگ ارمنستان و آذربايجان دردسرهايي را براي دولت بيافريند. اين در حالي است که حتي بعضا عده‌اي اين ادعا را مطرح مي‌کنند که بخشي از دليل اينکه در شهرهاي تبريز، اروميه، زنجان و تهران، شاهد اعتراض‌هايي به نفع آذربايجان در ماجراي قره‌باغ بوديم همين بيانيه و اظهارنظري است که گويي به موضع‌گيري عليه ارمنستان، جنبه رسميت بخشيده و باعث شده تا مردم اين شهرها نيز عليه ارمنستان به خيابان‌ها بريزند. موضوعي که به مرور ابعاد وسيع‌تري هم پيدا کرد و حتي سر و کله جدايي‌طلبان در آن پيدا شد و برخي هم از نقش ترکيه و جمهوري آذربايجان در اين تجمعات خبر دادند و خلاصه اينکه کشور، هم از بعد داخلي به واسطه اين تجمعات و شعارهاي خاص مطرح شده در آن دچار چالش شد و هم از ناحيه خارجي و ديپلماسي به واسطه سال‌ها روابط خوبي که با ارمنستان داشت.
اتفاق دوم


اما اظهارنظرهاي جنجالي بعضي ائمه‌جمعه به اينجا ختم نمي‌شود و در همين دو روز شاهد يک نوع اظهارنظر ديگر بوده‌ايم که قطعا اين موضوع نيز تبعاتي داشته است، روز جمعه دو امام جمعه اصفهان و بجنورد خواستار ناامن‌کردن فضا براي کساني که به گفته آنها حجاب را رعايت نمي‌کنند، شدند. ابتدا آيت‌ا... سيد‌يوسف‌ طباطبايي‌نژاد امام جمعه اصفهان در ديدار جانشين معاونت اطلاعات و امنيت ستاد کل نيروهاي مسلح و فرمانده انتظامي استان اصفهان به کشف حجاب و هنجارشکني برخي از افراد اشاره کرد و گفت: بايد فضاي جامعه را براي اين عده که تعداد آنها هم کم است، ناامن کرد و نبايد اجازه داد به‌راحتي در خيابان‌ها و پارک‌ها هنجارشکني کنند. و سپس از ابوالقاسم يعقوبي، امام جمعه بجنورد در خطبه‌هاي نماز جمعه مرکز استان نقل شد که گفته است: بدحجابي يک ويروس خطرناک است و بايد ناجا زندگي بدحجابان را ناامن کند. هرچند که بعد از واکنش‌ها نسبت به اين اظهارات او اين اظهارات را تکذيب و بيان کرد گفته‌هايش بد برداشت شده است. اظهارنظر درباره ناامن کردن در حالي صورت مي‌گيرد که يکي از جملات معروف مسئولان در تمامي اين سال‌ها در پاسخ به هر مشکل اقتصادي، اجتماعي و سياسي ايران، توجه به اين مهم بوده‌ است.
جديت بيشتر
درهمين رابطه حجت‌الاسلام سيدناصر قوامي به «آرمان ملي» مي‌گويد: ائمه جمعه اگرچه به دولت پاسخگو نيستند و حق اظهارنظر دارند اما اين نبايد بهانه‌اي باشد تا آنها حرف‌هايي بزنند که ممکن است تبعات داشته باشد. مثلا بايد بدانند در شرايط جنگي بايد دوطرف را به خويشتنداري و صلح دعوت کنند. در جايي که جنگ است اگر خودمان را وارد کنيم مطمئنا دچار تنش مي‌شويم. اظهارنظر برخي در اين موارد کمي شتاب زده بود. وي افزود: در مورد مساله حجاب و موضوع ايجاد ناامني براي آنها البته که ائمه جمعه بي‌حجابان را منظورشان بوده نه بدحجابان. با اقدامات قهري نمي‌توان نتيجه لازم را گرفت. ازهمين رو به نظر مي‌آيد که بايد تريبونداران از اين پس دقت بيشتري در گفته‌هايشان داشته باشند يا سازوکار نظارت بر اين تريبون‌ها و اظهارنظرها با جديت عمل کنند.